Parkeerovertreding

alainsch
Topic Starter
Berichten: 104

Parkeerovertreding

#1 , 25 okt 2014 14:57

't zijn echt mijn vrienden niet in Schaarbeek... :-)

Situatie:

- Appartementsblok met daarvoor 12 parkeerplaatsen haaks op de baan.
- ik kom toe om 6u 's morgens en er is een blok van 6 plaatsen waar men niet mag staan. Het gaat om de plaatsen 4 t/m 9.
- Er staan 2 verplaatsbare borden E1, de ene met een pijl naar boven, de andere met een pijl naar beneden. Beide borden hebben de vermelding van datum en tijd waar binnen dat parkeerverbod geldig is.
- Ik parkeer mij op de eerste parkeerplaats voorbij het bord E1 met pijl naar beneden (plaats 10).
- plaatsen 11 en 12 zijn ook ingenomen door 2 wagens
- 't is Schaarbeek, daar moet je al opletten met zo toestanden, dus ik neem met mijn GSM een foto van de situatie

Je kan het al raden, 's middags zijn de 3 wagens van plaats 10, 11 en 12 weg. Het bord staat dan plots op de hoek van de straat, dus voorbij plaats 12.

De politie heeft de 3 wagens, waaronder de mijne, laten takelen.

Op het politiebureau was men nogal laconiek toen ik zei dat het bord 's morgens wel degelijk vóór plaats 10 stond. "Bewijs dat maar eens". Toen ik de foto toonde was het dan plots van "Ja, meneer, je zal toch moeten aantonen dat jij dat bord niet verplaatst hebt".

Takelingskosten weigerde ik te betalen en na lang gezever (dreigen met deurwaarder) toch mijn wagen meegekregen. Ondertussen PV gekregen waarop ik aangaf overtreding niet te erkennen en geen minnelijke schikking te willen aanvaarden.

Takelfirma stuurde ondertussen een aanmaning en dreigt met procedure indien ik niet zou betalen. Ik protesteerde hun factuur tijdig met als argument dat de politie hun opdrachtgever is en zij daar hun geld moeten gaan halen.

Mijn vraag nu: is de foto waarop duidelijk te zien is dat mijn wagen voorbij het einde van de zone met parkeerverbod staat voldoende om hier mijn gelijk te krijgen? De opmerking van de politie "Ja, meneer, je zal toch moeten aantonen dat jij dat bord niet verplaatst hebt" slaat toch nergens op? Ik moet er toch als bestuurder kunnen vanuit gaan dat zo'n bord altijd op zijn plaats staat?

En om discussies in die richting te vermijden: neen, ik heb het bord niet verplaatst. De enige reden waarom ik er een foto van genomen heb is omdat we in Schaarbeek al veel van die toeren hebben meegemaakt (borden met verkeerde datum, borden in de verkeerde volgorde (ivm de pijlen), ...) en zowel mijn collega's als ik nemen dus altijd een foto om een bewijs te hebben.

Alain

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 25 okt 2014 15:27

Het lijkt inderdaad ongeloofwaardig dat u een foto neemt terwijl u juist geparkeerd staat. Ik kan de reactie van de politie zeker begrijpen: u hebt het bord verzet en dan een foto gemaakt zodat ze u niets kunnen maken.

Waarschijnlijker lijkt mij dat de gemeente de borden verkeerd gezet heeft, aannemer arriveert en ziet dat het niet lukt, verzet de borden zelf en belt de politie. Maar ga zoiets maar aantonen.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 25 okt 2014 16:32

Daar er al 2 andere voertuigen "fout" stonden, en uw ervaring (en die van uw collega's), maken dat dit perfect geloofwaardig.

Als de gemeente de borden zet, heeft de aannemer er trouwens van af te blijven.

