Parkeren voor eigen garage in betalende zone

Havac83
Topic Starter
Berichten: 4

Parkeren voor eigen garage in betalende zone

#1 , 20 okt 2014 12:02

Graag had ik wat meer informatie gekregen omtrent het parkeren voor eigen poort in betalende zone.
Sinds kort is het in onze straat betalend parkeren. Nu heb ik echter voor mijn poort een parkeerplaats waar mijn auto makkelijk kan staan. Op mijn poort hangt ook mijn nummerplaat. Kan ik mijn wagen nog steeds voor mijn poort plaatsen zonder te betalen? Of is dit wettelijk gezien niet toegestaan?
Alle info is welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 20 okt 2014 14:06

Graag had ik wat meer informatie gekregen omtrent het parkeren voor eigen poort in betalende zone.
Sinds kort is het in onze straat betalend parkeren. Nu heb ik echter voor mijn poort een parkeerplaats waar mijn auto makkelijk kan staan. Op mijn poort hangt ook mijn nummerplaat. Kan ik mijn wagen nog steeds voor mijn poort plaatsen zonder te betalen? Of is dit wettelijk gezien niet toegestaan?
Alle info is welkom.
Aangezien de ruimte voor uw garage geen openbare parkeerplaats is moet er dientengevolge niet betaald worden indien uw wagen daar staat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

BloodNight
Berichten: 621

#3 , 20 okt 2014 16:44

Misschien best eens een foto toevoegen van de exacte locatie.

Reclame

Havac83
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 20 okt 2014 18:57

Alvast bedankt voor het antwoord. Ik zal proberen een foto te plaatsen.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 20 okt 2014 19:41

In onze straat mag het zeker en vast niet - ook al is het betalend parkeren - hangt o.a. af van de verkeersborden die er staan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 okt 2014 11:33

In onze straat mag het zeker en vast niet - ook al is het betalend parkeren - hangt o.a. af van de verkeersborden die er staan.
Welk verkeersbord zegt dat je niet voor je eigen poort mag parkeren? De plaats voor je eigen poort behoort toch niet tot de beschikbare, te betalen parkeerplaatsen? Een parkeerbedrijf kan dan toch ook niets beginnen tegen een voertuig dat niet op één van de parkeerplaatsen van het parkeerbedrijf staat?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Redrum
Berichten: 574

#7 , 21 okt 2014 11:39

Welk verkeersbord zegt dat je niet voor je eigen poort mag parkeren?
Waar je volgens de wegcode niet mag stilstaan of parkeren, mag je niet stilstaan of parkeren. Of dat al dan niet betalend of voor uw eigen poort zou zijn, doet niet ter zake.

BloodNight
Berichten: 621

#8 , 21 okt 2014 11:57

Is het privé grond of openbare weg?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 okt 2014 13:36

Waar je volgens de wegcode niet mag stilstaan of parkeren, mag je niet stilstaan of parkeren. Of dat al dan niet betalend of voor uw eigen poort zou zijn, doet niet ter zake.
Dus dan zou je een situatie hebben dat er voor een straat bijvoorbeeld ergens een bord staat verboden te parkeren, maar er wel betalende parkeerplaatsen aanwezig zijn in diezelfde straat? Lijkt me vreemd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 21 okt 2014 14:29

Sinds kort is het in onze straat betalend parkeren.
Betalend parkeren is toch maar enkel in de daarvoor voorziene plaatsen?
Is er een betalende parkeerplaats voorzien pal voor je oprit? Ik denk het niet.
Dus daar is geen bevoegdheid van de parkeerwachters?
Lijkt me toch voor de hand liggend nietwaar?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 okt 2014 17:07

Inderdaad. Volgens artikel 25.1 van de wegcode mag je perfect voor je eigen garage parkeren als je nummerplaat erop aangebracht is. Maar die plaats kan onmogelijk een plaats voor betalend parkeren zijn, aangezien niemand anders daar zou mogen staan. Tenzij de topic starter deels op het voetpad zou staan, of de weg blokkeren door voor zijn poort te parkeren, denk ik niet dat men hem iets kan maken.

Ik vraag me dan ook af wat de situatie in Franciscus' straat is, dat hij niet voor zijn eigen poort mag parkeren, maar er blijkbaar toch betalend parkeren voorzien is in zijn straat?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

builder
Berichten: 189

#12 , 21 okt 2014 18:26

Twee tegenstrijdige antwoorden:

1. Niet betalen:
http://www.vilvoorde.be/Parkeren/default.aspx?ID=320" onclick="window.open(this.href);return false;
Wanneer je in de betalende zones je wagen voor je eigen inrit (oprit, garage) parkeert, hoef je niet te betalen op voorwaarde dat je nummerplaat duidelijk leesbaar op je inrit is aangebracht. Op die manier is duidelijk dat het om jouw wagen én jouw inrit gaat.


