CARA

JANBAL
Topic Starter
Berichten: 7

CARA

#1 , 25 sep 2014 17:39

Ik heb, ten gevolge van een bloedvergiftiging, linkervoet+onderbeen moeten laten amputeren. Binnenkort heb ik een prothese en zal ik na enige tijd dus terug stappen.

Ik rij met een Volkswagen Up automatic (vorig jaar nieuw gekocht), ik rij overigens al heel mijn leven met automatics, autorijden is dus geen probleem aangezien ik daarvoor enkel mijn rechterbeen nodig heb. Of mijn linkerbeen origineel is of een prothese maakt dus geen verschil uit.

Maar nu heb ik viavia horen zeggen dat het toch aan te raden is om bij een organisatie genaamd CARA een "aangepast rijbewijs" aan te vragen. Via een ander kanaal is me dan weer aangeraden deze aanvraag NIET te doen omdat de kans dan groot is dat CARA dan aan de politie adviseert om mij rijbewijs gewoonweg in te trekken. Ik zou dan immers een geneeskundig onderzoek ondergaan, en daar ik al tientallen jaren lang zwaar-diabeticus ben zou dat, samen met die prothese, tot gevolg hebben dat ik niet meer zou mogen rijden (hoewel beide zaken dus geen invloed hebben op het autorijden, ik ben trouwens een zeer ervaren en voorbeeldige chauffeur).

Ik heb nu 3 vragen :
- is het in mijn geval inderdaad aangewezen van - op eigen houtje (want officieel heb ik nooit gehoord van CARA) - contact op te nemen met CARA ? of laat ik dat potje beter gedekt ?
- hoe groot is de kans dat ik dan een definitief rijverbod zou oplopen ?
- en als ik dan TOCH uiteindelijk niet meer zou mogen rijden : bestaat dan de mogelijkheid om mijn auto in te ruilen voor een Ligier (één van die autootjes waar men geen rijbewijs moet voor hebben), of moet men daar in voorkomend geval ook toelating voor hebben om er te mogen mee rijden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 26 sep 2014 10:43

Het werkt ietwat anders:

U wordt geacht de wetgeving te kennen en te volgen ...

Als u om medische redenen ongeschikt bent om te rijden, is uw rijbewijs vanzelf ook niet meer geldig.
Eender of het ingetrokken is of niet.
Eender of u het bij hebt of niet.
Het geldt gewoon niet meer ...

Valt niet op tijdens een oppervlakkige politiecontrole.
Maar als u door de diabetes een stevig ongeval veroorzaakt, gaan de poppen wél aan het dansen ...


Er zijn meerdere vormen van diabetes, informeer bij uw dokter welke vorm het is, al vermoed ik dat u dat al weet ...


http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 2-bijlage6" onclick="window.open(this.href);return false;

kijk onder punt II , 7

7. Diabetes mellitus

7.1. De kandidaat met diabetes mellitus is niet rijgeschikt.


Je kan dan echter opnieuw bijgeschikt verklaard worden, mits volgen van de daar voorziene procedure.


http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /452-t3hs2" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 24

De houder van een Belgisch rijbewijs moet dit inleveren bij het overheidsorgaan dat het heeft afgegeven, hetzij voor kanttekening, hetzij voor intrekking, indien:

1° hij lijdt aan een van de lichaamsgebreken of kwalen door de Koning bepaald overeenkomstig artikel 23, 3°, of indien hij niet voldoet aan het geneeskundig onderzoek door Hem ingericht in de gevallen die Hij bepaalt;


Die formaliteit moet vervuld worden binnen vier dagen na de dag waarop de houder kennis krijgt van het lichaamsgebrek of van de kwaal, of binnen vier dagen na de intrekking van het getuigschrift van geneeskundige schifting; zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.

Het rijbewijs, ingeleverd met toepassing van 1°, wordt teruggegeven aan de houder die, in de gevallen door de Koning bepaald, met goed gevolg een door hem in te richten onderzoek heeft ondergaan.


