Onderbord bij verschillende snelheden

MenM
Topic Starter
Berichten: 33

Onderbord bij verschillende snelheden

#1 , 11 okt 2014 18:15

Beste

Ik zit met een vraag in verband met onderborden bij verkeersborden.
Op Belgische wegen zie je soms verschillende snelheidsborden onder mekaar, met maar 1 onderbord onder (slaande op het onderste bord). Bij gebrek aan betere foto, zie deze foto, en stel je voor dat de borden niet afgeplakt zijn:

Afbeelding

Zo'n borden staan bijvoorbeeld op de E403 thv Brugge.
Ik zoek eigenlijk de regel die beschrijft dat zo'n onderbord alleen op het onderste bord slaat. Ik vind dat nergens terug in de wegcode. Nogtans ga ik er van uit dat die borden wel reglementair zijn, maar ik vind het gewoon niet.

In het buitenland staan er vaker 2 onderborden:

Afbeelding

Iemand een idee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 11 okt 2014 19:41

Op Belgische wegen zie je soms verschillende snelheidsborden onder mekaar, met maar 1 onderbord onder (slaande op het onderste bord).


Ik zoek eigenlijk de regel die beschrijft dat zo'n onderbord alleen op het onderste bord slaat. Ik vind dat nergens terug in de wegcode.
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /248-art65" onclick="window.open(this.href);return false;
65.2. De betekenis van een verkeersbord kan worden aangevuld, nader bepaald of beperkt door een wit opschrift of symbool op een rechthoekig onderbord met blauwe achtergrond dat onder het teken bevestigd is.

Onder het teken is zoals je zegt letterlijk te nemen, dus geldend voor het bord er vlak boven.

Maar letterlijk is dat dus idd. nergens bepaald.


"Onder" , als het 5 verkeersborden lager hangt, is dat nog steeds "onder" het teken.

MenM
Topic Starter
Berichten: 33

#3 , 12 okt 2014 11:43

Hmh ok, dus toch.

Dus simplistisch gezien, ik word geflitst aan 120, ga naar rechtbank. Zeg hetzelfde als in mijn eerst post. En wandel naar buiten zonder boete?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 12 okt 2014 17:44

Dus simplistisch gezien, ik word geflitst aan 120, ga naar rechtbank. Zeg hetzelfde als in mijn eerst post. En wandel naar buiten zonder boete?
Ik vind niet direct rechtspraak terzake.
Kan beide kanten op.
Je schept dan mogelijk een precedent - iemand moet het doen :mrgreen:

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 12 okt 2014 17:55

In het "Geïllustreerd reglement voor de wegbeheerder" (wat niet meer is dan een handleiding, en geen enkele juridische waarde heeft) staat dat een onderbord enkel van toepassing is voor het bord dat er meteen boven hangt.

Aangezien dit handboek vrij beschikbaar is, en men nergens anders enige verduidelijking vindt voor deze situatie, en dit handboek ook kan beschouwd worden als het onofficiële handboek voor de wegbeheerder, denk ik wel dat een rechter dit ook zal volgen.

MenM
Topic Starter
Berichten: 33

#6 , 12 okt 2014 20:51

Thanks voor de antwoorden.
Erg goede toevoeging ook Turaki. Had persoonlijk nog nooit van dat handboek gehoord. Heb het opgezocht en heb de regel over een onderbord ook gevonden.

De vraag is nu natuurlijk, is het fair de een rechter dat handboek zou volgen en een eventuele overtreder ongelijk zou geven. Terwijl wij als mens verplicht zijn wetten te volgen die in een K.B. staan. En niet andere handleidingen voor wegbeheerders uit ons hoofd te kennen.

Nu, ik ga het zelf niet proberen, maar vind het best een interessante denkoefening.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 12 okt 2014 21:33

De vraag is nu natuurlijk, is het fair de een rechter dat handboek zou volgen en een eventuele overtreder ongelijk zou geven.
Aangezien veel wegbeheerders deze regel uit dit handboek volgen, denk ik dat je kan stellen dat er (in de meeste gevallen) geen sprake is van een overtreding (of toch niet volgens wat de wegbeheerder tracht te bereiken). Maar tot er rechtspraak is hierover, is het koffiedik kijken naar wat een rechter zal zeggen, hoewel ik vermoed dat hij ook mee zal kijken naar de intentie van de wegbeheerder.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”