Korte tijd over pechstrook gereden hapering motor

Franciscus
Berichten: 38599

Re: Korte tijd over pechstrook gereden hapering motor

#16 , 13 okt 2014 18:37

art 9.1.1. zegt waar u moet rijden en daar reed u niet.
art 9.7 zegt waar u NIET mag rijden en daar reed u wel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bono1255
Topic Starter
Berichten: 18

#17 , 13 okt 2014 19:44

Ja, dit is zeker waar, maar krijg je daar dan twee overtredingen voor?

Bij de vaststelling zelf stelde de agent een direct te betalen minnelijke schikking voor van 55€, dus één overtreding, nl pechstrook rijden. Ik betaal niet, heb het geld niet bij en hij zou dit dan opsturen en ik krijg dit dan in de bus. Is het normaal dat je dan een andere overtreding die natuurlijk inherent verbonden is met de eerste ook aan je been krijgt? Dit versta ik niet goed.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 13 okt 2014 23:16

KB 01.12.1975 Art 9.1.1
KB 01.12.1975 Art 9.7
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... e/109-art9" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb de boete vandaag in de bus gekregen.
Grote verwondering: Ik wordt beboet voor twee overtredingen.
Twee overtredingen voor rijden op pechstrook en dan nog voor even. Laat staan welke reden.
Is dit correct? Als je op een pechstrook rijdt rijd je toch nooit over de openbare weg? Hoe kan je daar dan twee boetes voor krijgen?
Hoeveel is de onmiddellijke inning ?

Het gaat om een ééndaadse opzet : niet op de rijbaan rijden en in plaats daarvan op de pechstrook rijden, is één handeling waarbij je ineens 2 bepalingen overtreeedt.
Je kan daarvoor dus maar voor één inbreuk een OI krijgen.

Beide zijn eerstegraads overtredingen, dus 55 euro OI , geen 2 x 55 euro.


Meest specifieke diende weerhouden te worden, dat is 9.7 .

Def rijbaan Wikipedia:
Wikipedia doet niet ter zake.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... e/100-art2" onclick="window.open(this.href);return false;

2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

Reclame

Bono1255
Topic Starter
Berichten: 18

#19 , 14 okt 2014 08:36

Bedankt voor je antwoord.

Boete is 110€ dus 2x55.

Wat kan ik nu hiertegen doen? Mijn verstand zegde mij ook dat dit niet correct is.

LeenW
Berichten: 12838

#20 , 14 okt 2014 09:56

Logica zegt dat als je op de pechstrook rijdt, je niet op de rijbaan kunt rijden. Zeer belachelijk dus, ik zou dan ook niet akkoord gaan met de eerste boete, maar de 55 euro betalen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 14 okt 2014 14:03

Boete is 110€ dus 2x55.

Wat kan ik nu hiertegen doen? Mijn verstand zegde mij ook dat dit niet correct is.
Is het ook niet.

Om één of andere reden is de politie bij de onmiddellijke inningen beginnen "stapelen" : één feit onder zoveel mogelijk artikels vatten, en dan de OI bij elkaar tellen.

Zo werkt het natuurlijk niet.
Maar het tikt wel lekker aan voor de overheid.

Ondertussen worden voor criminelen wel volop de "opslorping" toegepast ...

De meest specifieke inbreuk is 9.7 - maar ik vermoed dat er in het PV zelfs niet staat of je al dan niet aan de uitzonderingen voldeed.


Als je de overtreding (op de pechstrook gaan rijden, ttz de meest specifieke inbreuk) niet betwist (of niet kan of wil betwisten) op zich :

Betaal 1 inbreuk, 55 euro, juiste vermelding bij overschrijving niet vergeten.
Stuur inlichtingenformulier terug, niet naar politie, maar rechtstreeks naar het politieparket, aangetekend met melding aflevering , en net iets meer dan 30 dagen na betaling
adressen : http://www.juridat.be/cgi_adres/adrn.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
Uiteraard kopie voor jezelf maken !
Melding aflevering van AS daarbij bewaren.


