Niet dragen gordel

Latto
Topic Starter
Berichten: 25

Niet dragen gordel

#1 , 22 okt 2014 20:14

O.k ik betaal gewoon mijn boete , maar toch wil ik hier eens een reactie op.

Ik kom uit een winkel en stap in mijn auto die geparkeerd staat naast de straatkant.
Ik vertrek zonder gordel maar direct merk ik dat mijn gordel niet aan heb en grijp direct naar de gordel om hem alsnog aan te doen terwijl ik deze al half over mijn lijf heb getrokken staat er al een agent op de baan om mij af te lijden naar een zijweg.
Omdat ik dat maneuver moet doen heb ik natuurlijk de kans niet gehad om mijn gordel in te klikken , dus gordel niet aan .

Wat kan nu aanzien worden als niet dragen van gordel ?
Ik ben er vrijwel zeker van dat het anonieme voertuig ter hoogte van mij geparkeerde wagen stond en mij zonder gordel aan heeft zien vertrekken .

Is vertrekken en het net opkomen van de rijbaan zonder gordel al en strafbaar feit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 22 okt 2014 20:32

Hoeveel meter is net?
In principe een voorwaartse beweging is voldoende.
Achteruit rijden is iets anders.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 okt 2014 20:36

Ooit in Duitsland een boete gehad voor het niet dragen van de gordel, en ik had nog geen centimeter gereden. Versnelling stond trouwens nog in neutraal, maar motor was wel al gestart. Blijkbaar moet je daar de gordel dan al omhebben.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 22 okt 2014 20:40

Zoals Franciscus zegt, voor achteruit te rijden mag je zonder gordel rijden om een beter zicht te hebben. Voor de rest: eerst gordel vastklikken, dan starten. Volg deze simpele regel en je gaat nooit een probleem hebben.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 okt 2014 00:58

Ik vertrek zonder gordel maar direct merk ik dat mijn gordel niet aan heb e

Wat kan nu aanzien worden als niet dragen van gordel ?
Je schrijft het toch zelf ...

In principe volstaat het dat je [een zichtbare afstand] vooruit gereden bent zonder gordel.
Je neemt dan deel aan het verkeer.
En bijgevolg :

35.1.1. De bestuurder en de passagiers van auto’s die aan het verkeer deelnemen, moeten de veiligheidsgordel dragen, op de plaatsen die ermee zijn uitgerust.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 23 okt 2014 10:52

Je zou nog een 2de PV kunnen krijgen wegens het aandoen van de gordel TIJDENS het rijden. Is zoiets als GSMmen achter het stuur, want je hebt je handen niet vrij en uw aandacht is ergens anders..

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”