tijdelijke signalisatie wegenwerken

sheepie
Topic Starter
Berichten: 164

tijdelijke signalisatie wegenwerken

#1 , 04 okt 2014 09:14

Weet er iemand of er een register bestaat welke verkeersborden er op een bepaald moment op een bepaalde plaats hebben gestaan?
Ik betwist namelijk een overtreding... de verbalisanten beweren dat ik C1 genegeerd heb terwijl ik zeker weet dat het C3 was. Als er zo'n register bestaat kan ik het bewijzen anders is het woord tegen woord...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 okt 2014 09:34

Zo'n register bestaat er bij mijn weten niet. Bij grote en langdurende bouwwerken dient aannemer echter vooraf een plan bij de politie in te dienen en ter goedkeuring voor te leggen. Dan hebben ze waarschijnlijk ook een kopie daarvan.
Bij korte bouwwerken zal er waarschijnlijk niets bestaan.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 04 okt 2014 12:11

Bij grote en langdurende bouwwerken dient aannemer echter vooraf een plan bij de politie in te dienen en ter goedkeuring voor te leggen. Bij korte bouwwerken zal er waarschijnlijk niets bestaan.
Bij alle werken dient er bij de politie een plan ingediend te worden. Dat dit niet altijd gebeurt is een andere zaak.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 04 okt 2014 12:35

Is sheepie toevallig een schapekop ?

Weer een kandidaat voor een dashcam ...


Bewijzen wat er effectief stond is idd soms zeer lastig.
Maar u kan opvragen bij de wegbeheerder welk bord er stond.

Het is immers verboden om zomaar verkeersborden neer te poten.
De wegbeheerder weet welke vaste borden er staan, en welke toelatingen er waren om tijdelijke borden te plaatsen (signalisatieplan).

Het gaat daarbij echter zeer vaak mis ...
Fout signalisatieplan is 1 zaak.
Foute opvolging van signalisatieplan is een tweede ...

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 04 okt 2014 13:55

Wat met de bijzondere bewijskracht als de politieagenten volhouden dat het een C1 was terwijl in het signalisatieplan een C3 staat? Blijft die behouden of kan de rechtbank oordelen dat er voldoende twijfel is voor de vrijspraak?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 04 okt 2014 14:32

de verbalisanten beweren dat ik C1 genegeerd heb terwijl ik zeker weet dat het C3 was. ...
Wat is het verschil tussen beide borden? Beiden geven aan dat het een verboden richting is, en als je hier voorbijgereden bent ben je in fout. Daar die 1 of 3 niets aan veranderen.

sheepie
Topic Starter
Berichten: 164

#7 , 04 okt 2014 16:56

de verbalisanten beweren dat ik C1 genegeerd heb terwijl ik zeker weet dat het C3 was. ...
Wat is het verschil tussen beide borden? Beiden geven aan dat het een verboden richting is, en als je hier voorbijgereden bent ben je in fout. Daar die 1 of 3 niets aan veranderen.
@mava... ik betwist niet dat ik een overtreding heb begaan... maar volgens de wegcode heb ik een 1stegraads overtreding begaan en niet een 3degraads overtreding... groot verschil tussen 60 euro en 160 euro...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 04 okt 2014 20:31

Wat is het verschil tussen beide borden? Beiden geven aan dat het een verboden richting is, en als je hier voorbijgereden bent ben je in fout. Daar die 1 of 3 niets aan veranderen.
Kan het verschil uitmaken tussen rijbewijs behouden, en rijbewijs kwijt + herstelonderzoeken voor een beginnen bestuurder categorie B ...

C1 is een verboden richting.
C3 is een verboden toegang, in beide richtingen. (die beide richtingen wordt vaak vergeten door wegbeheerders)


12.3.1 (voorrang van rechts) bepaalt dat er geen voorrang van rechts gegeven moet worden aan bestuurder uit een verboden rijrichting.

En dan mag jij me zeggen of een verboden rijrichting overeenkomt met een C1, of ook met een overtreden C3, en of het een verboden rijrichting moet zijn voor iedereen, of enkel voor de betrokken bestuurder.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”