Rijden zonder rijbewijs

RednasO
Topic Starter
Berichten: 3

Rijden zonder rijbewijs

#1 , 19 okt 2014 18:21

Hallo,

Gisteren zijn mijn vriendin en ik tegengehouden door de politie.
Mijn vriendin (26) heeft haar voorlopig rijbewijs lange type, waardoor ze alleen mag rijden of met iemand die al minstens 8 jaar zijn rijbewijs heeft. Het probleem is dat ik nog maar 7,5 jaar mijn rijbewijs heb, waardoor ik niet bij haar in de auto mocht zitten. Normaal gezien rijdt zij nooit, maar gisteren had ik barstende hoofdpijn, omdat ik mijn medicatie voor hoge bloeddruk niet had ingenomen, waardoor het ons veiliger leek om haar te laten rijden.
De agent heeft hiervoor twee pv's opgesteld, namelijk één voor mij omdat ik iemand zonder geldig rijbewijs heb laten rijden met mijn auto en één voor haar omdat ze de voorwaarden van haar voorlopig rijbewijs heeft geschonden.

Weet er iemand wat hiervan de gevolgen kunnen zijn, zowel voor mij als voor haar? Welke boetes kunnen hiervoor uitgesproken worden?

Alvast bedankt voor de reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 okt 2014 18:26

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 okt 2014 18:53

Mijn vriendin (26) heeft haar voorlopig rijbewijs lange type, waardoor ze alleen mag rijden of met iemand die al minstens 8 jaar zijn rijbewijs heeft. Het probleem is dat ik nog maar 7,5 jaar mijn rijbewijs heb, waardoor ik niet bij haar in de auto mocht zitten.
Ze reed dus niet zonder rijbewijs, zij (en u) schond de voorwaarden waaronder zij met haar voorlopig rijbewijs mag rijden.

Het netto-effect is dat de mogelijke boetes 4 keer lager liggen.

De agent heeft hiervoor twee pv's opgesteld, namelijk één voor mij omdat ik iemand zonder geldig rijbewijs heb laten rijden met mijn auto
Dat kan dan al meteen de prullenmand in ...
Uw vriendin heeft immers een (weliswaar voorlopig) rijbewijs.


In principe komt dergelijke overtreding voor de politie-rechtbank.
Tenzij het politieparket de flater van de politie-agent tijdig uit het dossier kegelt.
(Er is dan wel de mogelijkheid dat het parket uw inbreuk er bij voegt ...)
en één voor haar omdat ze de voorwaarden van haar voorlopig rijbewijs heeft geschonden.
Dat klopt wél.

De overtredingen inzake de naleving van de scholing staan in hetzelfde artikel als rijden zonder rijbewijs - maar in een andere paragraaf :

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /458-t4hs3" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.


Normaal is het Art 30 §2. 1° voor uw vriendin , en Art 30 §2. 1° of 2° voor u .
In de praktijk wordt een "foute" begeleider eerder zelden vervolgd - maar iemand moet voor die zeldzame gevallen opdraaien ....


Goed uitkijken dus als het PV binnenvalt - en nadien de dagvaarding - waarvoor u gedagvaard wordt.
Rijden zonder rijbewijs, is Art 30 §1 (zie link boven)

Een dagvaarding voor foute misdrijven is overigens in uw voordeel.
Een beetje advocaat maakt brandhout van dergelijke foute dagvaarding.
Als je rechtsbijstand hebt, kan je langs die weg een advocaat regelen (je hebt de vrije keuze, je moet die van de verzekering niet noodzakelijk nemen).

Is uw verzekering op de hoogte dat uw vriendin met uw voertuig leert rijden , of is dit slechts occasioneel gebeurd ?

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 20 okt 2014 10:07

Zowel de bestuurder als uzelf kan een boete krijgen van 300 tot 3000 EUR.

Daarbij komen de bijdrage aan het Fonds (150 EUR) en de gerechtskosten (100 EUR).

De rechter kan ook een rijverbod opleggen.

Hebt u rechtsbijstand, dan doet u gratis beroep op een advocaat van uw keuze. Normaal worden ook de gerechtskosten dan terugbetaald, zonder dat de premies voor uw verzekering omhoog gaan.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 20 okt 2014 10:16

De rechter kan ook een rijverbod opleggen.
Er is geen verval van het recht tot sturen voorzien bij inbreuken op Art 30 §2 (overtreding scholingsvoorwaarden), noch voor Art 32 (wat hier bovendien niet eens van toepassing is).


Als u het toch ergens in de wet terugvindt, hoor ik het graag ...

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 20 okt 2014 13:01

Ik ben ervan uitgegaan dat dat wel zo was, maar u heeft gelijk.

Dat is trouwens wat vreemd, aangezien een rijverbod wel kan voor een tweedegraadsovertreding, waarop mindere boetes staan dan op het desbetreffende artikel.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 21 okt 2014 11:09

“Art.30...§ 2.met geldboete van 50 euro tot 500 euro,wordt gestraft hij die :1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23, § 1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing...Art.32.Met geldboete van 100 (euro) tot 1.000 (euro) wordt gestraft hij die wetens een motorvoertuig toevertrouwt aan een persoon, die niet voorzien is van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig.”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

“Art.2. De bedragen van de geldsommen waarop de opdeciemen bedoeld in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten worden toegepast, worden geacht rechtstreeks te zijn uitgedrukt in euro, zonder omrekening. ...Art.4.In artikel 1, eerste en tweede lid, van de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten, gewijzigd bij de wet van 24 december 1993, worden de woorden " duizend negenhonderd negentig " vervangen door het woord " veertig* ".”(26 JUNI 2000. - Wet betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet).

