[Paniek] Valselijk beschuldigd van "aanrijding" in Brussel

Steve_2016
Topic Starter
Berichten: 27

[Paniek] Valselijk beschuldigd van "aanrijding" in Brussel

#1 , 27 okt 2014 14:58

Even kort schetsen. Zaterdag ga ik iets ophalen in Brussel.

Op de terugweg, GPS volgende, kom ik op een superdruk kruispunt waar alles blok toe staat. Voor mij staat een grote gezinswagen. Die bolt plots een paar centimeter achteruit, misschien om een wagen voor hen door te laten, ik weet het niet.

Het volgende moment vliegt er een Arabische mevrouw in, laat ons zeggen "in traditionele Arabische klederdracht", de auto uit en begint onmiddellijk met haar telefoon foto's van mijn nummerplaat te maken terwijl ze naar me schreeuwt in het Arabisch. Mijn vrouw en zoon van 4 zaten in de wagen, dus no way dat ik ging uitstappen. Ondertussen begint ze ook te bellen, wellicht haar vriendjes om te komen helpen. Uit de vele theehuisjes komen ook al soortgenoten die wat hoorden op straat en wilden komen "helpen".

Het verkeerslicht was ondertussen een keer of twee, drie op groen en rood gesprongen en nog bleef de mevrouw staant terwijl ik zwaaide van "Komaan! Er is niks gebeurd! Rij door!". Ik begon me nogal bedreigd te voelen en mijn zoon zat angstig in zijn kinderzitje achteraan, dus ben ik de mevrouw maar (op een veilige manier) links op het kruispunt voorbij gereden en ben doorgereden.

Kwam rond 17.00 thuis. Rond 22.30, mijn zoon en ik lagen net te bed en de bel gaat, inderdaad twee politieagenten (die wel vriendelijk waren): "Bent U deze namiddag met wagen met nummerplaat xxxxxx in Brussel geweest?"

Ja dus, ik wist al hoe laat het was, dus ik deed mijn verhaal zoals ik het hier vertelde. Mijn vrouw was ondertussen met de auto weg naar een vriendin, dus dat er geen schade is aan mijn voorbumper, kon ik hen niet tonen. Op mijn vraag of ik dan misschien zondag of maandag niet beter die wagen eens kwam tonen, werd negatief geantwoord, dat dat niet nodig was.

Deze morgen, maandag dus, bel ik naar mijn verzekeraar om raad te vragen. Hij vertelde me dat ik correct gehandeld heb, maar dat ik in mijn verklaring had moeten zeggen dat ik niet uitgestapt ben en doorgereden ben, omdat ik me bedreigd voelde gezien de buurt en de situatie. Wat ook 100% juist is.

Dus zelf gebeld naar de politie. Politieagente in kwestie is pas woensdag weer op kantoor daar, dus mag ik woensdagnamiddag een bijkomende verklaring gaan afleggen. De politieagente waar ik tegen sprak, gaf toe dat het de verstandigste beslissing was in mijn wagen te blijven zitten.

Nu heb ik een paar vragen.

Kan mij hier nog "vluchtmisdrijf" aangewreven worden? Ik wist al dat de mevrouw in kwestie me geïdentificeerd had (enfin, mijn wagen) door de vele foto's die ze met haar telefoon nam. Zij bleef ostentatief staan en blokkeerde het hele kruispunt waardoor ik na vijf minuten weg reed, terwijl ook meer en meer soortgenoten van mevrouw zich naar mijn wagen begaven en mezelf en mijn gezin ons heel onveilig begonnen te voelen.

Verder heb ik de voorbumper van mijn wagen heel grondig geïnspecteerd en daar is geen schade, geen builen, enkel een paar krassen van een centimeter of 5 lang, maar die zitten er al een paar weken, dat wist ik al (en dat kan me weinig schelen, ik rij niet met een Ferrari), maar ze zien er dus "vers" uit. Verder geen builen, geen verfresten, niks wat er op wijst dat er een andere auto tegen geknald is (of dat ik, zoals zij het brengt, er zelf tegen gereden zou zijn).

