Dronken rijden zonder rijbewijs

timporo
Topic Starter
Berichten: 1

Dronken rijden zonder rijbewijs

#1 , 14 okt 2014 15:48

Hoi...

Ik heb mezelf flink in de nesten gewerkt.
Ik heb zaterdagnacht een alcoholcontrole gehad waaruit bleek dat ik 0,39 mg had.
Ik rij echter met een voorlopig rijbewijs rond, maar blijkbaar is deze vervallen..
Onlangs had ik van 6u extra rijscholing genoten. Hieruit zou zogezegd mijn termijn verlengd zijn, maar nu blijkt dat dit niet zo is.
Alsdus staat op de PV dat dit zonder rijbewijs is.
Ik reed ook zonder een L en uiteraard na de bevoegde uren...
Ik ben 29, maar leeftijd zal wel geen rol spelen. Ik blijf een beginnende chauffeur.

Aan welke gevolgen kan ik mij verwachten?
Rijbewijs was 6u in getrokken en sowiso de standaard boete van 400 euro.
Nu zal ik wel moeten voorkomen met alle andere feiten...

Wat denken jullie?
Zwaar in de problemen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 14 okt 2014 16:25

Je hebt je inderdaad stevig in de $h!7 gewerkt ...
Ik heb zaterdagnacht een alcoholcontrole gehad waaruit bleek dat ik 0,39 mg had.
Ik rij echter met een voorlopig rijbewijs rond, maar blijkbaar is deze vervallen...
"Blijkbaar" ... de datum staat daar toch op ?
Is het verlopen of niet ?
Onlangs had ik van 6u extra rijscholing genoten. Hieruit zou zogezegd mijn termijn verlengd zijn, maar nu blijkt dat dit niet zo is.
Toevallig de 6 uur rijschoolopleiding om praktisch examen te mogen gaan doen met de rijschool ?
In dat geval wist je toch dat je voorlopige rijbewijs vervallen was ?
Alsdus staat op de PV dat dit zonder rijbewijs is.
Als je voorlopig rijbewijs vervallen is , reed je inderdaad zonder rijbewijs .
Ik reed ook zonder een L en uiteraard na de bevoegde uren...
Als je voorlopige rijbewijs inderdaad vervallen is, doet dat helemaal niet meer ter zake.

Indien bewezen wordt voor de rechtbank dat je geen geldig (voorlopig) rijbewijs meer had, mogen die inbreuken niet terugkomen in het vonnis , ttz, als argument niet tot een straf leiden.

Punt is natuurlijk wel dat als jij beweert dat je nog een voorlopig rijbewijs had, of dacht te hebben, dat je dan de voorwaarden daaraan verbonden schendt - en dat kan in die zin wel in het vonnis vermeld staan ...

Ik ben 29, maar leeftijd zal wel geen rol spelen. Ik blijf een beginnende chauffeur.
De bepalingen voor beginnende bestuurders slaan uitsluitend op de bestuurders die minder dan 2 jaar een rijbewijs B hebben.
Jij valt daar dus niet onder, aangezien je geen (definitief) rijbewijs B hebt ....
Aan welke gevolgen kan ik mij verwachten?
Politierechtbank.
Gezien de combinatie rijden zonder rijbewijs + intoxicatie komt er normaal geen minnelijke schikking.

Geen (voorlopig) rijbewijs :
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /458-t4hs3" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 30

§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :
1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;


Bij eerste veroordeling wordt doorgaans de minimumboete uitgesproken.


Alcohol:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /460-t4hs5" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 34
§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;
Daar komt normaal nog een verval van het recht tot sturen bovenop :


Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.


Rijverbod is in theorie optioneel.
In de praktijk ga je zo goed als zeker een verval van het recht tot sturen krijgen.
Reken maar op 1 à 2 maanden - de rechter weet ook dat dit pas binnen ettelijke maanden tot een paar jaar effectief uitgevoerd gaat worden ...
Maar dat geldt voor elk motorvoertuig, ook voor een brommertje !

