onverzekerd voertuig besturen van dronken eigenaar

marclaser
Topic Starter
Berichten: 3

onverzekerd voertuig besturen van dronken eigenaar

#1 , 09 okt 2014 23:09

Help, ik kreeg een lift naar huis van mijn exvriendin die me zag wandelen. Onderweg vroeg ze me het stuur over te nemen omdat ze stomdronken was. Dus dat deed ik. Op 100 meter van mijn thuis werden we halt gehouden door de politie. Bleek dat haar voertuig onverzekerd was, terwijl ze mij vertelde dat haar verzekering op 9 oktober afliep. Haar wagen werd getakeld, wat eigenlijk correct is, maar IK zal berecht worden voor het besturen van een onverzekerd voertuig werd me verteld door de agenten. Wat kan ik doen, dit verdien ik niet. Ik voel me bedrogen en bestolen.Zelf stond mijn wagen thuis omdat ik de verzekering een week eerder betaald had en aan het wachten was op mijn groene kaart. Ik zou NOOIT zonder verzekering durven rijden..... Ben wanhopig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 09 okt 2014 23:20

In principe moet u zelf controleren of het voertuig waarmee u wilt rijden wel verzekerd is voor u achter het stuur kruipt. Zoals de aanklacht zegt, "het besturen van een onverzekerd voertuig", dat is voor de bestuurder, niet de eigenaar.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 09 okt 2014 23:25

Maar ook de eigenaar dient mee vervolgt te worden gezien het voertuig niet verzekerd is.
In principe had u de papieren moeten controleren.
U wordt vervolgt voor het besturen van een onverzekerd voertuig.
Hebt u al een verklaring afgelegd bij de politie.
Dat zeker doen en het verhaal doen wat u hier hebt gedaan - politie zal ook wel hebben gezien dat uw ex-vriendin dronken was.
Mocht ze stomdronken zijn geweest had politie ziekenwagen moeten vragen.

Wacht of u vervolgt wordt ... ofwel krijgt u een minnelijke schikking ...en dan kan u nog altijd proberen om uw zaak te bepleiten voor de rechtbank ofwel betaald u ofwel wordt u ineens gedagvaard. Wanneer u voor de rechter moet verschijnen misschien best met een advocaat (rechtsbijstandsverzekering?)

Reclame

marclaser
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 09 okt 2014 23:39

Ja in principe had ik moeten vragen achter de papieren, maar zo beredeneerd was ik helaas niet. Toch al bedankt voor de respons. Heb morgen een halve dag vrij gevraagd om een bijkomende verklaring op het politiekantoor af te gaan leggen. En wat ook heel vreemd is,was dat ze 2 dagen eerder nog door een motoragent werd haltgehouden in Hoeselt, en toen was ze nog in orde met de verzekering en mocht ze beschikken...

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 09 okt 2014 23:53

Tot wanneer liep haar verzekering dan wel?
Is het voertuig met beslag gelegd?

marclaser
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 10 okt 2014 02:43

Volgens de agent in Hoeselt tot 9 oktober. Ze had wel al een aangetekend schrijven gehad van haar makelaar ivm verlengen. Toen mocht ze wel doorrijden. 2 dagen later in Genk wou politie enkel naar AXA bellen,maar hun systeem lag plat en is de wagen getakeld...

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 10 okt 2014 08:59

Als u zekerheid wilt, dan belt u de vriendin op en vraagt u haar een kopie van haar verzekeringsbewijs. Als de wagen echt verzekerd was tot 9 oktober (en dit ook blijkt uit het groene document), dan bestuurde u natuurlijk geen onverzekerd voertuig.

Als verdachte hebt u bovendien het recht documenten aan het strafdossier te laten toevoegen, zodat ik het verzekeringsbewijs zeker zou opvragen en laten toevoegen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

erwinpinball
Berichten: 1

#8 , 10 okt 2014 13:42

Alvast goed nagaan of de verzekering echt was verlopen. Het is niet omdat de hernieuwing van de verzekering niet tijdig was betaald, dat u automtaisch niet langer zou zijn verzekerd. Uw ex-vriendin kan uitsluitslel geven: wordt een leuke babbel...

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 10 okt 2014 14:11

Ex vriendin moet aangetekend in gebreke zijn gesteld en polis opgeheven wegens niet betalen door haar maatschappij.
Dus als bewijs wordt geleverd dat ze (nog) wel was verzekerd dus geen aangetekend schrijven ontvangen dan nog wel verzekerd.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 11 okt 2014 13:12

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -hs5#art22" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 22

§1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen.

De houder en de bestuurder van het motorrijtuig zijn krachtens het eerste lid alleen strafbaar als zij weten dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het motorrijtuig aanleiding kan geven, niet gedekt is overeenkomstig deze wet.


De eigenares van het voertuig dient dus te worden vervolgd voor de niet-verzekering, en niet de occasionele bestuurder die niet weet dat het voertuig niet verzekerd is.
Ik mag hopen dat de politie niet zo dom was enkel tegen u als bestuurder een PV op te stellen ...

Het tweede lid is uw "verlaat de gevangenis zonder betalen" kaartje.


Verzekeringsformulier bij ex opvragen en kopiëren.
Begin en eind data zijn inbegrepen, ttz verzekerd.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 11 okt 2014 13:16

Volgens de agent in Hoeselt tot 9 oktober.
Begin en einddatum zijn inbegrepen ....

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 12 okt 2014 00:27

EN steeds de vraag of verzekering via AS de polis heeft opgezegd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”