Parkeren voor eigen garage in betalende zone


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#17 , 21 okt 2014 21:08

Dat heeft toch niets met de vraag van TS te maken? Daar gaat het niet over de situatie in een woonerf....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38596

#18 , 21 okt 2014 21:13

Het is bij ons net als in gans intra muros betalend parkeren.
En dat mag alleen op die plaatsen aangegeven volgens de regels van het reglement.
Dus niet voor de garagepoort.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#19 , 21 okt 2014 21:27

@roharro:
Ik moet toegeven, dit is de eerste keer dat ik een uitspraak tegenkom. Kan dit zijn omdat de eiser zich niet expliciet op artikel 27.6 heeft beroept?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#20 , 21 okt 2014 21:37

@roharro:
Ik moet toegeven, dit is de eerste keer dat ik een uitspraak tegenkom. Kan dit zijn omdat de eiser zich niet expliciet op artikel 27.6 heeft beroept?
Ik heb geen idee. Misschien waren er in dat geval nog bijkomende elementen....
Maar ik ben vrij zeker dat het mag. Mijn kennis in centrum Antwerpen (dichtbij Centraal Station) heeft garage op gelijkvloers van zijn huis en parkeert in de straat, vlak voor zijn poort en dat dag in dag uit (omdat er zoveel opgestapeld staat in zijn garage dat hij zijn wagen niet meer binnen kan zetten).

Aan zijn zijde van de straat geldt er wel geen algemeen parkeerverbod welteverstaan, in dat geval zou het natuurlijk niet kunnen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki
Berichten: 6870

#21 , 21 okt 2014 21:49

Goed, terug naar de vraag van TS dan.

27.6 voorziet expliciet dat het in een blauwe zone mag, maar zegt niets over betalend parkeren. 25.3 (parkeren voor garage) en 27.3 (betalend parkeren) sluiten elkaar echter niet uit, en ik zie dan ook geen enkele reden waarom je niet zou moeten betalen om te parkeren voor je eigen garage. 25.3 voorziet namelijk hoe je wel rechtsgeldig kan parkeren voor een garage, ongeacht wie de eigenaar of gebruiker is. In se kan iedereen (die wel toelating heeft van de eigenaar en gebruiker) daar parkeren, en is dit dus niet meer dan een gewone parkeerplaats, maar met beperkingen (net zoals men op een gehandicaptenplaats ook moet betalen, tenzij het gemeentereglement anders bepaalt).

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#22 , 21 okt 2014 22:08

Goed, terug naar de vraag van TS dan.

27.6 voorziet expliciet dat het in een blauwe zone mag, maar zegt niets over betalend parkeren. 25.3 (parkeren voor garage) en 27.3 (betalend parkeren) sluiten elkaar echter niet uit, en ik zie dan ook geen enkele reden waarom je niet zou moeten betalen om te parkeren voor je eigen garage. 25.3 voorziet namelijk hoe je wel rechtsgeldig kan parkeren voor een garage, ongeacht wie de eigenaar of gebruiker is. In se kan iedereen (die wel toelating heeft van de eigenaar en gebruiker) daar parkeren, en is dit dus niet meer dan een gewone parkeerplaats, maar met beperkingen (net zoals men op een gehandicaptenplaats ook moet betalen, tenzij het gemeentereglement anders bepaalt).
Ik ga het nog eenvoudiger voorstellen (hoop ik):

Er zijn blauwe zones waar de parkeerplaatsen niet stuksgewijze zijn afgebakend. Men weet daar dus enkel waar de zone begint en waar ze eindigt. Daarom moet men om de algemene regel te vrijwaren dat men mag parkeren voor de garagepoort met eigen nummer een artikel zoals art. 27.6 hebben om dat duidelijk te maken.

In betalende parkeerzones zijn de parkeerplaatsen wel afgebakend. Er is dus geen twijfel mogelijk waar er moet betaald worden. Indien het parkeersysteem wordt beheerd door een parkingbeheerder dan is die ook enkel bevoegd voor de wagens die zich in de afgebakende parkeerplaatsen bevinden. Een wagen die vertikaal tegen een boom staat geparkeerd of opgehangen aan een boom valt buiten zijn bevoegdheid. En dat is net zo voor de wagen die regulier voor zijn garagepoort is geparkeerd. Alleen zal die vertikaal geparkeerde wagen en de wagen in de boom geverbaliseerd worden door de politie. De wagen voor de garage niet want daar is art. 25.3 van toepassing.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38596

#23 , 21 okt 2014 22:48

Hier is het betalend parkeren en is er ( buiten in onze straat dus) NERGENS afgebakend.
De zone is aangegeven.

