roze kaart enz

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 108

roze kaart enz

#1 , 02 nov 2014 12:51

Ik lees dat er 185 roze kaarten per dag worden gestolen. Mijn vraag: Mag men in plaats van de originele papieren (roze kaart, verzekering, andere attesten enz) fotokopieën van AL deze documenten in de wagen houden en de originele documenten thuis bewaren. Is dat wettelijk en kan en men geen moeilijkheden ondervinden bij een politiecontrole.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 nov 2014 12:58

Nee, een kopie is niet geldig.

jef007
Berichten: 1680

#3 , 02 nov 2014 13:35

ik meen te weten dat in een huurwagen nooit de originele roze kaart zit

Reclame

Wuyts1991
Berichten: 399

#4 , 02 nov 2014 16:22

En die verhuurfirma is dan ook in fout.

Het moet steeds een origineel document zijn.
Met de nieuwe inschrijvingsbewijzen is dit probleem opgelost door het inschrijvingsbewijs in twee exemplaren af te leveren.

Voor de oude inschrijvingsbewijzen kan je wel een gehomologeerd duplicaat bekomen via je district of DIV dacht ik.
Weet iemand hier meer van?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 02 nov 2014 20:27

En die verhuurfirma is dan ook in fout.

Het moet steeds een origineel document zijn.
Voor verhuurvoertuigen is voorzien dat de verhuurder eenn afschrift vraagt, en dat in het voertuig legt.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 03-hs2afd4" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 17

§1. Het kentekenbewijs wordt aan boord van het voertuig bewaard telkens dit laatste deelneemt aan het verkeer.

De houder ervan waakt erover dat het in dusdanige omstandigheden wordt bewaard dat er geen beschadiging optreedt, met name onder invloed van licht of vochtigheid.

In het geval van een meerdelig kentekenbewijs wordt enkel deel I aan boord van het voertuig bewaard. Deel II wordt elders bewaard.

Indien een afschrift werd uitgereikt, wordt dit aan boord van het voertuig bewaard terwijl het kentekenbewijs buiten het voertuig bewaard wordt door de verhuurder.



In de andere gevallen : origineel of deel 1 in voertuig - ook indien dat geparkeerd staat.

Wuyts1991
Berichten: 399

#6 , 02 nov 2014 20:47

zo'n afschrift is dus zo'n gehomologeerd document.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”