Zou ik nu woensdag, als ik ga voor mijn bijkomende verklaring over het me bedreigd voelen, niet meer aandringen dat ze de wagen zélf komen bekijken (want daar hadden ze blijkbaar weinig interesse in) of misschien toch beter, zelfs als die twee relatief verse krasjes in de plastic bumper van een paar weken oud, er in zitten?

Verdere vraag, door klacht tegen mij in te dienen, kan mevrouw mijn naam en adres te weten komen? Mijn vrouw zit alleen thuis met kind van 4 jaar oud en ik wil geen wraak-expedities aan mijn deur (ik woon gelukkig wel 120 kilometer van Brussel maar toch).

Mijn laatste "aanvaring" met de politie was 23 jaar geleden toen ik als student zonder licht op mijn fiets "betrapt" werd en de dag erna fiets + werkend licht moest gaan tonen. Verder op een parkeerboetes en één enkele minieme snelheidsovertreding, helemaal geen problemen met de politie. Ik panikeer dus. Zondag de heel dag in paniek rondgelopen aangezien ik mijn verzekeraar niet kon bellen. Hier op het werk kan ik me ook op niks concentreren.

Ik loop rond met panische angst dat ze die paar recente "vers uitziende" krasjes van 5 cm lang op mijn voorbumper gaan gebruiken om me erbij te lappen en me vluchtmisdrijf aan te wrijven.

Help! Ik heb al sinds het voorval niets meer kunnen eten, heb enorm slecht geslapen en zit hier te trillen als een riet aan mijn bureau en denk er aan om vanavond naar mijn huisarts te gaan om kalmeringsmiddelen te halen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 27 okt 2014 15:25

U hebt zich inderdaad schuldig gemaakt aan vluchtmisdrijf. Bij een ongeval met enkel stoffelijke schade moet u met beide partijen het Europees Aanrijdingsformulier invullen. Indien u hier niet meteen toe bereid was (wat ik gezien de omstandigheden wel kan begrijpen), moet u de politie verwittigen zodat die kan bemiddelen en eventueel een pv opmaken.

U bent hier dus wel degelijk in de fout gegaan, een klacht wegens vluchtmisdrijf is dus niet onwaarschijnlijk. De straffen zijn niet mild, maar het is in uw voordeel dat er geen lichamelijke schade is en dat dit uw eerste keer is.

Sorry als dit niet is wat u wou horen, maar u hebt hier echt wel een serieuze fout gemaakt.

Steve_2016
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 27 okt 2014 15:32

U hebt zich inderdaad schuldig gemaakt aan vluchtmisdrijf. Bij een ongeval met enkel stoffelijke schade moet u met beide partijen het Europees Aanrijdingsformulier invullen. Indien u hier niet meteen toe bereid was (wat ik gezien de omstandigheden wel kan begrijpen), moet u de politie verwittigen zodat die kan bemiddelen en eventueel een pv opmaken.

U bent hier dus wel degelijk in de fout gegaan, een klacht wegens vluchtmisdrijf is dus niet onwaarschijnlijk. De straffen zijn niet mild, maar het is in uw voordeel dat er geen lichamelijke schade is en dat dit uw eerste keer is.

Sorry als dit niet is wat u wou horen, maar u hebt hier echt wel een serieuze fout gemaakt.
Dank voor het snelle antwoord! Ik had zoiets verwacht.

Nu, voor mij zijn de punten:

-Er is géén aanrijding gebeurd, iedereen kan tot een centimeter voor een achterliggende auto bollen en beweren dat die er tegen gereden is. Als ik tegen die mevrouw gereden was, dan was er toch zichtbare schade aan mijn wagen ook, zou ik zo denken?

-De situatie in die Arabische buurt met de vele theeshops en winkeltjes vol Arabische medemensen begon daar een beetje te gevaarlijk te worden naar mijn gedacht, en zeg eerlijk, als ik in Brussel voor zo'n geval de politie bel, hoeveel uren gaat het duren voor ze er zijn? (en hoe lang zal het duren voor de ruiten van mijn auto ingeslagen worden)?

-Ik was wel van plan om maandagmorgen (vandaag dus) tijdens de kantooruren "klacht tegen onbekenden" (in de paniek van het moment vergeten nummerplaat van mevrouw te noteren of zelf een foto te nemen, stom, stom, stom) in te dienen wegens bedreiging. Toen ik rond een uur of 5, 6 thuis kwam op een zaterdag wou ik de politie met een in mijn ogen niemendalletje niet meer lastig vallen. Dat was fout, toegegeven.

