opvragen digitale foto

sheepie
Topic Starter
Berichten: 164

opvragen digitale foto

#1 , 09 okt 2014 10:55

Bij een pv zit een afdruk van foto (foto is duidelijk bewerkt) van een overtreding 'negeren verkeersbord'.
Aangezien de foto bewerkt is twijfel ik ook aan tijdstip dat de foto genomen is (dit is eenvoudig aan te passen).

Kan ik ergens de originele digitale foto opvragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sheepie
Topic Starter
Berichten: 164

#2 , 09 okt 2014 11:47

Mag een foto (bijlage aan pv) eigenlijk wel bewerkt worden?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 okt 2014 12:14


Kan ik ergens de originele digitale foto opvragen?
Foto zal bij de politierechtbank liggen als je daar moet verschijnen. Denk niet dat iedereen zomaar zijn foto kan opvragen voor het fotoalbum.
Op welke wijze is de foto bewerkt?

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 09 okt 2014 13:21

Het origineel zit inderdaad in het strafdossier. Zonder dagvaarding wordt het moeilijk dit dossier in te zien.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 09 okt 2014 13:37

Anders zet u de foto hier eens op de site.

sheepie
Topic Starter
Berichten: 164

#6 , 09 okt 2014 13:53

Hier de foto uit het strafdossier...
Je ziet duidelijk dat er een stuk verwijderd is (zwarte cirkel)
Ook zijn datum en tijd 'created' en 'modified' gelijk zijn...

Afbeelding

Wat denken jullie ervan? Ik denk toch dat foto's (bijlage aan pv) niet mogen bewerkt worden?

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 09 okt 2014 13:57

En welk verkeersbord hebt u genegeerd?
En wat staat op de witte vlek die zou bewerkt zijn?
Trouwens de vaststelling zal wel 'de visu' gebeurd zijn en niet op basis van de foto gezien er geen wagen staat op de foto die een overtreding doet.
De tekst met de gegevens staat die ook zo OP de foto

sheepie
Topic Starter
Berichten: 164

#8 , 09 okt 2014 14:26

De witte vlek => eigenlijk een bord waarop stond: xxxxxx firma bereikbaar (eigenlijk speelt het zelfs niet veel rol wat er daar staat... feit is de hij het heeft aangepast en dus iets is wat niet mag gezien worden!)
Eerst stond hier een bord C3 en het bord (witte vlek) hing vast aan de schraag... enkele dagen nadien werd het de situatie op de foto (na 09-04, datum foto) => bord C1 met het bord (witte vlek) op de plaats van de witte vlek...
Deze foto werd genomen door de inspecteur... Volgens mij is de foto genomen na 09-04 en werd de datum aangepast... er werd zelfs iets gewist van de foto!

De inspecteur beweert dat ik C1 genegeerd heb terwijl het dan nog een C3 was (er zijn zelf 2 colleges die dit kunnen bevestigen)... hij heeft ook maar later deze foto aan het dossier toegevoegd (en eerst bewerkt). Ook het pv werd maar en 10-tal dagen nadien opgesteld... Bovenstaande foto werd ook maar aan het dossier toegevoegd nadat ik de boete betwiste!

LeenW
Berichten: 12840

#9 , 09 okt 2014 14:32

Hoe is dat bord van firma bereikbaar relevant voor de overtreding? Zou dit niet eerder iets met privacywetgeving te maken hebben?

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 09 okt 2014 14:38

De foto geeft dus aan hoe de verkeerssituatie is op het ogenblik dat de foto is genomen.
Het zijn de vaststellingen dus wat de politieinspecteur gezien heeft die van toepassing zijn en het wettelijk bewijs vormen - deze foto is maar een bijlage.
- Het bord had nooit aan de schraag (nadar) mogen hangen.
- Waar stond het bord C3 - op de schraag of op een paal ( is mij niet duidelijk)
- Welk Pv werd 1O dagen daarna opgeteld? het aanvankelijk of het PV waar melding werd gemaakt van de foto en dus een navolgend PV is in het dossier.
- Dat het bord dus van een firma is heeft in zoverre het niet het zicht op de verkeerstekens belemmerde geen invloed op de overtreding.
- Het bord kan wel een overtreding op zich betekenen - plaatsen van voorwerpen OP de openbare weg zonder toestemming. Zou in principe moeten worden verwijderd en Pv opgesteld.

sheepie
Topic Starter
Berichten: 164

#11 , 09 okt 2014 14:40

Het aanvankelijk pv...
Het bord C3 hing waar nu bord C1 hing... bord fima bereikbaar hing op de schraag...

Als dat bord daarvoor op de schraag hing... kan er enkel bord C3 gestaan hebben, omdat plaatselijk verkeer dan mogelijk is... met c1 niet

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 09 okt 2014 17:46

Ik zie op de foto noch een C1 noch een C3
C1 is verboden richting
C3 is verboden in beide richtingen bij mijn weten.

sheepie
Topic Starter
Berichten: 164

#13 , 09 okt 2014 18:37

c1 staat links naast de zwarte cirkel... met onderbord voor fietsers...

Wat mij daarnet is opgevallen... de foto is getrokken op 9-04 om 6:15... de foto is overduidelijk overdag getrokken... wel vreemd dat die dag de zon pas opkwam om 6u59... dus op dat tijdstip was het nog donker... ook vreemd dat er dan al zoveel verkeer was daar op de brug???

Ik twijfel serieus aan de zogezegde echtheid van tijdstip dat weergegeven wordt op foto...neen???

Klein detail... als de werken begonnen op 8-04 stond er eerst een c3 bord daar. Ik ben opgeschreven geweest op 9-04 om 7:50. De dag nadien of 2 dagen nadien is de C3 veranderd naar C1. Ik heb de overtreding betwist, ik was niet akkoord met c1 overtreding maar wel met c3. Op vraag van parket moest de inspecteur bewijs leveren (blijkbaar in mei). Dan zou hij zogezegd de foto in bijlage afgeleverd hebben... uit strafdossier blijk dat het parket (terug op vraag van parket) de foto pas in december gekregen heeft...

Zijn tijdstipfoto is zogezegd zijn bewijs dat er bord c1 stond... ik probeer gewoon aan te tonen dat dit niet klopt... dat de foto moet dateren van na mijn overtreding.

Franciscus
Berichten: 38602

#14 , 09 okt 2014 19:08

En wat zegt het plan van plaatsen verkeersborden ...er waren duidelijk werken.
Ik betwijfel zelfs dat de nadarafsluiting nog reglementair is.
Ik weet dat daar een reglement over bestaat - vermoedelijk een M.B.
maar ik vindt het niet.
U kan dat altijd eens opvragen bij de politie van uw woonplaats.

sheepie
Topic Starter
Berichten: 164

#15 , 09 okt 2014 19:41

Heb het plan opgevraagd maar daarin is niet echt sprake van verkeersborden... het is voor interpretatie vatbaar (plaatselijk verkeer blijft mogelijk tot aan de werken)...
Wat is er verkeerd toch met die nadar en voor wat staat M.B.?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”