Parkeren op trottoir

Milo72
Berichten: 1016

Re: Parkeren op trottoir

#16 , 06 okt 2016 13:35

Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.

Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.

Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.
Het voetpad waarop mijn wielen stonden is slechts 1m35 breedt.
Volgens mij mocht ik dus deels op het voetpad parkeren.
Los van het feit dat een trottoir geen berm is, en je dus sowieso fout geparkeerd staat, maak je nog een interpretatiefout ook.
Er staat dat je een strook van 1.50m breed moet vrijlaten, en "indien de berm niet breed genoeg is" interpreteer je als "indien de berm niet breed genoeg is om 1m50 vrij te laten".

Een juistere interpretatie lijkt me "Indien de berm niet breed genoeg is om je voertuig helemaal op te zetten EN 1m50 vrij te laten". In dit geval moet je dus gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld staan, nog steeds minimaal 1m50 vrij latend.

Aangezien de "berm" hier 1m35 breed is, zou de situatie (moest het een berm zijn) onder de laatste lijn vallen: "Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden".

M.a.w., zelfs al was het een berm en geen trottoir, stond je m.i. nog steeds verkeerd geparkeerd.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”