verkeerssituatie fiets op zebrapad

thob
Topic Starter
Berichten: 6

verkeerssituatie fiets op zebrapad

#1 , 09 okt 2014 13:30

Beste

deze ochtend kwam ik aan een druk kruispunt en ik stak de baan (2x 2 rijstroken) over met de fiets. Het kruispunt beschikt over een aparte fietsstrook met een zebrapad ernaast. Ik reed op de aparte fietsstrook. De eerste baan (met 2 rijstroken) was geen probleem. Op de 2de baan blijft een voertuig echter staan (dus op de baan waar het verkeer van rechts naar links rijdt vanuit mijn positie) op de fietsstrook (dus voorbij het rode stoplicht, de stopstreep, net voorbij het zebrapad).

Aangezien ik groen heb en de auto rood, ontwijk ik de auto, en passeer ik het voertuig op het naast mij liggende zebrapad. Hierbij heb ik de breedte van de auto (2&3m) op het zebrapad gereden - er waren geen voetgangers dus van voorrang niet verlenen is geen sprake.

Bij het naderen van het kruispunt merkte ik een politievoertuig op die ook met dezelfde richting (rechtdoor) het kruispunt zou oversteken. Nadien heeft dit politievoertuig me doen stoppen en haalt de politiebeambte vanalles aan: dat ik door het rood gereden heb (ik kwam uit een zijstraat zonder lichten!) en dat ik op het zebrapad reed. Ik trachtte mij te verweren door te duiden dat er een voertuig op de fietsstrook stond. 1 ding staat vast: als de politiebeambte heeft gezien dat ik op het zebrapad reed, heeft hij alleszins het voertuig ook gezien.

Er was geen gehoor naar mijn verhaal en politiebeambte meldde dat ik het pv zal ontvangen. Ik vroeg naar wat me ten laste wordt gelegd en hij antwoordde, na wanneer ik benadrukte dat ik uit een zijstraat kwam zonder stoplichten, dat ik op het zebrapad reed.

Ik heb begrip voor de mening van de politiebeambte over de situatie aangezien de politiebeambte mogelijks niet alles correct heeft gezien omwille van de drukke verkeerssituatie. Maar heb ik dan werkelijk geen verdedigingsmogelijkheden op het ogenblik dat de politiebeambte me doet stoppen? Mijn inziens was enkel het voertuig dat op de fietsstrook stond in fout, aangezien het voertuig zich niet voor de stoplijn/stoplichten bevond.

Wat kan ik nu best doen? Kan ik hierop anticiperen? Bv. verklaring afleggen bij de politiediensten van mijn gemeente? Of wacht ik eerder het pv af en om dan pas na weken/maanden de verklaring te gaan afleggen op het commisariaat, dagvaarding af te wachten, politierechtbank etc...? Neem ik contact met mijn rechtsbijstand of doe ik dit pas wanneer ik het pv ontvang?

Als dit een boete zou zijn van >25 eur zal ik het hier alleszins niet bij laten. Voor 25 eur ontzie ik mij de rompslomp en gun ik dit de staatskas (omdat dit een goedkopere uitkomst biedt voor de staat in tegenstelling tot de ganse rimram van pv/dagvaarding/gerechtskosten/...). Ik vrees echter een boete van >100 eur...

Alvast bedankt voor uw mening

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 09 okt 2014 14:17

Om te beginnen, een fout van de autobestuurder rechtvaardigt geen fout van u (ook al had iedereen hier waarschijnlijk net hetzelfde gedaan). Als dit het enige is dat u ten laste wordt gelegd, gaat hier m.i. niet veel aan te doen zijn. Als er een oversteek voor fietsers voorzien is, moet u deze gebruiken, of afstappen en het zebrapad gebruiken.

Betreffende door het rood rijden, ik heb de indruk dat dat niet weerhouden gaat worden als ik u verhaal zo lees.
Laatst gewijzigd door LeenW op 09 okt 2014 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 09 okt 2014 14:20

Het is trouwens niet verboden om over een zebrapad te rijden, het enige dat u verweten kan worden is dat u niet het fietspad volgde.

Maar ik zou wachten tot u het PV ontvangt, om te weten wat er juist als overtreding beschreven staat. Dan pas kan iemand een voldoende geïnformeerd antwoord geven.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 09 okt 2014 21:23

Aangezien ik groen heb en de auto rood, ontwijk ik de auto, en passeer ik het voertuig op het naast mij liggende zebrapad. Hierbij heb ik de breedte van de auto (2&3m) op het zebrapad gereden - er waren geen voetgangers dus van voorrang niet verlenen is geen sprake.
Je mag het fietspad verlaten om omheen een hindernis te rijden.
Je mag over een zebrapad rijden (niet op stoppen, en geen voetgangers in gevaar brengen)

Er leeft in het politiewereldje een dwaas idee dat fietsers niet zouden mogen oversteken op een oversteekplaats voor voetgangers.
Dat klopt van geen kanten ... is immers nergens door verboden.
Je hebt er evenwel GEEN voorrang door (en mag er niet op stoppen, en geen voetgangers in gevaar brengen).


Waar ergens ? (kunnen we streetviewen ;-)
Van welke richting kwam je ?


Een zijstraat zonder lichten op een kruispunt met een 2x2 weg ???

Ik heb begrip voor de mening van de politiebeambte
Politieagenten in functie horen geen meningen te hebben, ze moeten feiten vast stellen.
En niks anders.
Kan ik hierop anticiperen?
Je kan bvb een klachtenbrief naar de korpschef sturen .
Je geeft dan wel je eventuele "verdediging" mee weg als er een vervolging van komt.

Neem ik contact met mijn rechtsbijstand of doe ik dit pas wanneer ik het pv ontvang?
Da's bij dagvaarding.
Daarvoor kan men daar weinig doen ...

Als dit een boete zou zijn van >25 eur zal ik het hier alleszins niet bij laten.
door rood is 165 euro ..

thob
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 07 nov 2014 13:05

Nog geen pc ontvangen dus ik denk dat het loos alarm was... rare manier van werken me dunkt.

Wuyts1991
Berichten: 399

#6 , 07 nov 2014 14:55

Een grote vergissing die helaas ook vele politiemensen niet weten: als fietser is het wel degelijk TOEGESTAAN om met uw fiets over het zebrapad te rijden.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 nov 2014 15:29

... op voorwaarde dat er geen fietspad direct parallel mee loopt. Als fietser ben je immers verplicht het fietspad te gebruiken.

Maar ik denk dat Inazuma het correct verwoord heeft.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”