Aanvulling: Toen ik de politie deze morgen zelf opbelde om te vragen naar een toevoeging aan mijn verklaring, dat ik me bedreigd voelde (wat zeer zeker zo was) en daarom niet uitgestapt ben en doorgereden ben, heb ik expliciet gevraagd of dit geclassificeerd zou kunnen worden als "vluchtmisdrijf". De politieagente aan de telefoon vertelde me dat nee, het geen vluchtmisdrijf was omdat ik zelf al heel duidelijk op de hoogte was dat de Arabische mevrouw met de vele foto's van mijn nummerplaat mij perfect bij de politie kon identificeren en ik dus geen bewust vluchtmisdrijf pleegde, enkel een reactie uit angst voor de situatie.

Dat was trouwens hetzelfde wat ook mijn verzekeraar zei.

Boetes zijn "niet mild", zegt U. Als het tot het ergste zou moeten komen (ik ben een doemdenker, kan het niet helpen), over welke bedragen praten we dan? En houdt dat dan ook een strafblad in?

Dank voor de info! Ik waardeer het ten zeerste!
Laatst gewijzigd door Steve_2016 op 27 okt 2014 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

LeenW
Berichten: 12826

#4 , 27 okt 2014 15:45

Ik heb iets te snel gelezen precies, en is dus effectief geen contact geweest? Ook niet lichtjes?


- Hoe ziet haar wagen er uit? Wou zij mss een eerder ongeval op u verhalen? Het probleem is dat uw kans op verdediging hierdoor grotendeels is weggevallen. Zij heeft daar misschien getuigen gevonden die gezien hebben hoe u wegreed, terwijl u nu getuigen moet gaan vinden die gezien hebben dat er geen ongeval gebeurd was.

- Irrelevant, en zelfs verontrustend bevooroordeeld.

- Kunt u nog steeds doen.

LeenW
Berichten: 12826

#5 , 27 okt 2014 15:52

Inderdaad iets te snel gelezen dus, had de indruk dat zij achteruit op u was ingereden. Excuses voor mijn eerdere conclusies.

Hier de betreffende artikels:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /459-t4hs4

Steve_2016
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 27 okt 2014 15:53

Ik heb iets te snel gelezen precies, en is dus effectief geen contact geweest? Ook niet lichtjes?


- Hoe ziet haar wagen er uit? Wou zij mss een eerder ongeval op u verhalen? Het probleem is dat uw kans op verdediging hierdoor grotendeels is weggevallen. Zij heeft daar misschien getuigen gevonden die gezien hebben hoe u wegreed, terwijl u nu getuigen moet gaan vinden die gezien hebben dat er geen ongeval gebeurd was.

- Irrelevant, en zelfs verontrustend bevooroordeeld.

- Kunt u nog steeds doen.
Nee, er is geen effectief contact geweest. Ik heb toch in ieder geval helemaal niks gevoeld en mijn vrouw ook niet.

Hoe zag haar wagen er uit? Zo'n grote gezinswagen waar 7 personen of zo in kunnen. Achteraf bekeken moest ik zelf ook onmiddellijk een foto van wagen en nummerplaat genomen hebben, maar daar heb ik in de paniek, met vrouw en kind van 4 en een meute kwade mensen die je kwader en kwader staat aan te kijken, niet aan gedacht, stom, stom stom.

Misschien wou zij een eerder ongeval op mij verhalen? Misschien. Maar dan zou er toch ook schade aan mijn eigen wagen zijn? En die is er niet (buiten twee kleine verse krasjes van een paar weken geleden, wat ik al zei, maar je moet al heel goed kijken om die te zien).

Dat zij getuigen gaat vinden daar om te verklaren, is wel 100% zeker, we hebben het over ee Arabische buurt vol theehuisjes met pijprokende mannen die maar al te graag "helpen".

Voor mezelf getuigen vinden dat er geen ongeval gebeurd is, is onmogelijk. Ik kom (gelukkig) heel zelden in Brussel, ik ken de stad niet, ik weet zelf niet waar het incident gebeurd is (zal wel in de PV staan, natuurlijk). Dus vergeet dat maar.

