Tegengehouden en geen alcoholtest moeten doen

Dennis-vc
Topic Starter
Berichten: 7

Tegengehouden en geen alcoholtest moeten doen

#1 , 14 okt 2014 19:16

Hallo iedereen!
Ben nieuw op dit forum en ik hoop dat jullie mij wat meer informatie kunnen geven.
Het zit namelijk zo: een vriend van mij heeft vorige vrijdag een verkeersovertreding gemaakt, zijnde rijden met neonlichten onder zijn brommer.
Dit was 's nachts, maar ik heb hem al verteld dat die neonlichten op z'n brommer gemonteerd mochten zijn, maar dat hij ze niet mocht gebruiken op de openbare weg.
Nu heb ik al meermaals gelezen, gezien en gehoord dat de agent in functie degene die onderworpen is aan een verkeerscontrole steeds een ademtest moet afnemen. Dit is echter niet gebeurd. En vermits dit toch deel is van de standaardprocedure van de politie, kan ik hieruit besluiten dat er een procedurefout gemaakt is?
Zelf ben ik al eens geflitst geweest en ik heb deze boete zonder protest betaald. Maar deze boete bedraagt maar liefst €110, dit voor in mijn ogen iets banaals (als je weet dat gsm-gebruik achter het stuur een even dure boete is, twijfel ik of iemand met donkerblauwe neonlichten op een 50cc'tje een even groot gevaar vormt).

Alvast bedankt voor de respons!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 14 okt 2014 19:29

U hebt het recht te twijfelen. Maar wat is de vraag?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Dennis-vc
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 14 okt 2014 19:33

Wel, de vraag is of die boete dan op de één of andere manier kan aangevochten worden... Vermits we hier toch over een bedrag praten die naar mijn mening erg hoog is gezien het meer geld is dan een in mijn ogen veel zwaardere overtreding (gsm achter het stuur, lichte snelheidsovertredingen,...)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 14 okt 2014 19:34

Blauw licht is alleen voor veiligheids- en hulpdiensten.
Vriend heeft dus veel geluk gehad -- men had het voertuig ook met beslag kunnen leggen in afwachting van een beslissing parket.
Trouwens voertuig voldoet ook niet meer aan zijn PV van goedkeuring gezien er onderdelen op gemonteerd zijn die dat wettelijk niet mogen dus ook nog een inbreuk op de technische reglementen.

http://www.lokalepolitie.be/centrex/nl/ ... licht.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het niet laten blazen is bij mijn weten GEEN procedurefout.

Los van het feit dat men zich zou kunnen uitgeven als politie(voertuig) (aanmatigen van ambt) ...
Als politie daarvoor een tweede PV hebben opgesteld kan het wel wat 'hoger' oplopen.

Hij komt er dus nog goedkoop vanaf ... in principe had voertuig onmiddellijk uit het verkeer moeten genomen worden.

Dennis-vc
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 15 okt 2014 10:46

Hij beseft dit ook, maar we zijn nu vooral op zoek of de politie zelf geen fouten gemaakt heeft door de alcoholtest niet uit te voeren...
Ik weet dat de kleur voor verzwarende omstandigheden kan gezorgd hebben, maar als je ziet door welke banale fouten zware criminelen vrijgesproken worden...
Alleszins al bedankt voor de feedback, andere meningen of ideëen mogen altijd nog gegeven worden!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 okt 2014 10:55

Nu nog mooier. Het niet uitvoeren van een controle die de situatie van uw vriend enkel kan verergeren zou plots een procedurefout zijn? Ik zou het vooral proberen, is zeer goed voor de schatkist.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 15 okt 2014 11:46

Om een (neutraal) antwoord te bieden op uw vraag: neen, er is geen procedurefout gemaakt doordat geen ademtest werd afgenomen. Louter op grond hiervan kan de boete dus ook niet worden aangevochten.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 16 okt 2014 22:55

Ik zie het al gebeuren uw vriend brengt de zaak voor de politierechtbank en komt dan met dat argument naar voor.......
PS wat de politie ook vergeten is ...de bromfiets op de rollen te zetten.

PSPS en staan de blauwe lichten nu nog op de bromfiets?

Gelukkig dat we op dit forum van tijd tot tijd wat erger kunnen voorkomen.

Dennis-vc
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 20 okt 2014 10:05

Brommer rijdt exact 45 en de neonlichten werden er ter plaatse af gehaald. Normaal moest hij z'n brommer gaan tonen zonder de lichten, maar dit kon hij niet omdat hij naar school moest en daar geen tijd voor had... Toen zeiden ze dat ze het ook ter plaatse konden doen.
Waarom stel ik deze vraag denk je? Vermits wij nog naar school gaan, is elke boete een zware financiële domper. En als hieruit bleek dat de politie niet volgens het boekje gewerkt heeft, zagen wij nog een kans om de boete in twijfel te trekken. Als je ziet wat voor gespuis er nu vrij rondloopt door een simpele procedurefout, leek mij dit een piste waarover we zeker eens konden denken.

Om het nog eens simpel te beschrijven: de brommer reed niet te snel (afgesteld op 45km/u en binnen de snelheidsbeperking op die weg), bestuurder was compleet nuchter, enkel had hij blauwe neonlichten branden. Nu weet ik van enkele agenten dat er iedere keer een ademtest moet afgenomen worden, zelfs al blijft het bij een waarschuwing. En aangezien de boete om 00u30 's nachts werd afgenomen, lijkt dit mij nog een extra goeie reden om die ademtest af te nemen.

Dus ik denk dat ik toch een reden heb om me af te vragen of alles wel juist verlopen is. Tevens bedankt aan de mensen die me van een professioneel antwoord voorzien hebben.

PS: net verduidelijking gehad van de boete: €55 voor het rijden met neonlichten en €55 voor de kleur. Ik denk dat hij dus niks te verliezen heeft?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 20 okt 2014 10:29

PS: net verduidelijking gehad van de boete: €55 voor het rijden met neonlichten en €55 voor de kleur. Ik denk dat hij dus niks te verliezen heeft?
welke artikels staan er in het PV ?

Opnieuw zien we in een PV een opéénstapeling van meerdere inbreuken terwijl het om één en hetzelfde feit gaat ...
Mij maak je niet meer wijs dat dit niet doelbewust gebeurt.
Lekker de kas aanstijven met een verdubbeling van de OI, en de overtreder heeft enkel de mogelijkheid dat recht te doen zetten door een dagvaarding te riskeren, wat uiteindelijk meer kan kosten ...


Niets te verliezen is veel gezegd.
Inbreuken op het technisch reglement kunnen leiden tot boetebedragen die veel hoger liggen dan 55 of 110 euro ... + naargelang de strafmaat, de mogelijke bijdrage "slachtofferfonds" die al hoger ligt + gerechtskosten + vermelding op strafblad .

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”