2. Wel betalen:
http://www.das.be/C12575670042A839/_/9A ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;
In een blauwe zone moet de parkeerschijf verplicht binnen op de voorruit geplaatst worden. De eigenaar die zijn auto parkeert op de openbare weg voor zijn garage waarop zijn inschrijvingsteken leesbaar is aangebracht ontsnapt echter aan deze verplichting.
Maar bij betalend parkeren (parkeermeter of parkeerautomaat) mogen voertuigen niet gratis parkeren op de openbare weg voor de inrit van hun garage (art. 27.6 Wegcode).
Uw cliënt kan de boete dus niet betwisten zelfs al is de Wegcode enigszins dubbelzinnig op dit punt!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 21 okt 2014 19:02

Twee tegenstrijdige antwoorden:

1. Niet betalen:
http://www.vilvoorde.be/Parkeren/default.aspx?ID=320" onclick="window.open(this.href);return false;
Wanneer je in de betalende zones je wagen voor je eigen inrit (oprit, garage) parkeert, hoef je niet te betalen op voorwaarde dat je nummerplaat duidelijk leesbaar op je inrit is aangebracht. Op die manier is duidelijk dat het om jouw wagen én jouw inrit gaat.


2. Wel betalen:
http://www.das.be/C12575670042A839/_/9A ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;
In een blauwe zone moet de parkeerschijf verplicht binnen op de voorruit geplaatst worden. De eigenaar die zijn auto parkeert op de openbare weg voor zijn garage waarop zijn inschrijvingsteken leesbaar is aangebracht ontsnapt echter aan deze verplichting.
Maar bij betalend parkeren (parkeermeter of parkeerautomaat) mogen voertuigen niet gratis parkeren op de openbare weg voor de inrit van hun garage (art. 27.6 Wegcode).
Uw cliënt kan de boete dus niet betwisten zelfs al is de Wegcode enigszins dubbelzinnig op dit punt!
Wat een kromme redenering!

Even de logica erbij roepen:

1. Een betalende parkeerplaats is een plaats waar iedereen mits betaling mag parkeren.
2. De ruimte voor een garage is in die zin geen parkeerplaats aangezien men er niet mag parkeren.
3. Die ruimte is bijgevolg ook geen betalende parkeerplaats, want wie betaalt en er gaat staan zal ondanks het parkeerticket dat hij kocht toch nog beboet worden omdat het geen betalende parkeerplaats is.
Ergo: voor de eigenaar die voor zijn poort parkeert op een plaats die geen parkeerplaats is en waar in dezelfde straat alle reguliere parkeerplaatsen betalend zijn kan artikel 27.6 niet toepasbaar zijn

Dat artikel is immers slechts nodig om de specifieke uitzonderingen waarop het van toepassing is te kunnen invoeren.
Voor betalend parkeren alleen had men dat artikel wegens 1.,2. en 3. niet in de wegcode dienen op te nemen.
Dat is dan ook de reden waarom dat artikel niet naar betalend parkeren verwijst. Het is immers niet nodig!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 21 okt 2014 20:53

Uitspraak van cassatie (Cass. 5 mei 1998, RW, 1998-99, 1074) stelt dat, bij het parkeren voor eigen garage in een blauwe zone, ook een parkeerschijf moet gelegd worden. Hiervan vertrekkende moet je ook een ticket nemen als je parkeert voor je eigen garage.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 21 okt 2014 21:01

Uitspraak van cassatie (Cass. 5 mei 1998, RW, 1998-99, 1074) stelt dat, bij het parkeren voor eigen garage in een blauwe zone, ook een parkeerschijf moet gelegd worden. Hiervan vertrekkende moet je ook een ticket nemen als je parkeert voor je eigen garage.
In de wegcode staat het anders:
27.6. De beperkte parkeertijd, bedoeld in 27.1. en 27.2. is niet van toepassing op de voertuigen die geparkeerd staan voor de inrij van eigendommen en waarvan het inschrijvingsteken van dit voertuig leesbaar op die inrij is aangebracht.

Ofwel waren ze bij Cassatie in feeststemming, ofwel volstaat het te tonen dat je zo een kaart hebt zonder ze in te stellen.

zie bijv.:
http://www.middelkerke.be/page28476367.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn kennissen in centrum Antwerpen mogen ook onbeperkt voor hun garage parkeren. Doen dat dag in dag uit, al meerdere jaren. Enkel hun nummer moet op de poort hangen.

Nergens in de wegcode staat dat het niet zou mogen.
Laatst gewijzigd door roharro op 21 okt 2014 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”