niet opdagen politierechtbank zwaardere straf?

Katje27
Topic Starter
Berichten: 1

niet opdagen politierechtbank zwaardere straf?

#1 , 01 okt 2014 09:16

Mijn man is voor een verkeersovertreding opgeroepen vr de politierechtbank. dit is aan de andere kant van het land en bijna onmogelijk voor ons om te gaan. Mijn man zegt dat hij verstek gaat geven. Kan dit? of is je straf / uitspraak dan zwaarder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 01 okt 2014 14:07

Verstek laten gaan is een recht. U moet dus niet gaan.

Gaat het om een eenvoudige overtreding, dan zal u dit (meestal) niet kwalijk worden genomen. Eventueel kan u nog verzet instellen. In dat geval mag de boete niet meer bedragen dan bij verstek.

Waarom zou u geen advocaat sturen? Dat hoeft u meestal niet te betalen en dan spaart u de verplaatsing ook uit.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 okt 2014 14:21

De meeste mensen hebben bij hun autoverzekering een rechtsbijstandsverzekering. U kan dan op kosten van de rechtsbijstandverzekering een advocaat nemen.

Niet gaan, en u niet laten vertegenwoordigen door een advocaat, vind ik een slecht idee. Dit geeft de indruk aan de rechter dat het je allemaal niets kan schelen en de kans bestaat dat je dan zwaarder gestraft wordt dan wanneer je gewoon gaat en sorry zegt.

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 01 okt 2014 14:55

In de praktijk worden voor eenvoudige overtredingen bij verstek geen al te zware vonnissen uitgesproken, precies om het nut van een verzet zo klein mogelijk te houden en zo de werklast van de rechtbanken te verkleinen. De praktijk verschilt echter van rechtbank tot rechtbank.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 01 okt 2014 15:27

Ik heb straffen bij verstek gezien en in de kranten gelezen die merkelijk boven "de norm" liggen voor de overtreding in kwestie, soms op het vrij absurde af.

Kwestie van zeker te zijn dat de veroordeelde verzet aantekent en nog eens langs komt, of minstens zijn advocaat stuurt.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 01 okt 2014 16:47

Nogmaals, het kan verschillen van streek tot streek, maar logisch gezien heeft het voor een rechter geen enkel nut dezelfde zaak tweemaal te behandelen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 03 okt 2014 14:19

Nogmaals, het kan verschillen van streek tot streek, maar logisch gezien heeft het voor een rechter geen enkel nut dezelfde zaak tweemaal te behandelen.
Ik vermoed dat rechters die buiten proportie zware straffen uitspreken bij verstek, dat doen omdat ze het niet komen opdagen zien als een minachting voor hun rechtbank.

En/ of om de mogelijkheid te behouden nadien bij verzet nog een stevige straf te kunnen uitspreken .

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”