Ik snap niet goed, als zij een eerder ongeval op haar eigen wagen, op mij wil verhalen, hoe dat mijn kans op verdediging daardoor is weggevallen? Als er een oude bluts of buil in haar wagen was, waarvan zij wil beweren dat die door mij veroorzaakt is, dan zouden daar toch tekenen van aan mijn eigen wagen zijn ook??

Dank voor alle info!

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 27 okt 2014 15:56

Staan er (politie) camera's in die buurt?
En idd waarom hebt u niet 101 gebeld niet voor het ongeval maar voor de bedreiging.
Hebt u de nplt genoteerd en kan u een beschrijving geven van de dame.
Ze heeft foto's genomen wel zeg dat zeker die kunnen ook VOOR u gebruikt worden ... mogelijk een foto waaruit blijkt dat u er niet tegen stond.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 27 okt 2014 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 27 okt 2014 15:56

In eerste instantie zal TS moeten aantonen dat er geen ongeval heeft plaatsgevonden. Indien er aan TS haar wagen geen schade is (of toch geen die overeenkomt met deze die het gevolg zou zijn van het zogezegde ongeval), lijkt dit mij hiervoor voldoende.

En geen ongeval wil zeggen geen vluchtmisdrijf. Dus zo fout was de reactie van TS niet. Het hele gedoe had natuurlijk voorkomen kunnen worden door ter plaatse te wachten op de politie, maar eerlijk gezegd zou ik dit waarschijnlijk ook niet gedaan hebben.

Steve_2016
Topic Starter
Berichten: 27

#9 , 27 okt 2014 15:59

Inderdaad iets te snel gelezen dus, had de indruk dat zij achteruit op u was ingereden. Excuses voor mijn eerdere conclusies.

Hier de betreffende artikels:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /459-t4hs4
Mijn vrouw en ikzelf hebben helemaal niks gevoeld, maar als dat een tik aan 1 km per uur is of zo, voel je dat ook niet, vermoed ik, en zal er ook geen schade zijn met die plastic bumpers tegenwoordig.

Het was gewoon een heel chaotische situatie met auto's die van alle kanten kwamen, op zijn Brussels dus.

Zelfs al was zij achteruit tegen me ingereden, wat niet het geval is, want er is geen enkele schade te zien, waarom zou ik dan in fout zijn?

Als ikzelf nu kwaad ben op de persoon achter mij voor welke reden dan ook, en ik knal op volle snelheid achteruit tegen die wagen, dan is die toch niet in fout? Of zie ik dat nu compleet verkeerd?

Steve_2016
Topic Starter
Berichten: 27

#10 , 27 okt 2014 16:04

In eerste instantie zal TS moeten aantonen dat er geen ongeval heeft plaatsgevonden. Indien er aan TS haar wagen geen schade is (of toch geen die overeenkomt met deze die het gevolg zou zijn van het zogezegde ongeval), lijkt dit mij hiervoor voldoende.

En geen ongeval wil zeggen geen vluchtmisdrijf. Dus zo fout was de reactie van TS niet. Het hele gedoe had natuurlijk voorkomen kunnen worden door ter plaatse te wachten op de politie, maar eerlijk gezegd zou ik dit waarschijnlijk ook niet gedaan hebben.
Aan de voorbumper van mijn wagen is totaal geen schade, zoals ik zei, op twee redelijk verse krasjes van 5 cm lang na, van een paar weken geleden (waarva ik vermoed dat ze veroorzaakt zijn door het in een berm in de boerenbuiten parkeren en tegen een paaltje tikken). Ver geen builen, geen verfsporen, of wat dan ook op een aanrijding kan wijzen.

Daarom vraag ik me af of het verstandig zou zijn om nu woensdag, als ik mijn bijkomende verklaring ga afleggen, erop te staan dat de politieagente in kwestie de wagen persoonlijk komt bekijken en in het verslag opneemt dat zij die persoonlijk gezien heeft en dat daar geen schade aan is die wijst op een ongeval, geen builen, geen diepe krassen, geen verfresten,...

