Foutieve Speekseltest

Onem8
Topic Starter
Berichten: 11

Foutieve Speekseltest

#1 , 26 okt 2014 21:26

Ik zou graag eens meer inlichtingen hebben over een foutieve speekseltest twee jaar terug in de winter.

Ik ging naar school in lokeren. Nadat de school was afgelopen neem ik 2 vrienden van mij mee om hun allebei af te zetten aan de auto 300 meter verder. In mijn auto steek één van mijn vrienden een jointje op waarvan er mss nog 5 trekjes op zijn. Ik heb er niet van getrokken omdat ik niet overdag smoor alleen s'avonds voor het slapen gaan en dat is hier ook maar sporadisch. Nu ik zet ze allebei af aan de auto en zet mijn route verder. 200 meter verder na de bocht is er een alcohol controle. Ze doen mij stoppen draai mijn ruit open natuurlijk ruikt de agent dat er in mijn auto gesmoord is. Vraag de agent aan mij hebt u cannabis genuttig. Waarop ik antwoord nee maar wel mijn vrienden dat ik afgezet heb. Eerst moet ik dus alcoholtest afleggen, natuurlijk negatief en dan speekseltest. Dus ik stap met de agent naar de combi waar wij buiten blijven staan. Het is natuurlijk aan het vriezen -7. Hij roept zijn vrouwelijk collega erbij omdat ze dat nog nooit gedaan heeft om een speekseltest af te nemen. Dus hij pakt de speekseltest. Leest de handleiding : speekseltest mag alleen maar afgenomen worden tussen de 5 en 25 graden. Ik wijs de agent daarop dat dit niet kan en niet wil omdat dit wss een foutieve resultaat geef, zeker niet het gepast voorbeeld is om te tonen tegenover zijn vrouwelijke collega. Agent tegen mij maar dit kan geen kwaad en was opeens redelijk gefrustreerd tegen mij. Ok ik laat hem doen, neem de speekseltest af, wacht effe. Wat blijkt achter tien min dat ik positief test op opiaten ?? Ik zeg tegen de agent dat dit niet kan. Dus ze nemen mij mee naar het bureau en nemen een bloedstaal af. In mijn verklaring zeg ik de waarheid en zeg ik van ja, ik heb gisteravond een jointje gesmoord en ook een dafalgan codeine misschien is het daarmee dat er positief is getest op opiaten. Dus enkele weken verder krijg ik mijn uitslag en wat blijkt dat ik positief getest heb op cannabis wat natuurlijk logisch is maar ik wist dat cannabis maar 14 uur in het speeksel blijft en na mijn jointje heb ik in 14 uur niet met de auto gereden. Moest maar in de middag op school zijn. Ook in de verklaring van de agent staat er : heeft verklaard verbaal tegen mij dat hij 3 keers van een jointje getrokken heeft. Nu een half jaarke terug moet ik voorkomen, mijn advocaat vraag voor vrijspraak omdat er een foutieve speekseltest is afgenomen. Rechter zegt ik ga u bij een dokter sturen, dus ik ga bij de dokter en die test mij op drugs. Natuurlijk alles negatief maar begon alleen over opiaten. Hij wist niks over marihuana dat in mijn bloed zat. Ok terug bij de rechter. Die heeft de speekseltest laten vallen en is gewoon op het bloed afgegaan. Kan dit zomaar en ik heb ook de agent erop gewezen dat dat niet kan als aant vriezen is.. die moest toch direct dan bloed afgenomen hebben en niet de speekseltest ?? Dus duidelijk een procedurefout maar ik heb 35 dagen rijverbod gehad en tot 2500 euro boete.. Ben in beroep gegaan maar kan dit zomaar ? graag wat meer uitleg alsjeblieft dank je

PS : niks van blaadjes, filters, cigaretten of cannabis gevonden in mijn auto. Ik heb wel niks in mijn verklaring gezet dat hij de speekseltest buiten heeft afgenomen..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 26 okt 2014 22:32

Misschien in uw tekst eens punten en komma's en hier en daar wat witruimte zetten.
Maakt de tekst wat leesbaarder.
En kunnen we iets makkelijker antwoorden - wij zijn tenslotte maar onderbetaalde vrijwilligers.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 27 okt 2014 01:24

Speekseltest is een indicatie, maar onvoldoende specifiek.
De test is gebruikt als aanwijzing om een bloedtest uit te voeren

Bloedtest is veel specifieker.
En u bent op het resultaat daarvan veroordeeld - niet op de speekseltest.