Die aandoeningen, vind je in de eerdere link .


Je moet je rijbewijs dus ZELF inleveren, van zodra je een aandoening hebt die je rijongeschikt maakt ...

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 26 sep 2014 10:46

Als u op dit moment wegens medische redenen geen rijbewijs mag hebben, rijdt u nu rond met een ongeldig rijbewijs, wat voor de wet neerkomt op rijden zonder rijbewijs. Bij een ongeval zal de verzekering in dat geval zich terugtrekken, en zal u alle kosten mogen betalen.

Uw rijgedrag of hoe u uw vermogen tot rijden inschat speelt niet mee.

Reclame

calendomatic
Berichten: 86

#4 , 14 okt 2014 10:25

Alvast contact opnemen met uw verzekeraar/makelaar om de verzwaring van het risico te melden...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 14 okt 2014 13:28

Gezien de amputatie: meer dan waarschijnlijk een verplichting / beperking tot automaat op rijbewijs + verplichting prothese

U had eigenlijk al veel langer bij CARA moeten langs gaan, JANBAL ....

JANBAL
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 02 apr 2016 04:05

okee, ik ben dus in theorie bij wet verplicht mij aan te geven bij CARA, maar hoe groot is dan de kans dat ik nog zal mogen blijven rijden ? ik ben alleenstaande en kan niet zonder auto, als ik geen rijbewijs heb is mijn leven voorbij. Ik lijd nu een gelukkig leventje, maar als ik afhankelijk van anderen zou worden wil ik niet meer verder leven. Als ik mij aangeef bij CARA neem ik aan dat men niet alleen effe zal kijken of ik wel degelijk een prothese heb, maar mij grondig zal onderzoeken, en dan zal men een optelsommetje maken : zwaar-diabeet, onderbeenprothese, zicht juist genoeg (5 op 10),... Met andere woorden : geen recht meer op rijbewijs. Ik weet van mezelf dat ik al bijna 50 jaar een veilig chauffeur ben, veel veiliger dan al die jongeren en al die camioneurs en beroepschauffeurs die onder tijdsdruk noodgedwongen wegpiraten zijn. Mijn diabetis heeft geen enkele invloed op mijn rijvaardigheid, mijn andere handicaps ook niet. Maar dat speelt voor hen dus geen rol. Zonder rijbewijs kan ik niet verder leven. Met andere woorden : mij aanmelden bij CARA is mijn leven beëindigen. Ik heb in mijn leven meer dan een miljoen kilometer gereden zonder ongeval in de fout. Nu rij ik nog zeer weinig (enkel de noodzakelijke verplaatsingen) en dan nog hoofdzakelijk op landelijke wegen waar een ongeval bijna uitgesloten is. En zelfs al zou ik een licht ongeval hebben, dan weet toch niemand dat ik diabetis en een prothese heb ? Enkel als ik een zwaar ongeval zou hebben en in de kliniek zou belanden zou men het mogelijk te weten komen. Maar die kans dat dat ooit zou gebeuren is misschien 1 op 100.000 of zo. De kans om enkele malen na mekaar de lotto te winnen is groter. Als ik dan de keuze moet maken tussen vredevol blijven verder leven, verplaatsingen beperken, extra voorzichtig rijden, en mijn handicaps geheimhouden... ofwel meteen stoppen met leven, dan is mijn keuze vlug gemaakt. Ja toch ? Of zit er een nog addertje onder het gras... ? Ik waardeer alle nuttige info ten zeerste en wil daar ook mijn bijzondere dank voor uitdrukken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 02 apr 2016 14:55

okee, ik ben dus in theorie bij wet verplicht mij aan te geven bij CARA, maar hoe groot is dan de kans dat ik nog zal mogen blijven rijden ?

Als u dit weet - diagnose van een ziekte die leidt tot rij-ongeschiktheid - mag u nu al niet meer autorijden ...
Het is dus geen kwestie van mogen blijven rijden.

