Parkeren op trottoir

crashbyte
Topic Starter
Berichten: 2

Parkeren op trottoir

#1 , 26 sep 2014 12:49

Onlangs een boete gekregen voor het parkeren van "mijn auto met de beide rechterwielen op het trottoir".
Dit was in een industriezone, dus buiten bebouwde kom.

Nu lees ik in de wegcode het volgende:
23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
1° .....

2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.

Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.

Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.

Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.
Het voetpad waarop mijn wielen stonden is slechts 1m35 breedt.
Volgens mij mocht ik dus deels op het voetpad parkeren.

hier is het gebeurd, aan de rechterkant van de weg: https://www.google.be/maps/@51.0958802, ... 2Hkf6w!2e0

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 sep 2014 13:18

Nu lees ik in de wegcode het volgende:
Flink zo! Nu artikel 24 ook nog even lezen en je komt het antwoord vanzelf tegen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 26 sep 2014 21:41

Onlangs een boete gekregen voor het parkeren van "mijn auto met de beide rechterwielen op het trottoir".

Het voetpad waarop mijn wielen stonden is slechts 1m35 breedt.
Volgens mij mocht ik dus deels op het voetpad parkeren.
Parkeren op een trottoir is altijd verboden.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /189-art24" onclick="window.open(this.href);return false;
hier is het gebeurd, aan de rechterkant van de weg: https://www.google.be/maps/@51.0958802, ... 2Hkf6w!2e0
wie even de andere kant opgaat, merkt de voetgangerstunnel onder de sporen ...

Reclame

crashbyte
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 26 sep 2014 22:14

Yep, ik zie het ook staan in art.24.
Maar ik dacht, zoals in art.23 vermeld wordt, dat parkeren buiten de bebouwde kom, op eender welke berm....... de "eender welke berm" ook een trottoir kon zijn.
De voetgangerstunnel onder de sporen heeft volgens mij geen invloed op de plaats waar ik stond geparkeerd.

Spijtig, ik dacht het PV te kunnen aanvechten door de term die in de wegcode gebruikt werd.
Daar gaan de 110 euros (!) weeral. Nog maar niet te vermelden dat het mijn eigen tuin is waar ik naast stond geparkeerd :((

Volgens mij heeft de politie weeral te veel tijd én te weinig geld (= frustratie).

thx vr de toelichting.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 sep 2014 23:07

Art. 2.40 geeft een definitie van wat een trottoir is.
De bermen worden gedefinieerd in de artikelen 2.40 en 2.42 .
Een trottoir is geen berm.

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 26 sep 2014 23:28

Volgens mij heeft de politie weeral te veel tijd én te weinig geld (= frustratie).
Volgens mij stond u fout geparkeerd..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 sep 2014 13:41

Nog maar niet te vermelden dat het mijn eigen tuin is waar ik naast stond geparkeerd :((
In een politierechtbank zou ik dit niet als argument gebruiken, hoor ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 30 sep 2014 15:58

Best uw auto IN uw tuin parkeren dan zijn er geen problemen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 okt 2014 09:43

Best uw auto IN uw tuin parkeren dan zijn er geen problemen.
Héhé. Good one. Mag dit trouwens? Hier was een tijd terug een discussie over het feit of je een voortuin mocht wijzigen in parkeerplaatsen (gras en haag weg doen en klinkers leggen). Ik dacht dat dit niet zomaar mocht...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 02 okt 2014 10:00

Neen, dat mag niet ...inbreuken op wet stedenbouw, BPA, RUP en gemeentelijke reglement.

spurnd
Berichten: 95

#11 , 02 okt 2014 10:16

en grasdallen? Of gewoon 2 stroken van +-30cm waar je met je banden de tuin in kan rijden. Waar ligt dan de grens tussen parking en voortuin en een paadje waar je eventueel ook een auto op zou kunnen rijden?

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 02 okt 2014 10:25

Omdat in de voorschriften staat en de stedenbouwkundige vergunning die de bouwers hebt gekregen voor het huis dat het een VOORTUIN is en geen PARKEERPLAATS ook niet met twee rijen grasdallen.
Gebruiker houdt zich dus niet aan de regels ...spijtig genoeg de gemeenten dikwijls ook niet door dat allemaal toe te laten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 okt 2014 11:34

Je kan misschien telkens de nummerplaten van je wagen vijzen als je hem in de tuin zet, en zeggen dat de wagen "decoratie van de voortuin" is ;-). Maar we gaan serieus off topic, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

on4cmv
Berichten: 1

#14 , 05 okt 2016 18:41

Deze topic is bijna zo goed als volledig toepasselijk waar ik woon.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 05 okt 2016 20:24

Proficiat dan, maar wat is de vraag in dit 2 jaar oude topic?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”