Cannabis blijft veel langer in het bloed of urine aantoonbaar dan 14 uur.
Waar hoorde je dat sprookje ?

10s Googlen :
http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/a ... ntoonbaar/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/a ... ntoonbaar/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

KrisP
Berichten: 145

#4 , 27 okt 2014 06:27

Klopt. Speekseltest is een indicatie, resultaat bloed is wat telt.
Cannabis blijft lang opspoorbaar zeker bij dagelijks of gewoontegebruik.
Dat de speekseltest tevens positief was voor opiaten is mogelijk maar ik begrijp dat dit niet blijkt uit het bloedonderzoek? Dan bent u daar ook niet voor veroordeeld.
Speekseltestbbij lagere temperaturen dan 5°C gebruiken is geen probleem als hij eerst opgewarmd wordt (bv. Bewaard worden in verwarmde auto).

Kingfisher
Berichten: 483

#5 , 27 okt 2014 06:31

Je bent helaas het slachtoffer van een van de nadelen can cannabis, dat het vrij lang latent opspoorbaar blijft in de bloedstroom (er is nog geen uitsluiting of je dan nog "onder invloed" bent) en er geen minimumwaarden zijn. De veroordeling is op basis van de correct afgenomen positieve bloedproef. Uw advokaat is beter geplaatst dan ons om u te informeren betreffende het al of niet in beroep gaan.

KrisP
Berichten: 145

#6 , 27 okt 2014 06:47

Er zijn wel minumwaarden vastgelegd voor zowel speekseltest als waarde in bloed. Deze zijn terug te vinden in teksten KB, voor THC is dit 10ng/ml voor speeksel en 1ng/ml bij bloed. Stelt men dus bij bloedonderzoek wetenschappelijk vast dat er meer dan 1ng/ml THC aanwezig is bent u in overtreding. De voorafgaande speekseltest zal pas positief zijn voor THC vanaf 10ng/ml in het speeksel.
De gemeten waarde zegt niets over het al dan niet onder invloed zijn. Dat hoeft ook niet en is nergens bepaald.
Nog even meegeven dat bloedonderzoek gebeurd door een erkend labo, niet door politie of dokter die bloedafname verricht zoals soms verkeerdelijk wordt gedacht.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 27 okt 2014 19:29

En dat de kosten voor de bloedtest ook voor de overtreder zijn ...

De grenswaarden :
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 1-t4hs5bis" onclick="window.open(this.href);return false;

Wuyts1991
Berichten: 399

#8 , 27 okt 2014 20:16

De geijkte procedure is:

Stap 1 : het afnemen van een gestandaardiseerde checklist. Dit is een lijst met een aantal kenmerken op die mogelijks wijzen op druggebruik. Komen x-aantal punten voor op de testpersoon dan kan overgegaan worden naar stap 2.

Stap 2 : het afnemen van een speekseltest. De temperatuur is bij jou slechts een uitvlucht. De speekseltests worden steeds in de voertuigen bewaard en worden dus niet blootgesteld aan dergelijke temperaturen. De paar seconden dat de test naar je tong werd gebracht zijn verwaarloosbaar.
In uw mond is het trouwens +/- 37 °C. Standaard een procedure fout dus? Neen.

Stap 3 : speekselanalyse. Deze is wettelijk voorzien maar de middelen zijn er nog niet beschikbaar voor dus gaat men meteen naar stap 4.

Stap 4 : bloedafname + analyse in een labo + rijverbod 15d.

Onem8
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 27 okt 2014 20:19

@Inazuma Cannabis is in speeksel maar 14 uur aanwezig. In bloed en urine natuurlijk langer.