(de 30 dagen na betaling, verhindert dat het parket u alsnog vervolgt voor de betaalde inbreuk)


Zet daar op
- dat door een kortstondig probleem met de carburatoren, de motor even inhield waardoor u uit veiligheidsoverwegingen de pechstrook opzocht.
- dat u dat helaas niet meer kan bewijzen
- dat de verbalisant dat ondanks staandehouding, niet in het PV gezet heeft hoewel u het vermeld heeft

- dat beide weerhouden inbreuken op het PV om 1 en hetzelfde feit gaan
- dat u conform Belgisch en Europees recht maar 1 maal gestraft wenst te worden voor éénzelfde feit
- dat u daarom enkel de onmiddellijke inning voor de meest specifieke inbreuk betaald heeft, maar de andere niet


Aangezien het volle bedrag niet betaald is, komt er een herinnering na ongeveer PV datum + 30 dagen

Na 60 dagen meldt bpost aan de politie dat bedrag nog (deels) open staat, en stuurt politie dossier naar parket.

Normaal hoort u daar niets meer van.

Alleen als het parket dwaas is, laat het dit ooit voorkomen ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 14 okt 2014 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Wuyts1991
Berichten: 399

#22 , 14 okt 2014 14:05

Definities ivm wegcode altijd hier zoeken : http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/100-art2" onclick="window.open(this.href);return false; .

Heb je een antwoordformulier bij je proces-verbaal toegestuurd gekregen?
Edit: Sluit me verder aan bij wat hierboven gezegd wordt.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#23 , 15 okt 2014 11:59

Als u de boete niet betaalt, ontvangt u een herinnering. Betaalt u ook dan niet, dan komt de zaak vanzelf voor de politierechtbank.

In dat geval kan u principieel gratis beroep doen op een advocaat. De rechter zal naar uw argumenten luisteren. Naast praktische bezwaren (waardoor u een vrijspraak vraagt), kan u ook juridische bezwaren opwerpen (eenheid van opzet).

Als de rechter voor één van de boetes vrijspraak verleent, komt u er al beter van af. Ook de gerechtskosten vallen ten laste van de rechtsbijstandsverzekeraar. Gezien het twee overtredingen eerste graad betreft, betaalt u normaal geen bijdrage aan het Slachtofferfonds.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 15 okt 2014 15:53

Als u de boete niet betaalt, ontvangt u een herinnering. Betaalt u ook dan niet, dan komt de zaak vanzelf voor de politierechtbank.
Dan volgt een minnelijke schikking van Parket, en zelfs nog een herinnering.
Pas daarna, dagvaarding.



Of een bevel tot betaling vanwege het politieparket, als ze daar uiteindelijk eens mee gaan beginnen ...
Wie daar dan toch nog tegenin wil gaan, moet dan zelf naar de rechtbank stappen - omgekeerde procesgang, exclusief voor verkeersinbreuken ...

Bono1255
Topic Starter
Berichten: 18

#25 , 15 okt 2014 16:56

Beste,

Heb telefonisch contact gehad met de agent. Ik confronteerde hem met het feit dat hij op de snelweg één overtreding aanrekende en hier een onmiddellijke inning van 55€ vroeg en nadien bij schriftelijke opsturing van de minnelijke schikking twee overtredingen aanrekende. Zijn uitleg was dat hij in de pen heeft moeten kruipen en hij daardoor twee overtredingen aanrekent. Mijn antwoord was dan dat dit willekeur is. Hij had dit dan toen op de snelweg ook moeten zeggen wat hij niet deed.
Hij begon zijn betoog met te zeggen dat ik dit toch voor de rechtbank ging brengen en dat dan de rechter één zal kwijtschelden en mij 65€ zou laten betalen. Dit vind ik wel zelf rechter spelen of hij heeft hier andere bedoelingen mee.

Ook in het pv staat niets van zijn voorstel tot minnelijke schikking op de snelweg omtrent één overtreding.

De uiteindelijke minnelijke schikking gaat nog binnenkomen ( dit was een aanvankelijke). Mag ik eisen dat hij zijn voorstel op de snelweg ook in het pv moet opnemen, en zo ja, hoe doe ik dat?