CARA test de rijgeschiktheid, om mensen opnieuw met de auto te mogen laten rijden ...
als ik geen rijbewijs heb is mijn leven voorbij. Ik lijd nu een gelukkig leventje, maar als ik afhankelijk van anderen zou worden wil ik niet meer verder leven.
Het zal eventueel een serieuze aanpassing in uw leven nodig maken, maar je moet dat ook niet dramatiseren - het kan zonder auto, en hopen mensen leven zonder.

Als ik mij aangeef bij CARA neem ik aan dat men niet alleen effe zal kijken of ik wel degelijk een prothese heb, maar mij grondig zal onderzoeken, en dan zal men een optelsommetje maken : zwaar-diabeet,
Maar is dat onder controle ?
onderbeenprothese,
Is geen probleem, eventueel mits aangepast voertuig ifv welk been

zicht juist genoeg (5 op 10),...
Kan dat niet (beter) gecorrigeerd worden :?:
Met andere woorden : geen recht meer op rijbewijs.
U trekt de conclusie al voor u onderzocht bent ...

Ik weet van mezelf dat ik al bijna 50 jaar een veilig chauffeur ben,
Maar u weet niets over de komende 50 jaar, 50 dagen, 50 minuten, 50 seconden ...

Wat als door uw ziekte morgen iemand onder uw auto steekt :?:
Is uw gelukkig leventje waard dat iemand anders daar de prijs voor betaalt, omdat u tegen uw eigen verwachting en overschatting in, toch echt rij-ongeschikt bleek :?:

Er staat regelmatig een artikel in de krant over mensen die "iets krijgen" achter het stuur en daardoor een ongeval hebben.
U kan dan NIET meer controleren wat er gebeurt, u ondergaat het mee .
U kan enkel proberen te voorkomen dat er iets gebeurt - desnoods door uw auto aan de kant te laten staan.

De lijst medische aandoeningen die tot rij-ongeschikheid leidt; is er niet voor niets ...

Mijn diabetis heeft geen enkele invloed op mijn rijvaardigheid, mijn andere handicaps ook niet.
Als dat inderdaad zo is, wat heeft u dan te vrezen bij CARA :?:

Ik heb in mijn leven meer dan een miljoen kilometer gereden zonder ongeval in de fout.
Wat in het verleden ligt, betekent niets voor de toekomst als er ergens tussenin een serieuze verandering optreedt .
En zelfs al zou ik een licht ongeval hebben, dan weet toch niemand dat ik diabetis en een prothese heb ?
Enkel als ik een zwaar ongeval zou hebben en in de kliniek zou belanden zou men het mogelijk te weten komen.
De kans op een dodelijk ongeval is veel groter dan om het groot lot met de lotto te winnen ...
En dat gaat dan over gezonde weggebruikers .
Met een ziekte die tot rij-ongeschiktheid leidt verhoogt die kans aanzienlijk - en neen, niet die om de lotto te winnen ...

Als ik dan de keuze moet maken tussen vredevol blijven verder leven, verplaatsingen beperken, extra voorzichtig rijden, en mijn handicaps geheimhouden... ofwel meteen stoppen met leven, dan is mijn keuze vlug gemaakt. Ja toch ?
De vraag is of u kiest tussen autorijden en uw eigen leven ... of dat van iemand anders.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 02 apr 2016 16:32

Valt me nu pas op dat het een nieuw antwoord in een al oudere draad is ...

U rijdt blijkbaar al bijna 1,5 jaar zonder rijbewijs ???

Moet u voorbeelden hebben van wat anderen "niet zou overkomen" :?:
Tik even "bestuurder onwel geworden" in in Google of zo
Schrik niet ...


Uitgerekend vandaag staat er nog ééntje in de krant - gelukkig loopt het daar goed af

http://www.gva.be/cnt/dmf20160402_02215 ... ere-wagens

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”