Herstel onderzoeken kunnen opgelegd worden, maar zijn gek genoeg niet verplicht in deze gevallen .
in zeer schril contrast met vrij banale inbreuken die voor een echte beginnende bestuurder wél verplicht tot herstelonderzoeken leiden.

De hier vermelde bedragen moet je vermenigvuldigen met 6. (de opdeciemen)

Een deel van de geldboete kan voorwaardelijk uitgesproken worden.

Mijn gokje:
200 (x6) voor alcohol + 200 (x6) voor ontbreken rijbewijs) + 2 maanden verval.
Plus gerechtskosten.
Plus verplichte bijdrage "slachtofferfonds" 150 euro.

De rechter kan je in 1 keer veroordelen voor beide inbreuken, dan is die bijdrage 1 keer te betalen.
De rechter kan je apart veroordelen voor beide inbreuken, dan betaal je die bijdrage 2 maal ...

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 14 okt 2014 16:39

Gezien de hele waslijst aan overtredingen, lijkt de minimumboete mij nogal optimistisch.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 okt 2014 20:19

Maar je kan gerust overal uw voeten aan vegen, en gewoon verder doen zoals bezig. Rijverboden en gevangenisstraffen worden toch niet uitgevoerd of gecondoleerd. (zie politierechter in Halle)

Kingfisher
Berichten: 483

#5 , 15 okt 2014 09:22

Maar de boetes worden wel proaktief geind en afgedwongen. Gevaarlijke chauffeurs van de baan houden is geen prioriteit. Kassa kassa wel. Het rijverbod is hier trouwens toch theoretisch, daar OP geen rijbewijs heeft (rijverbod gaat pas in vanaf OP zijn rijbewijs haalt?)

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 15 okt 2014 11:49

Beste

Waar hebben de feiten zich voorgedaan?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 15 okt 2014 12:23

Maar de boetes worden wel proaktief geind en afgedwongen. Gevaarlijke chauffeurs van de baan houden is geen prioriteit. Kassa kassa wel. Het rijverbod is hier trouwens toch theoretisch, daar OP geen rijbewijs heeft (rijverbod gaat pas in vanaf OP zijn rijbewijs haalt?)
Wanneer een rechter iemand veroordeelt, gaat het niet om een rijverbod, maar om een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen. Dat betekent dat men geen enkel motorvoertuig mag besturen. Dus ook geen waarvoor geen rijbewijs vereist is.

De vervallenverklaring gaat overigens in, de vijfde dag na kennisgeving :

Artikel 40

Elk verval dat als straf is uitgesproken, gaat in de vijfde dag na die waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan. Zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 15 okt 2014 15:48

Gezien de hele waslijst aan overtredingen, lijkt de minimumboete mij nogal optimistisch.
Welke waslijst ?
Het gaat om 2 inbreuken.

Als de minimumstraf opgelegd wordt, wat vaak gebeurt bij eerste veroordeling, praten we al over 2x 1200 euro + 1 of 2 keer 150 euro + pakweg 50 euro gerechtskosten .

Da's 2600 à 2750 euro ...

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 15 okt 2014 16:01

Gezien de hele waslijst aan overtredingen, lijkt de minimumboete mij nogal optimistisch.
Welke waslijst ?
Het gaat om 2 inbreuken.

Als de minimumstraf opgelegd wordt, wat vaak gebeurt bij eerste veroordeling, praten we al over 2x 1200 euro + 1 of 2 keer 150 euro + pakweg 50 euro gerechtskosten .

Da's 2600 à 2750 euro ...
Akkoord dat de L en het tijdstip niet afzonderlijk vervolgd gaan worden omdat hij zonder geldig rijbewijs reed tout court, maar de rechter kan hier toch rekening mee houden bij het bepalen van de boete?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”