Takelen : op privé terrein?

carel
Topic Starter
Berichten: 36

Takelen : op privé terrein?

#1 , 10 okt 2014 10:14

Beste forumleden,

Mijn voertuig werd getakeld en dit op vordering van de politie.

De plaats waar ik stond is privé terrein. Met toestemming van de eigenaar.

Om mijn 150€ takelkosten en 55€ boete te ontwijken dien ik het bewijs aan te voeren dat het privé is.

Kan ik het bewijs aanvoeren met een uittreksel uit de kadastrale legger of...?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 10 okt 2014 10:40

Wat was de reden van het takelen dan?

eylis
Berichten: 8842

#3 , 10 okt 2014 10:49

reflexie: Màg/kan de politie opdracht geven om een voertuig van een privéterrein te takelen als er geen direct gevaar (of verdenking van gestolen goed ed) is?
Enne, is het niet de opdrachtgever (=politie) die moet aantonen/weten dat het GEEN privéterrrein is?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 10 okt 2014 12:37

Kan perfect ... maar topicsteller geeft te weinig info.
Er zijn meerdere redenen mogelijk maar evenzo redenen dat politie niet bevoegd is.

Hangt van zoveel factoren af dat hier geen zinnig antwoord op te geven is.

Ik denk maar aan het omvormen van een terrein naast de openbare weg tot parking zonder vergunning.
Alle zaken van openbare orde of veiligheid
Strafrechtelijke feiten.....
Als u het PV hebt daar moet instaan op basis van welke feiten en in wiens opdracht voertuig werd getakeld.

carel
Topic Starter
Berichten: 36

#5 , 10 okt 2014 18:35

Korter dan
Ik moet bewijzen dat dit prive grond is.
Kadaster....?

Bedankt

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 10 okt 2014 23:59

Inderdaad. Of kopie van eigendomsakte van het terrein in kwestie indien u de eigenaar goed kent.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 11 okt 2014 12:49

Om mijn 150€ takelkosten en 55€ boete te ontwijken dien ik het bewijs aan te voeren dat het privé is.
POLITIE moet in principe bewijzen dat U verkeerd / hinderlijk op de openbare weg geparkeerd stond, en daardoor op uw kosten getakeld bent.
In elk ander geval, gebeurt de takeling op kosten en risico van diegene die er om vroeg.

Nu, dat "bewijs" kan al bestaan uit de vaststellingen in het PV - ook als die vaststellingen eventueel totaal verkeerd zijn.

Wat staat er op het PV, en waar stond u ?
Foto, streetview ...

carel
Topic Starter
Berichten: 36

#8 , 24 okt 2014 08:52

PV

Naar aanleiding van een markt zijn er verkeersborden E1 met onderbord "vanaf 20-09-2014 vanaf 18u" zijn aangebracht.
Het voertuig met nummerplaat +++ staat alhier geparkeerd.
De Ford staat op de hoek van de gentse Kaai en Gotestraat, op de verhoogde berm binnen de bebouwde kom, deeluitmakend van de openbare weg en zeker niet op privaat gedeelte. De bestuurder is niet ter plaatse.
Een takeldienst wordt gevorderd.

giserke
Berichten: 2434

#9 , 24 okt 2014 09:52

In principe heeft de verbaliserend ambtenaar gelogen in zijn PV.
Hij had zich er van moeten vergewissen dat dit openbare weg was.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 24 okt 2014 12:06

Probleem is dat de verbalisant "vaststelt" dat de wagen op de openbare weg staat en "zeker niet" op privaat deel.

Je kan bewijzen dat het deel waarop je stelt dat je parkeerde privaat eigendom is.
Dat bewijst nog niet dat je daar ook geparkeerd stond ...

LeenW
Berichten: 12840

#11 , 24 okt 2014 12:43

Inderdaad, u mag aantonen wat u wil, als de agent zegt dat u op de openbare weg stond, haalt heel uw onderzoek niets uit.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 okt 2014 12:51

Sommige takeldiensten nemen foto's voordat ze eraan beginnen. U kan altijd daar eens gaan horen.

giserke
Berichten: 2434

#13 , 24 okt 2014 14:12

Inderdaad, u mag aantonen wat u wil, als de agent zegt dat u op de openbare weg stond, haalt heel uw onderzoek niets uit.
Hij moet minstens de plaats beschrijven waar hij stond.
Als die plaats privaat terrein is, heeft hij het vlaggen.

In het ander geval vervalst hij zijn PV.

Franciscus
Berichten: 38603

#14 , 24 okt 2014 14:27

Waar was het juist ? eens de coördinaten opgeven - straten die u opgeeft vind ik niet.

PS ik ken een plaats waar eigenaar zijn voortuin heeft verwijderd - niet alleen dat maar ook de trottoirtegels en het ganse stuk (voortuin en trottoir) aangelegd in dezelfde tegels als verder op trottoir gebruikt werden ( iets kleiner type).
Nu gebruikt hij het ganse stuk als parking voor zijn zaak trottoir inclusief .....

carel
Topic Starter
Berichten: 36

#15 , 29 okt 2014 16:10

Ik ga me er eerst van vergewissen dat dit stuk waar ik stond al dan niet privé is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”