rijbewijs ingetrokken

patjebrussel
Topic Starter
Berichten: 627

rijbewijs ingetrokken

#1 , 27 sep 2014 09:13

Mijn rijbewijs is ingetrokken voor 15 dagen. 0.70 mg/l
Eerste keer.
Waar moet ik aan verwachten ? Boete ? Dagvaarding ?
Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 27 sep 2014 10:39

Beste,

Even googelen levert us talloze site op met de correcte info.
0,70 mg/l betekent 1,61 pro mille

Meer dan 1.6 promille alc.

U zal een onmiddellijk rijverbod van 6 uren krijgen. U moet naar de rechtbank gaan, een minnelijke schikking is in dit geval geen mogelijkheid meer. De onmiddellijke intrekking van het rijbewijs is een feit, gedurende 15 dagen. Men zal steeds een boete van 1100 €-11.000 € moeten betalen, plus er zal een rijverbod toegekend worden.

Rijverbod afhankelijk van politierechter, maar ook van de omstandigheden van de controle, uw houding tijden de controle en het verslag van de verbalisanten. Ook afhankelijk van uw leeftijd. Rijbewijs minder dan 2 jaar betekent doorgaans opnieuw theoretisch én praktisch rij examen afleggen. Daarenboven kan rechter ook psychologische testen en/of verkeerscursussen opleggen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

patjebrussel
Topic Starter
Berichten: 627

#3 , 28 sep 2014 18:38

In welk kanton val ik ? Waar ik woon of waar ik werd staande gehouden ? Beide zijn verschillend.
Ik mag mezelf 'verdedigen' ? Ik zal mijn straf aanvaarden en ik kan vragen om tijdens mijn werk te mogen rijden ?
Hoelang zal het duren tot de dagvaarding en voorkomen rechtbank ?

Vermoedelijk zal ik een fikse boete krijgen en minstens 1 maand rijverbod. worden die 15 dagen daar mee in rekening gebracht ?

Reclame

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#4 , 28 sep 2014 19:03

Denk dat je toch best even een advocaat raadpleegt. Je mag uiteraard jezelf verdedigen maar dat is niet altijd verstandig. Wie waar en wanneer bevoegd is, weet ik zelf niet juist. Andere forumleden kunnen daar wellicht beter op antwoorden. De 15 dagen worden in rekening gebracht bij de strafbepaling. U kan vragen om enkel in het weekend een rijverbod te krijgen, maar de rechter hoeft daar niet op in te gaan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

patjebrussel
Topic Starter
Berichten: 627

#5 , 28 sep 2014 19:06

Denk dat je toch best even een advocaat raadpleegt.
en wat is de meerwaarde ? Moet dat, of moet dat niet ?
Ga ik een hogere straf krijgen wanneer ik gewoon de straf aanhoor ?
Ik aanvaard mijn straf zoals ik al schreef.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 28 sep 2014 21:30

Plaats vaststelling.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 29 sep 2014 00:00

Geen tekenen van dronkenschap vastgesteld ?

Eerste veroordeling is doorgaans de wettelijke minimumboete, hier 1200 euro (opdeciemen inbegrepen) en vaak deels (helft) voorwaardelijk voor 3 jaar .

Rijverbod wordt vaak nog bijkomend uitgesproken - bovenop de intrekking voor 15 dagen .
Reken op een maand.

Je zit net wat te hoog ...
Tot 65 mg/L wordt tegenwoordig zelfs afgehandeld met een minnelijke schikking - tot grote ergernis van sommige politierechters.


Je kan de rechter vragen het verval van het recht tot sturen enkel in het weekend en op feestdagen op te leggen ivm je werk.
Je moet dat vragen tijdens de debatten, dus zeker VOOR de rechter een uitspraak doet.
Het is een gunstmaatregel, de rechter is niet verplicht je die gunst te gunnen ...

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... -t4hs6afd1" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 38
§ 2bis. De rechter kan lastens iedere bestuurder houder van een rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, bevelen dat het effectief verval enkel wordt uitgevoerd:

van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag.

patjebrussel
Topic Starter
Berichten: 627

#8 , 29 sep 2014 00:22

Goed bedankt iedereen.
Ik zal mijn straf aanvaarden, want zoiets kan niet.

Ik heb het verhoor gedaan zoals ik moest doen. Niet geroepen of anderen de levieten lezen. muntstuk opgeraapt, paar optelsommen en wat schrijven, en op de lijn lopen.
Blaastesten, na 5 minuten zakte het met 4 mg/l. En ik mocht 'beschikken'.
Ik zie wel wat komt, zal binnen een half jaar zijn zeker ?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 29 sep 2014 11:41

Ik zal mijn straf aanvaarden, want zoiets kan niet.
Als je dat echt beseft, kan je het voor de rechtbank ook zo stellen.
Ik zie wel wat komt, zal binnen een half jaar zijn zeker ?
Kan tot een jaar duren voor de eerste zitting, afhankelijk van de werklast in de politierechtbank.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#10 , 29 sep 2014 12:57

Afhankelijk van wat de verbalisanten schreven kan er sprake zijn van dronkenschap.

Wel nuanceren: de rechter is niet verplicht een rijverbod op te leggen. Doet hij dat toch, dan minstens voor 8 dagen (geen 15).

Hij kan ook een rijverbod met uitstel opleggen en het rijverbod zelfs beperken tot het weekend of een bepaalde categorie.

Een advocaat kan u bijstaan en verdedigen voor de rechtbank, maar hij biedt (normaal gezien) ook een antwoord op al uw vragen. Vaak kan dit op kosten van de verzekering (die dan meestal naast de kosten van de advocaat nog de gerechtskosten voor haar rekening neemt, zodat u ze niet moet betalen).
Laatst gewijzigd door ddanck op 01 okt 2014 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 29 sep 2014 15:28

Wel nuanceren: de rechter is niet verplicht een rijverbod op te leggen.
Met 1,6 promille , is er weinig kans dat patjebrussel daar onderuit komt.
Hij kan ... het rijverbod zelfs beperkten tot het weekend of een bepaalde categorie.
Maar die categorie is altijd minstens de voertuig categorie waarmee de inbreuk begaan is ...

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 29 sep 2014 15:30

Betrokkene is verhoord dus is er vermoedelijk al zeker geen sprake van dronkenschap.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#13 , 01 okt 2014 13:21

Betrokkene is verhoord dus is er vermoedelijk al zeker geen sprake van dronkenschap.
Hoezo?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38599

#14 , 01 okt 2014 14:01

Uit wat topicstarter schreef blijkt dat hij 'verhoord' werd tijdens de testen.
Een dronken persoon als politie dat zo registreert wordt NIET verhoord wegens: niet in staat een zinnige verklaring af te leggen.
Deze wordt (meestal) ter bescherming voor derden en zichzelf opgesloten tot nuchterschap.
BW 14.11.1939

Dat blijkt uit niets. Integendeel want mocht 'beschikken' ... alhoewel de andere testen idd wel wezen op testen naar dronkenschap... lijn, iets oprapen, tijdbesef, rekenoefening enz enz .

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#15 , 01 okt 2014 14:19

Ik kan mij nochtans gevallen herinneren met een verhoor, waarin achteraf werd vervolgd voor dronkenschap.

Zijn dit misschien richtlijnen per korps?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”