In Brussel op het midden van een superdruk kruispunt in één van de "mindere buurten" vol kwade mensen die uiteraard aan de kant van de Arabische mevrouw staan, en die staan te toeteren en kwaad zijn omdat ze zelf niet verder kunnen rijden... dan bellen naar de politie, de situatie uitleggen en om hulp vragen... wat gaat er eerst gebeuren denk je?

a) de politie komt onmiddellijk de situatie ontmijnen en ik kan mijn verhaal doen
b) de ruiten van mijn auto worden ingeslagen door een woedende menigte en ik kom 's avonds op het nieuws

Boregard
Berichten: 245

#11 , 27 okt 2014 16:47

Probeer eens te weten waar die dame (sic) woont en ga de wagen discreet achteraan bekijken.Neem eventueel een paar foto's indien mogelijk maar zeer discreet.
Kan het niet zijn dat zij in een buurt woont waar er op zijn Frans geparkeerd word (het steekt niet zo nauw ik geraak er wel in. (Parijse toestanden)
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Steve_2016
Topic Starter
Berichten: 27

#12 , 27 okt 2014 16:55

Probeer eens te weten waar die dame (sic) woont en ga de wagen discreet achteraan bekijken.Neem eventueel een paar foto's indien mogelijk maar zeer discreet.
Kan het niet zijn dat zij in een buurt woont waar er op zijn Frans geparkeerd word (het steekt niet zo nauw ik geraak er wel in. (Parijse toestanden)
Hoe zou ik dat in godsnaam kunnen doen?

En zoiezo vertoon ik mij nooit meer in Brussel.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 27 okt 2014 17:35

Als er niets was om van weg te vluchten was er ook niets om er te blijven.

En valt er ook niets te bewijzen omdat het "niets" niet bestaat en wat niet bestaat ook niet kan worden aangetoond noch bewezen.

Men kan dan enkel nog geloven dat er "iets" is, maar dan komen we op metafysisch terrein en verlaten we het juridische.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Steve_2016
Topic Starter
Berichten: 27

#14 , 27 okt 2014 19:39

Wat betreft die 2 "verse" krasjes die reeds een paar weken op mijn plasic voorbumper stonden en waar ik me zorgen over maak...

Deze zijn horizontale krasjes. Een collega van me, die blijkbaar meer verstand van heeft, keek even naar die krasjes en vertelde me dat die onmogelijk door een aanrijding veroorzaakt kunnen zijn. Hij zei me dat krassen door een aanrijding altijd verticaal zijn.

Deze horizontale krasjes moeten dus volgens hem veroorzaakt zijn door het ergens tegen draaien (een bordje op een paaltje of zo, wat wel kan want we gaan vaak "landelijk" gaan wandelen en parkeren soms noodgedwongen nogal op "moeilijke" plaatsen op kleine binnenbaantjes en in landbouwgebied en zo).

Iemand die hier meer van weet? Dank 1000 x!!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 27 okt 2014 19:48

Stilaan een klassieke set-up in BXL en gelijkaardig bevolkte gebieden.

Schrik niet als je de schade aan het andere voertuig zal zien in het dossier.
Of als het er lichtelijk "anders" uitziet dan het voertuig dat achteruit bolde.
Of van de waarschijnlijk vrij indrukwekkende lijst "getuigen".

Heb je zelf nummerplaat, merk, type van het andere voertuig, en doorgegeven aan de politie ?
Of is de truk volledig geslaagd en was je zelf te verbouwereerd om dat allemaal te noteren ?
Er is hier recent nog zo iemand gepasseerd ...

Het schouwspel :

Fake een ongeval.
Overdonder de bestuurder.
Zorg dat die doorrijdt onder "sociale" druk.
Dien meteen klacht in wegens vluchtmisdrijf - uiteraard na voertuigwissel.
Inkasseer "schade"vergoeding.

Inzake vluchtmisdrijf wordt de klager zeer snel geloofd.
Gelukkig hebben ze foto's van je auto, want je reed meteen door ...


Dat krassen van een ongeval verticaal zijn, is zever in pakjes.
Hangt er gewoon van af wat er tegen wat rijdt, en hoe en waar.
Die krassen gaan niet in uw voordeel spelen, en al helemaal niet als ze er nog proper en vers uit zien ...


Tip : Dashcam !

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”