Gevolgen van gebrek aan technische keuring

gregforone
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Brussel

Gevolgen van gebrek aan technische keuring

#1 , 28 aug 2007 12:18

Hallo,

Ik werd een paar weken geleden gecontroleerd door de politie. Ik reed al 2 jaar zonder geldige technische keuring. De politie heeft mij een proces verbaal van waarschuwing gegeven en ??n week tijd om dat in orde te brengen. Twee weken later (dus ??n week te laat) ben ik mijn groen papiertje gaan tonen en bleek alles in orde te zijn.
Nu kreeg ik een proces verbaal met een uitnodiging voor de rechter...
Wat kunnen de gevolgen zijn om twee jaar zonder technische keuring te hebben gereden? Ik heb verder geen juridische geschiedenis noch ongeval gehad en alles was voor de rest in orde met de papieren van de wagen (verzekering enz.).
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 30 aug 2007 10:59

?Art.81.Elke overtreding van dit algemeen reglement wordt bestraft met de straffen vastgelegd in de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen.?(Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen).

?Art.4.? 1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.De bepalingen van hoofdstuk VII van het eerste boek, alsmede artikel 85 van het Strafwetboek zijn mede van toepassing op die overtredingen...(21 JUNI 1985. _ Wet betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen)

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”