HUREN BUITENLANDSE WAGEN

Wuyts1991
Topic Starter
Berichten: 399

HUREN BUITENLANDSE WAGEN

#1 , 04 okt 2014 23:28

Beste forumleden,
hierbij een vraag die ik graag correct en juridisch zou beantwoord zien.
Geen café praat of veronderstellingen maar graag concrete en onderbouwde antwoorden.

Als ik als persoon met de Belgische nationaliteit een buitenlands voertuig huur, wat mag er dan wel en wat mag niet?
- Wat ik eruit begrijp is dat ik als Belg gedurende 6 maanden een buitenlands voertuig mag huren.
- Dat mijn huurcontract steeds in mijn wagen moet liggen.
- Dat enkel diegene die op het huurcontract vermeld staat ermee mag rijden.

Toe te passen wetgeving:
http://verkeerweb.be/npl_n/buitland/buitenl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Aanpassing op die wetgeving:
http://wegcode.be/actueel/2086-uitzonde ... -aangepast" onclick="window.open(this.href);return false;

- Ben ik hiermee correct?
- Mag iemand anders met mijn voertuig rijden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 05 okt 2014 01:03

Beste forumleden,
hierbij een vraag die ik graag correct en juridisch zou beantwoord zien.
Geen café praat of veronderstellingen maar graag concrete en onderbouwde antwoorden.

Als ik als persoon met de Belgische nationaliteit een buitenlands voertuig huur, wat mag er dan wel en wat mag niet?
- Wat ik eruit begrijp is dat ik als Belg gedurende 6 maanden een buitenlands voertuig mag huren.
- Dat mijn huurcontract steeds in mijn wagen moet liggen.
- Dat enkel diegene die op het huurcontract vermeld staat ermee mag rijden.
ja
Toe te passen wetgeving
staat hier :
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... fd3#art3p2" onclick="window.open(this.href);return false;

§2. In de hierna vernoemde gevallen echter is de inschrijving in België van voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven en in het verkeer worden gebracht door de personen bedoeld in § 1 niet verplicht voor :

1° het motorvoertuig dat door een buitenlands professioneel dienstverlenend bedrijf voor hoogstens 6 maanden, niet hernieuwbaar, wordt verhuurd aan een persoon bedoeld in § 1; het huurcontract op naam van diegene die het voertuig in het verkeer brengt dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, ondertekend en gedateerd;



Dus, niet ondertekend en gedateerd contract = niet in regel met de uitzondering, en inbreuk op KB inschrijving - met alle verdere gevolgen.

Wuyts1991
Topic Starter
Berichten: 399

#3 , 05 okt 2014 10:54

Laat nu die verdere gevolgen het probleem zijn. In sommige politiezones wordt zoiets gewoon afgehandeld via OI.
Dus zowel het contract als de inbreuk op KB inschrijving = 2x 55 euro.

Niet meteen om van achterover te vallen lijkt me.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 05 okt 2014 17:35

Laat nu die verdere gevolgen het probleem zijn. In sommige politiezones wordt zoiets gewoon afgehandeld via OI.
Dus zowel het contract als de inbreuk op KB inschrijving = 2x 55 euro.
en BIV, verkeersbelasting ?

KrisP
Berichten: 145

#5 , 05 okt 2014 20:01

Een btw attest is sedert 1.10.2014 niet meer verplicht. Ik citeer van wegcode.be :
Personen die ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente en rechtspersonen die ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen evenals rechtspersonen die over een vaste verblijfplaats beschikken in België, moeten hun voertuigen inschrijven in het repertorium van de voertuigen, beheerd door de FOD Mobiliteit en Vervoer.

Artikel 3.§2 van het KB van 20 juli 2001 “betreffende de inschrijving van voertuigen”, voorziet een aantal uitzonderingen op deze inschrijvingsverplichting.

Vanaf 1 oktober 2014 worden deze uitzonderingen enigszins aangepast.

De uitzondering die reeds gold voor natuurlijke personen die als werknemer voor hun beroep een voertuig ter beschikking krijgen van hun buitenlandse werkgever, wordt uitgebreid tot alle opdrachthouders die zo’n voertuig ter beschikking krijgen van hun buitenlandse opdrachtgever. Daarbij moet er geen BTW-attest meer in het voertuig aanwezig zijn en de Minister van Financiën bepaalt niet langer de gebruiksvoorwaarden voor dit voertuig.

Voor tijdelijk afwezige personen geldt geen inschrijvingsverplichting. En de federale politiemensen die langer dan een jaar in het buitenland verblijven voor een opdracht, worden vanaf nu ook beschouwd als tijdelijk afwezigen.

Een voertuig dat door een buitenlandse titularis gratis ter beschikking gesteld wordt aan een persoon die in België verblijft , hoeft vanaf nu evenmin ingeschreven te worden.

De inschrijvingsvrijstelling geldt nu ook voor een voertuig dat gebruikt wordt door een student die in het buitenland verblijft, maar die in België verblijft om te studeren in een Belgische onderwijsinstelling.

Inwerkingtreding: 1 oktober 2014

Bron: KB van 18 juni 2014 tot wijziging van het KB van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen (BS 05/09/2014)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”