Korte tijd over pechstrook gereden hapering motor

Bono1255
Topic Starter
Berichten: 18

Korte tijd over pechstrook gereden hapering motor

#1 , 09 okt 2014 15:03

Beste,
Aantal dagen geleden haperde mijn motor op de snelweg. Ik dreigde stil te vallen tussen de auto's. Ik ben even op de pechstrook geweest om daar met mijn gashandle wat te morrelen tot het euvel opgelost was. Op de pechstrook heeft dit hooguit tien seconden geduurd. Ik had niet gestopt daar (had ik beter wel gedaan). Ben daarna terug op snelweg gereden. Serieus eind verder werd ik door een agent gemaand om op pechstrook bij zijn motor te stoppen. Hij beweerde dat ik op de pechstrook reed. Ik dus uitgelegd wat ik er op deed en nadruk erop dat dit ook maar even was. Hij geloofde mij niet. Nu heb ik een boete om op pechstrook te rijden. Ik wil dit aanvechten omdat ik maar even op pechstrook was omdat motor haperde.
Ik vrees dat hij bij de omschrijving niet zal optekenen dat ik maar even op pechstrook reed, alhoewel hij dit ter plaatse wel bekende.

Ik vrees dus voor een onvolledige vaststelling of beschrijving van de feiten. Indien dit zo is wat kan ik dan doen? Heb ergens gelezen dat ik dan bij politiedienst een bijkomende vaststelling tot volledigheid van de feiten kan indienen. Maar ik vind die website niet meer. Kan iemand hierover info geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 09 okt 2014 15:32

Die agent heeft toch niet kunnen vaststellen dat er een probleem was met uw motor? Het enige dat hij heeft vastgesteld is dat u op de pechstrook reed. U kan wel een verklaring gaan afleggen, maar zonder bewijsstukken dat u een defect had zou ik er zelfs niet aan beginnen.

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 09 okt 2014 15:35

Vrij frusterend inderdaad, maar zoals Turaki zegt, uw kant van het verhaal bewijzen lijkt mij onmogelijk.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38600

#4 , 09 okt 2014 17:15

Garagerapport ...moderne wagen uitlezen van wagencomputer?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 09 okt 2014 21:59

Is met een motor ...
Niet veel uitlezen aan , tenzij een erg modern geval (en dan nog).

Hoe haperde je gaskabel ?
Is dat zo'n push-pull met 2 kabeltjes ?
Dan is het doorgaans tijd om 'm te vervangen ... volgende is floep, kapot.
Heb ergens gelezen dat ik dan bij politiedienst een bijkomende vaststelling tot volledigheid van de feiten kan indienen.
De feiten zijn voorbij, er valt dus eigenlijk niets meer "vast te stellen".


Wat kan je doen om te bewijzen dat er wat mis was met je gashendel :?:
Als je het niet kan bewijzen ben je gejost.

Bono1255
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 09 okt 2014 23:00

Dank voor de reacties.

Is geen probleem met de gaskabel, wel eerder met de carburatie. Benzinetoevoer stopt wat waardoor de motor plots inhoudt.

Maar mijn bericht was een vraag waar ik info kan vinden over een "onvolledige versie van de vastgestelde feiten". Wat ik hier aan kan doen, de website met info hierover,...
Ik zou graag hier een antwoord op vinden. PV is nog niet binnen, maar uit reactie agent ben ik zeker dat hij hier een "bewuste vergetelheid" zal toepassen. Vandaar.

Alleszins zal ik zeker naar de garage gaan om dit te laten nakijken.

Franciscus
Berichten: 38600

#7 , 09 okt 2014 23:04

"Motor haperde" dus op een verkeerd wiel gezet :D
Politie doet vaststellingen.
U wordt daar niet over verhoord ...
Dat is uw verklaring en die kan u kwijt op het antwoordformulier of op de zitting bij de rechtbank.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 10 okt 2014 00:48

Nog een reden om een dashcam (met geluid) te hebben. ;)

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 10 okt 2014 02:24

Dashcam... Zou bij wet verplicht moeten worden.

Franciscus
Berichten: 38600

#10 , 10 okt 2014 21:21

Best een vooraan achteraan en langs de twee zijkanten.... indien het voertuig langer is dan x meter net zoals de oranje zijreflectoren.
En een zwarte doos die alle rijbewegingen / snelheden enz bijhoudt zou inderdaad zeer goed zijn.

giserke
Berichten: 2434

#11 , 11 okt 2014 01:42

Dan kunnen we de lastige flikken afschaffen :)

Bono1255
Topic Starter
Berichten: 18

#12 , 13 okt 2014 16:52

Heb de boete vandaag in de bus gekregen.
Grote verwondering: Ik wordt beboet voor twee overtredingen.

1. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.
2. Het is verboden op de pechstrook te rijden.

Twee overtredingen voor rijden op pechstrook en dan nog voor even. Laat staan welke reden.
Is dit correct? Als je op een pechstrook rijdt rijd je toch nooit over de openbare weg? Hoe kan je daar dan twee boetes voor krijgen?

Tijdens de vaststelling stelde de agent nog een ter plekke te betalen minnelijke schikking voor van 55 euro. En nu dit in mijn brievenbus?

Wat doe ik best?

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 13 okt 2014 18:02

Welke artikels staan er vermeld?

Franciscus
Berichten: 38600

#14 , 13 okt 2014 18:09

Een pechstrook is ook openbare weg net zoals een parkeerstrook of een fietspad of een trottoir hoor.

Bono1255
Topic Starter
Berichten: 18

#15 , 13 okt 2014 18:26

KB 01.12.1975 Art 9.1.1
KB 01.12.1975 Art 9.7

Def rijbaan Wikipedia:
Een rijbaan is een deel van de wegdoorsnede waarbinnen verkeer zonder fysieke obstakels te overwinnen kan wisselen van laterale positie. Een rijbaan kan uit één of meerdere rijstroken bestaan.
Officieel is een rijbaan elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspaden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”