Reclame

chantika
Berichten: 961

#4 , 25 okt 2014 16:36

De aannemer heeft een vergunning nodig om die borden te plaatsen. In Gent krijgen we dan 15m. Met verf spuiten we de plaats van de borden op de grond. Na plaatsen van de borden noteren we de nr plaat van de voertuigen die er staan. Er worden ook foto's genomen van de plaats van de borden en de geparkeerde wagens. En we leggen de borden vast met een ketting en sloten, staat ook duidelijk op de vergunning dat dit moet. Dit doen we niet omdat we schrik hebben dat de borden verplaatst worden. Wel omdat studenten van alles verzamelen voor op hun kot. Vraag de vergunning op bij de aannemer of politie van het dorp, kan nuttig zijn voor als het voor de rechter komt.

Wuyts1991
Berichten: 399

#5 , 25 okt 2014 22:24

Wanneer men deze borden plaatst moeten deze vergund zijn.
Bij het plaatsen van deze borden wordt een lijst opgemaakt waarop de kentekenplaten van de geparkeerde wagens genoteerd staat.
Vraag beide documenten op bij het politiebureel om uit te sluiten dat u getakeld bent op een niet-vergunde plaats.

Indien de plaats niet vergund was op moment van takeling is het vervolg van het verhaal gekend.
Indien de plaats wel vergund was op moment van takeling is het niet aan de politie maar aan u om te bewijzen dat u niet foutief geparkeerd stond.

Het zal dan van rechter tot rechter afhangen of de foto als sluitend bewijs wordt aanvaard.
In principe zou u bij twijfel vrijgesproken moeten worden. In dit geval kan men duidelijk spreken van twijfel.

Maar dat laatste hangt dus van de rechter af.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 25 okt 2014 22:45

U hebt twee getuigen de bestuurders van de twee andere wagens of zijn die niet in overtreding genomen?

Wuyts1991
Berichten: 399

#7 , 25 okt 2014 23:08

Niet dat het je bewijzen onderbouwt maar wel goed om weten, in verschillende politiezones waaronder Antwerpen wordt er niet getakeld op tijdelijke E1 borden (verboden parkeren)
Om te kunnen takelen moeten het daar E3 borden (verboden stilstaan & parkeren) zijn.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 okt 2014 01:03

"Ja, meneer, je zal toch moeten aantonen dat jij dat bord niet verplaatst hebt".
Niet echt , wel een typische flikken-uitleg. :roll:


Wie beweert dat jij het bord verplaatst , zal dat moeten bewijzen.
Het volstaat zelfs niet te bewijzen dat het verplaatst is.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 27 okt 2014 01:08

Het lijkt inderdaad ongeloofwaardig dat u een foto neemt terwijl u juist geparkeerd staat.
Net wel, om achteraf te kunnen aantonen dat er alweer een vals PV opgemaakt werd, en er onterecht getakeld werd.

Ik neem foto's in alle dubieuze of tijdelijke gevallen waar ik correct geparkeerd sta, maar er kemels geschoten / overtredingen begaan zijn bij de plaatsing van de borden ; en in alle gevallen waar ik parkeer zonder betalen omdat er geen betalend parkeren geldt ondanks de vermoedens en beweringen van gemeentebesturen en parkeerbedrijven van wel . :lol:


Meeste mensen hebben tegenwoordig toch een fototoestel in hun broekzak.
Met GPS data en tijd en al ...
Je kan er maar gebruik van maken.

alainsch
Topic Starter
Berichten: 104

#10 , 30 okt 2014 14:06

@Inazuma: Idd, dat is ook mijn stelling. Bewijs maar eens zonder zo een foto dat je gelijk hebt...

Vorig jaar is een collega van mij getakeld omdat ze geen rekening had gehouden met verkeersborden die met hun voorkant tegen een gevel stonden toen zij toekwam. Op het moment van takeling stonden ze natuurlijk netjes op hun plaats. Bewijs het maar eens...

Altijd foto's nemen en zeker een maand bijhouden... Heeft me al geld laten uitsparen...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”