rijden zonder technische keuring

pertoluk
Topic Starter
Berichten: 8

rijden zonder technische keuring

#1 , 01 okt 2014 10:22

Ik ben tegengehouden en reed zonder geldige keuring denk 6 maanden te laat.

Ik had hetzelfde meegemaakt een jaar ervoor en toen minnelijke schikking.

Aan wat kan ik mij verwachten? Wat is het beste om tegen de politierechter te zeggen?
Ik heb er eerlijke gezegd niet aan gedacht omdat ik bezig was die tijd met een scheiding/verhuis

woonde eerst bij mijn ex, erna bij mijn broer voor 5 maanden en erna 2 maanden voor het tegenhouden in mijn huis waar ik nu woon.

Voor de rest geen boetes etc gehad.

Auto is na het tegenhouden wel onmiddelijk gekeurd geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 01 okt 2014 11:57

Hopelijk terug minnelijke schikking.
Voertuig moet gekeurd zijn alvorens in verkeer te zijn gebracht ... niet gekeurd dus niet in orde dus niet verzekerd.
Veel geluk gehad als politie alleen keuring heeft weerhouden... hopelijk weer MS...

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 01 okt 2014 14:12

De eerdere onmiddellijke inning/minnelijke schikking, komt in principe niet op het strafblad.

Als de zaak dan voorkomt voor de rechter, bestaat de kans dat deze zelfs niet op de hoogte was van het eerdere feit.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 01 okt 2014 15:31

Het Belgische verkeersbeleid is gelukkig voor u meer gericht op het invorderen van geld dan het verbeteren van de verkeersveiligheid.

pertoluk
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 02 okt 2014 13:32

Dank jullie voor de informatie !

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 02 okt 2014 14:45

Hoelang is de overtreding al geleden?

Hebt u van de politie al een uitnodiging gekregen om een keuringsbewijs binnen te brengen op het politiebureau?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

pertoluk
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 03 okt 2014 09:18

van oktober vorig jaar , geen uitnodiging gehad om het bewijs binnen te brengen

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#8 , 03 okt 2014 10:04

Als het voertuig intussen gekeurd is, zou ik het bewijs daarvan zelf gaan binnenbrengen en vragen het aan het dossier toe te voegen (neem het P.V.-nummer mee!).

Als verdachte heeft u het recht stukken te laten toevoegen, dus maak daar gebruik van. De voordelen hiervan zijn duidelijk: als de zaak voor de rechter komt, dan toont u meteen dat u van goede wil bent en als verdachte kan u zelf de verjaring niet stuiten.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 03 okt 2014 13:37

van oktober vorig jaar , geen uitnodiging gehad om het bewijs binnen te brengen
Van oktober vorig jaar al , en verder nog niets van gehoord :?:
Bijna verjaard dan ... (dat was een misser :oops: - verjaringstermijn 5 jaar zoals ddanck stelt )

Of wel hoort u er niks meer van, ofwel wordt u "kortelings" (binnen dit en pakweg 4 jaar :twisted: ) gedagvaard.


Niet het moment om eventueel slapende honden wakker te maken door nu nog een keuringsbewijs binnen te gaan brengen - een jaar na datum.


Heeft u eigenlijk ooit een PV daarvoor ontvangen ?
Laatst gewijzigd door Inazuma op 03 okt 2014 14:43, 3 keer totaal gewijzigd.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#10 , 03 okt 2014 14:29

De publieke vordering ingevolge een overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren verjaart na vijf volle jaren, te rekenen van de dag waarop de overtreding plaatshad.

Als de procureur een uittreksel uit het strafregister opvraagt of opdracht geeft te dagvaarden, begint de verjaringstermijn bovendien van 0. Van verjaring is dus hoegenaamd nog geen sprake.

De kans dat tussen nu en minimaal 4 jaar de procureur het dossier alsnog vastneemt en rechtsgeldig dagvaardt, is dus redelijk groot.

Daarom zou ik zeggen: keuringsbewijs binnenbrengen.

Wil je zeker zijn, dan bel je naar het parket en vraag je het gewoon.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 03 okt 2014 14:40

De publieke vordering ingevolge een overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren verjaart na vijf volle jaren, te rekenen van de dag waarop de overtreding plaatshad.

Als de procureur een uittreksel uit het strafregister opvraagt of opdracht geeft te dagvaarden, begint de verjaringstermijn bovendien van 0. Van verjaring is dus hoegenaamd nog geen sprake.
Klopt :!:
Even de afwijkende verjaring uit het oog verloren. :oops:


Maar dan nog blijft 1 jaar zeer lang om hier niets van te horen.
Gaat tegenwoordig sneller .

Als het toch bij het parket beland is, maakt het toch niets meer uit of het bewijs van keuring bezorgd wordt of niet.



Vraag is of Pertoluk ooit een PV ontvangen heeft :?:

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 03 okt 2014 15:22

Politie kan perfect zien of keuring in orde is via hun systeem.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#13 , 03 okt 2014 15:41

Als het toch bij het parket beland is, maakt het toch niets meer uit of het bewijs van keuring bezorgd wordt of niet.

Het toont goede wil aan de politierechter, zeker als het stuk op eigen initiatief wordt gevoegd. Én dat die goede wil dateert van lang vóór de dagvaarding.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 03 okt 2014 15:51

Als het toch bij het parket beland is, maakt het toch niets meer uit of het bewijs van keuring bezorgd wordt of niet.
Het toont goede wil aan de politierechter, zeker als het stuk op eigen initiatief wordt gevoegd. Én dat die goede wil dateert van lang vóór de dagvaarding.
De datum van keuring staat op het keuringsbewijs, en verandert toch niet meer of er nu nog gedagvaard wordt of niet ...


Groene keuringsbewijs dus vooral nog een tijdje bijhouden, Pertoluk.
(ook al vervalt het)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”