Turaki
Berichten: 6870

#24 , 21 okt 2014 22:55

In betalende parkeerzones zijn de parkeerplaatsen wel afgebakend.
Niet altijd zijn de parkeerplaatsen afgebakend, en het is ook niet altijd zo dat er geen andere parkeerplaatsen zijn dan deze die afgebakend zijn (bijvoorbeeld buiten parkeerzones).

Nog een aanvulling: op de plaatsen waar het verboden te parkeren is buiten de parkeervakken, is het ook verboden te parkeren voor een garage, zelfs als de nummerplaat op poort hangt. De toelating om voor een garage te parkeren is facultatief aan de andere regels betreffende parkeren. Het staat niet voor niets omschreven in de wet als "parkeren voor een inrij".

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#25 , 21 okt 2014 23:49

HIer staat het ook:

"Wanneer je in de betalende zones je wagen voor je eigen inrit (oprit, garage) parkeert, hoef je niet te betalen op voorwaarde dat je nummerplaat duidelijk leesbaar op je inrit is aangebracht. Op die manier is duidelijk dat het om jouw wagen én jouw inrit gaat."

zie: http://www.vilvoorde.be/Parkeren/default.aspx?ID=320" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij alle steden met een parkeerreglement vind ik steeds dezelfde bepaling.

Geen ENKEL reglement zegt het omgekeerde.....

Ook in Antwerpen, zie vraag pagina 4 hier:

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5UNLaZTtSw" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is enkel voor Woonerven dat het anders kan zijn, maar dat is een speciaal geval.

In de vraag van TS gaat het niet over een woonerf dat wordt ingericht maar enkel betaalde parkingplaaten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#26 , 22 okt 2014 01:16

De uitspraak van Cassatie is toch van VOOR de wijziging van 27.6 ?

27.6 is in die zin gewijzigd door Landuyt , in 2007 :
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2007010937" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dat geldt enkel voor de beperkte parkeertijd, TTZ : blauwe zone of blauwe zone reglementering (27.1 en .2)


Deze regeling geldt NIET voor betalend parkeren, ttz. 27.3



De echte dubbelzinnigheid is dat een verkeersregel ondergeschikt is aan de verkeerstekens.
Als je de wegcode volgt, kan 27.6 dus geen uitzondering bepalen op een verkeersteken dat de blauwe zone (reglementering) oplegt ...
Als dat opgenomen was in 27.1/2 die de blauwe zone (reglementering) definiëren , OK, maar als aparte verkeersregel, nope.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#27 , 22 okt 2014 01:38

Dat artikel 27.6 heeft niets te maken met betalend parkeren. De reden waarom het werd ingevoerd is duidelijk omschreven in het Verslag aan de Koning toegevoegd aan de wetswijziging die het bewuste artikel heeft ingevoerd:
"Het ontwerp van koninklijk besluit voegt ten slotte ook nog een
punt 27.6. toe. Dit nieuw artikel 27.6. stelt de voertuigen die overeenkomstig
artikel 25.1.3° van hetzelfde besluit geparkeerd zijn voor de
inrij van eigendommen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die
inrij is aangebracht, vrij van het plaatsen van de parkeerschijf."

Hieruit blijkt duidelijk de bedoeling van wetgever wat betreft dat artikel.

Het betreft enkel het al of niet plaatsen van de parkeerschijf. Niet het al of niet moeten plaatsen van een parkeerticket.

Die interpretatie blijkt ook trouwens uit de wijze waarop het wordt toegepast in de praktijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#28 , 22 okt 2014 03:12

De uitspraak van Cassatie is toch van VOOR de wijziging van 27.6 ?
Correctie: invoering ipv wijziging

Turaki
Berichten: 6870

#29 , 22 okt 2014 07:17

Bij alle steden met een parkeerreglement vind ik steeds dezelfde bepaling.
Bij Gent heb ik toch al anders gevonden...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#30 , 22 okt 2014 11:37

Bij alle steden met een parkeerreglement vind ik steeds dezelfde bepaling.
Bij Gent heb ik toch al anders gevonden...
Maar daar moet men sowieso niet betalen indien men voor zijn garage staat.
Als je een garage heb krijg je er immers een kaart om voor je garage te parkeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”