* Inmiddels : met vijftig decimes verhoogd = x [(10+50)/10]= x 6

“Art.29.Bij iedere veroordeling tot een criminele of correctionele hoofdstraf spreekt de rechter de verplichting uit om een bedrag van 25 EUR te betalen als bijdrage tot het Fonds. Dit bedrag is onderworpen aan de verhoging voorzien in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten”(1 AUGUSTUS 1985. - Wet houdende fiscale en andere bepalingen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

RednasO
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 31 okt 2014 16:18

Bedankt voor alle reacties en alle info!

Ik heb echter nog een bijkomende vraag.
Vandaag is het pv binnen gekomen en hierop staat vermeld bij "Feiten":
"Art. 4al3. De houder van het voorlopig rijbewijs B zonder begeleider mag vergezeld zijn van één persoon van minstens 24 jaar die houder is en in het bezit is van een rijbewijs dat ten minste geldig is voor voertuigen van categorie B."

Volgens de gepleegde "feiten" heb ik geen overtreding begaan, want ik ben 25 jaar..
Ik weet dat de regelgeving rond het voorlopig rijbewijs in februari is aangepast en dat bovenstaande de oude regelgeving is. Maar is dit normaal dat dit hier nog steeds op staat? Kan ik dit in mijn voordeel gebruiken?

Alvast bedankt voor de reacties!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 31 okt 2014 16:43

Bedankt voor alle reacties en alle info!

Ik heb echter nog een bijkomende vraag.
Vandaag is het pv binnen gekomen en hierop staat vermeld bij "Feiten":
"Art. 4al3. De houder van het voorlopig rijbewijs B zonder begeleider mag vergezeld zijn van één persoon van minstens 24 jaar die houder is en in het bezit is van een rijbewijs dat ten minste geldig is voor voertuigen van categorie B."

Volgens de gepleegde "feiten" heb ik geen overtreding begaan, want ik ben 25 jaar..
Ik weet dat de regelgeving rond het voorlopig rijbewijs in februari is aangepast en dat bovenstaande de oude regelgeving is. Maar is dit normaal dat dit hier nog steeds op staat?
Het rijbewijs van uw vriendin is waarschijnlijk van voor 3 februari 2014 ?

In de oude regeling volstond dat je 24 was en rijbewijs B had en niet vervallen was van recht tot sturen, nu of gedurende laatste 3 jaar


En : http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 06/785-hs6" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 45

De voorlopig rijbewijzen, conform het model van bijlage 3 of 4, blijven geldig tot de op het document vermelde uiterste geldigheid.
De bepalingen van dit besluit die van kracht waren vóór 3 februari 2014 blijven van toepassing op de voorlopige rijbewijzen B afgegeven vóór deze datum.


Je moest dus niet zoals nu 8 jaar rijbewijs B hebben.

Kan ik dit in mijn voordeel gebruiken?
Absoluut.

Ooit al gelezen dat de kwaliteit van vele PV tegenwoordig ronduit bedenkelijk is ?
Dit illustreert dat ...


Je overtrad dat artikel niet.
Bovenstaande tekst + paspoort + (kopie) voorlopig rijbewijs van je vriendin met datum van uitreiking voor 3/2/2014 :arrow: vrijspraak voor dit punt.

Je leende je auto ook niet uit aan iemand "zonder" rijbewijs :arrow: moet ook vrijspraak opleveren.

Buiten in de conclusies van je advocaat, geen kik over geven tot je voor de rechtbank staat.


Welke artikels staan er nog in het PV ?

RednasO
Topic Starter
Berichten: 3

#10 , 31 okt 2014 18:03

Mijn vriendin heeft haar rijbewijs behaald op 16/02/2014, dus net na de nieuwe regeling..
Bovenstaande artikelen staan op het pv van mijn vriendin.

Op de mijne staan volgende feiten:
"Art.23.§1.2°.§1. Het Belgisch rijbewijs wordt afgegeven indien de verzoeker (is) (...) geslaagd (...) voor een door de Koning in te richten praktisch examen betreffende de kennis en de vaardigheid die nodig zijn voor het besturen van voertuigen van elke categorie, waarvoor het rijbewijs wordt aangevraagd (...). Art.23.§1.4°. Het Belgisch rijbewijs wordt afgegeven indien de verzoeker (is) (...) geslaagd (...) voor een door de Koning in te richten examen over de kennis van de wetten en reglementen, het gedrag ter voorkoming van ongevallen, de voornaamste begrippen van mechaniek, alsook de eerste hulp bij ongevallen, betreffende het gebruik van de voertuigen van de categorie waarvoor het rijbewijs wordt aangevraagd (...). Art.30.§2.2°. (..) wordt gestraft (degene) (...) die met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen (...) (door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23, §1, 2° en 4°).-W. + KB 16.03.1968 Art.23.§1.2° + 4° + 30.§2.2°

Art.3. (... De houder van het voorlopig rijbewijs B moet vergezeld zijn van een begeleider die aan de volgende voorwaarden voldoet: (...) hij moet sedert ten minste 8 jaar houder en drager zijn van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig om een voertuig van de categorie B te besturen (...).
KB 10.07.2006 Art.3§2.al.1.b.1ste zin"

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 01 nov 2014 19:40

Mijn vriendin heeft haar rijbewijs behaald op 16/02/2014, dus net na de nieuwe regeling..
Waarom verwijst die agent dan naar de oude regeling inzake voorlopig rijbewijs B :roll:


Ik kan mijn eerdere post echter niet aanpassen aan je nieuwe info ...

Je moest dus WEL 8 jaar rijbewijs B hebben.

Je overtrad dat artikel dan WEL :|

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”