@KrisP
Klopt. Speekseltest is een indicatie, resultaat bloed is wat telt.
Cannabis blijft lang opspoorbaar zeker bij dagelijks of gewoontegebruik.
Dat de speekseltest tevens positief was voor opiaten is mogelijk maar ik begrijp dat dit niet blijkt uit het bloedonderzoek? Dan bent u daar ook niet voor veroordeeld.
Speekseltestbbij lagere temperaturen dan 5°C gebruiken is geen probleem als hij eerst opgewarmd wordt (bv. Bewaard worden in verwarmde auto).
Ok maar speekseltest heeft tenminste 10 min in de combi gelegen met de deuren open, terwijl voertuig niet aan het draaien was en zeker geen verwarming.
Er zijn wel minumwaarden vastgelegd voor zowel speekseltest als waarde in bloed. Deze zijn terug te vinden in teksten KB, voor THC is dit 10ng/ml voor speeksel en 1ng/ml bij bloed. Stelt men dus bij bloedonderzoek wetenschappelijk vast dat er meer dan 1ng/ml THC aanwezig is bent u in overtreding. De voorafgaande speekseltest zal pas positief zijn voor THC vanaf 10ng/ml in het speeksel.
De gemeten waarde zegt niets over het al dan niet onder invloed zijn. Dat hoeft ook niet en is nergens bepaald.
Nog even meegeven dat bloedonderzoek gebeurd door een erkend labo, niet door politie of dokter die bloedafname verricht zoals soms verkeerdelijk wordt gedacht.
Dus iemand die meer dan 14 uur niet gesmoord heeft, een speekseltest afneemt. Deze is negatief mag zijn weg verder zetten. Maar omdat de agent zijn correcte wijze niet volgt om een speekseltest af te nemen en ik hem zelfs daarop wijs. Heb ik een foutief resultaat gekregen en zien ze dat dan natuurlijk in mijn bloed. Maar is het dan niet de agent zijn taak om de speekseltest naast zich neer te leggen en rechtstreeks over te gaan op bloedcontrole ? Ik heb hem hier zelfs opgewezen, maar hij wou het eens tonen hoe het moet aan zijn vrouwelijk collega. Dus alles was negatief geweest, moest hij de correcte wijze gevolgd hebben. Dan zou ik mogen beschikken hebben. Maarja we leven dan ook hier in belgië..

Onem8
Topic Starter
Berichten: 11

#10 , 27 okt 2014 20:22

@Wuyts1991 dus als de speeseltest negatief is mocht ik mijn weg verder zetten.. ? Dat zei de agent toch tegen mij..

Wuyts1991
Berichten: 399

#11 , 27 okt 2014 20:31

Hoelang cannabis aanwezig is hangt ook van je gebruik af. Als je elke avond een joint rookt zal het continu in je systeem zitten.

Stop met uitvluchten zoeken, deuren open...deuren toe, wat maakt het uit. Je test positief en je bloedwaarden bevestigen de zaak.
Teken dat de speekseltest NIET gefaald heeft.

Onem8
Topic Starter
Berichten: 11

#12 , 27 okt 2014 20:32

Hoelang cannabis aanwezig is hangt ook van je gebruik af. Als je elke avond een joint rookt zal het continu in je systeem zitten.

Stop met uitvluchten zoeken, deuren open...deuren toe, wat maakt het uit. Je test positief en je bloedwaarden bevestigen de zaak.
Teken dat de speekseltest NIET gefaald heeft.
zijn geen uitvluchten.. smoor sporadis een jointe en heb diene dag niet gesmoord. speekseltest was negatief op cannabis
Laatst gewijzigd door Onem8 op 27 okt 2014 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Wuyts1991
Berichten: 399

#13 , 27 okt 2014 20:40

Wat heeft de bloedtest uitgewezen?

LeenW
Berichten: 12828

#14 , 27 okt 2014 20:46

U zegt dat u een advocaat hebt? Wat zegt die er van?

Onem8
Topic Starter
Berichten: 11

#15 , 27 okt 2014 20:46

Cannabis maar mijn punt is ik test negatief op cannabis maar wel postief op opiaten. Hoe komt dit dan ? Cannabis blijft ook maar 14 uur in speeksel, ik heb om 22 uur mijn jointje gesmoord en ze hebben mij tegen gehouden om 16 uur...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”