Groeten.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#26 , 15 okt 2014 20:30

Heb telefonisch contact gehad met de agent. Ik confronteerde hem met het feit dat hij op de snelweg één overtreding aanrekende en hier een onmiddellijke inning van 55€ vroeg en nadien bij schriftelijke opsturing van de minnelijke schikking twee overtredingen aanrekende. Zijn uitleg was dat hij in de pen heeft moeten kruipen en hij daardoor twee overtredingen aanrekent.


Leuk om bij op het antwoordformulier te zetten - dat wordt al eerder een "bijlage bij het antwoordformulier" :mrgreen:
NIET naar de flikken sturen, maar naar politieparket.
Als ze het formulier niet bij in je dossier steken bij de politie 'niets aangekregen, mijnheer" levert dat teveel zever op als je dossier bij een onwetend politieparket komt.

Ook in het pv staat niets van zijn voorstel tot minnelijke schikking op de snelweg omtrent één overtreding.
Agenten kunnen geen minnelijke schikkingen sturen, dat doet het parket.

Naar aanleiding van een PV krijg je een onmiddellijke inning.
De uiteindelijke minnelijke schikking gaat nog binnenkomen ( dit was een aanvankelijke).
Je hebt toch een onmiddellijke inning gekregen ?
Mag ik eisen dat hij zijn voorstel op de snelweg ook in het pv moet opnemen, en zo ja, hoe doe ik dat?
neen, je hebt niets te eisen wat een verbalisant in zijn PV zet ...


Je bent je tijd - en de onze - aan het verspillen ...

Bono1255
Topic Starter
Berichten: 18

#27 , 15 okt 2014 20:44

Inazuma,
Toch even wat klaarheid scheppen.

Op de snelweg vroeg de agent mij woordelijk of ik de "minnelijke schikking" van 55€ wou aanvaarden. Het waren zijn woorden.

Ik heb nu een aanvankelijk proces verbaal aangekregen.

Op deze staat op het einde dat ik in de komende dagen een tweede schrijven zal ontvangen met een uitnodiging om de onmiddellijke inning te betalen van.... Volgens de agent telefonisch is dit de minnelijke schikking.

Ik ben niet zo vertrouwd met al die terminologie, vandaar mijn schrijven op dit forum :)


Toch bedankt voor je vorige reacties :)

lohabra
Berichten: 1015

#28 , 15 okt 2014 23:06

Inazuma,
Toch even wat klaarheid scheppen.

Op de snelweg vroeg de agent mij woordelijk of ik de "minnelijke schikking" van 55€ wou aanvaarden. Het waren zijn woorden.

Ik heb nu een aanvankelijk proces verbaal aangekregen.

Op deze staat op het einde dat ik in de komende dagen een tweede schrijven zal ontvangen met een uitnodiging om de onmiddellijke inning te betalen van.... Volgens de agent telefonisch is dit de minnelijke schikking.

Ik ben niet zo vertrouwd met al die terminologie, vandaar mijn schrijven op dit forum :)


Toch bedankt voor je vorige reacties :)
Dan hanteert die flik de verkeerde term. Het gaat daarbij om een OI (onmiddellijke inning). Een minnelijke schikking, komt er op beslissing van het parket die besloten heeft u nog een kans te geven ipv u meteen te dagvaarden. Dan wel al 10 euro duurder....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38599

#29 , 15 okt 2014 23:28

Zijn uitleg was dat hij in de pen heeft moeten kruipen en hij daardoor twee overtredingen aanrekent. .
Heeft hij dat zo werkelijk gezegd ? - wel dat kan totaal NIET door de beugel.

Los van het feit dat hij dan og eens niet het verschil kent zoals hierboven al door verschillende is uitgelegd en correct is .
Het zijn wel twee artikels maar het is één feit.

Als hij had gezegd dat u op de pechstrook reed, u de richtingaanwijzer niet had gebruikt op op en terug af de pechstrook te rijden en dat de nummerplaat links naast uw motor hing (wat niet correct is) dan waren het drie of zelfs vier overtredingen geweest.

Bono1255
Topic Starter
Berichten: 18

#30 , 21 nov 2014 15:43

Beste,

Boetes zijn aangenomen door mijn verzekering om voor de politierechtbank te laten komen met dito advocaat.
Af en toe heb ik nog last met gas motor. Helpt de factuur van het laten nakijken in garage of niet of heeft dit geen bewijskracht?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”