geflitst beginnende bestuurder

JoshBE
Topic Starter
Berichten: 10

geflitst beginnende bestuurder

#1 , 05 okt 2014 20:32

beste

ik ben een beginnende bestuurder (1jaar rijbewijs) die geflitst is aan 78km (gecorrigeerd naar 71km) in een zone 50
ik had een brief ontvangen dat ik kon kiezen tussen een minnelijkeschikking of naar de rechtbank, ik had gekozen om een minnelijkeschikking,
maar toen kreeg ik een brief dat ik naar de rechtbank moet (omdat ik als beginnende bestuurder niet kan kiezen voor minnelijkeschikking)
nu zit ik al een tijdj met stress wat er mij kan overkomen,
weet er iemand wat het meest waarschijnlijke is dat ik kan krijgen?
Ik ben van plan om zelf te gaan zonder advocaat en mijn excuses aan te bieden

Bedankt op voorhand voor de hulp :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

JoshBE
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 05 okt 2014 20:47

dus dit wil zeggen dat ik degelijk mijn rijbewijs kwijt zal zijn? :s

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 05 okt 2014 20:56

Yep, meer dan 20 km/u te snel in een bebouwde kom, dus intrekking rijbewijs voor minimum 8 dagen en teruggave pas na opnieuw afleggen theoretisch of praktisch examen.

Ik vermoed dat daarboven de standaard geldboete zal komen, namelijk tussen 60 en 3000 Euro wanneer men voor de politierechtbank komt.

JoshBE
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 05 okt 2014 21:06

okay :s maar snap niet dat sommige beginnende bestuurders alleen geld boete + rijbewijs paar dagen kwijt voor nog snellere overtredingen :s

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 05 okt 2014 22:41

okay :s maar snap niet dat sommige beginnende bestuurders alleen geld boete + rijbewijs paar dagen kwijt voor nog snellere overtredingen :s
Van horen zeggen :?:
Je weet wat je dan hoort ....

Die speciale regeling geldt gek genoeg niet voor wie nog met een voorlopig rijbewijs rijdt - die kunnen dus "goedkoper" wegkomen.
Er is niet bijster goed nagedacht over deze aanpassing van de wetgeving ...


Wie minder dan 2 jaar een (definitief) rijbewijs B heeft, moet vervallen verklaard worden van het recht tot sturen, en moet herstelonderzoeken (minstens theorie of praktijk) afleggen om opnieuw het rijbewijs B te kunnen krijgen.

Daar gaat geen weg rond, de rechter MOET die straffen opleggen.
Dat betekent ook dat de politie en de parketten, als ze merken dat het om een beginnend bestuurder gaat, zullen vervolgen ipv een minnelijke schikking voor te stellen.
Anders komt men immers niet voor de rechter ...


Meestal is het opnieuw theorie doen, bij eerste veroordeling en als je het niet al te bont gemaakt hebt.
(geen bijkomende vaststellingen op PV die wijzen op acuut gevaar)

Verval is minstens 8 dagen, dat worden er vaak 14 tot een maand.

Boete is doorgaans wat je "normaal" zou betalen via minnelijke schikking , dus rond de 180 euro.
Opdeciemen inbegrepen.

Daar komen nog de gerechtskosten bij , ongeveer 50 euro.
En een verplichte bijdrage voor het zgn. Slachtofferfonds :150 euro.


Reken op een kleine 400 euro all-in ... zonder garantie :?


PS
Het kan lang duren voor de straf ook effectief uitgevoerd wordt.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 06 okt 2014 13:59

Beste

U wordt binnenkort gedagvaard voor de rechtbank.

U kan een boete krijgen van 10 EUR (x6) tot 500 EUR (x6). Een deel of het geheel van de boete kan met uitstel (voorwaardelijk) worden opgelegd. BEdraagt de boete meer dan 25 EUR (x6), dan betaalt u bovendien nog een verplichte bijdrage van 150 EUR aan het Slachtofferfonds. Wordt u veroordeeld, dan betaalt u ten slotte ook de gerechtskosten (principieel ongeveer 100 EUR).

De rechter moet u een rijverbod opleggen en dat minstens voor 8 dagen. Omdat u een beginnend bestuurder bent, krijgt u in dat geval uw rijbewijs pas terug na het slagen in een praktische of theoretische proef. U kiest doorgaans zelf dewelke u wilt afleggen. De rechter kan ook een langer rijverbod opleggen. In dat geval kan hij ook een deel van het rijverbod met uitstel opleggen, maar minstens 8 dagen daarvan dienen effectief te zijn.

U kan er soms de voorkeur aan geven het rijverbod te beperken tot de weekends, maar moet dit dan wel zelf vragen.

U kijkt dus best bij de verzekering na of u over een polis rechtsbijstand beschikt. Indien dit het geval is, kan u namelijk beroep doen op een advocaat naar uw keuze op kosten van de maatschappij.

U wordt dan professioneel bijgestaan door een advocaat die bovendien op al uw vragen kan antwoorden. Uzelf hoeft niet naar de rechtbank te gaan en dus geen verlofdag op te nemen.

Bovendien worden doorgaans ook de gerechtskosten door de rechtsbijstandsverzekeraar terugbetaald, hetgeen toch al gauw 100 EUR is.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

JoshBE
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 18 mar 2015 20:02

Beste Mensen

mijn pc was stuk en na een paar weken vergeten het resultaat te posten,
Ik ben veroordeeld tot 8 dagen rijverbod + theorie examen opnieuw afleggen en 6 maal 15euro
Ik wilde dit nog laten weten voor de toekomstige mensen die over dit onderwerp iets zetten

Mvg

PS Bedankt aan iedereen voor de input

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 19 mar 2015 18:03

Vriendenprijsje !
Veel lichter kan niet - minst mogelijke is 10 euro + verval + een examen herdoen ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 19 mar 2015 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

WP002
Berichten: 1479

#10 , 19 mar 2015 18:04

Nederig het hoofd buigen, braafjes straf uitzitten en hopelijk is dit een harde maar goede les geweest.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”