Parkeerbiljet

Claesen
Topic Starter
Berichten: 2

Parkeerbiljet

#1 , 25 sep 2014 11:21

Afgelopen week kregen we een zogenaamd "parkeerbiljet" (staat duidelijk bovenaan het ticket) achter de ruitenwisser wegens het niet nemen van een parkeerticketje aan de automaat. Deze toepassing van het betaald parkeren is nog niet zo lang actief.
Na controle en wat opzoekwerk is er nergens een definitie van "parkeerbiljet" te vinden, zelfs de woordenboeken kennen het woord niet. In het uittreksel van de gemeenteraad waar beslist is om betaald parkeren in te voeren staan -samen het volledige besluit- wel definities van 'blauwe zone', 'parkeerschijf', ... maar nergens een definitie van het 'parkeerbiljet'.
Is dit zogenaamd "parkeerbiljet" dan wel wettig of heeft dit enige waarde? Er word namelijk nergens gesproken over boete of retributie. Het enige wat het 'parkeerbiljet" aangeeft is dat het bedrag moet betaald worden met de gegevens op de voorzijde.

Wij gaan er toch vanuit dat als de gemeente of het wetboek geen duidelijke (en goedgekeurde) definitie heeft van "parkeerbiljet" dit toch niet gebruikt mag worden en dat bijgevolg dit "parkeerbiljet" geen waarde heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 sep 2014 11:58

parkeerbiljet

betaalbewijs voor een parkeerplaats

Bron: http://nl.wiktionary.org" onclick="window.open(this.href);return false;
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Skoldt
Berichten: 159

#3 , 25 sep 2014 12:03

Denkt u nu echt dat u geen boete hoeft te betalen omdat een gebruikte term niet in de Dikke Van Dale voorkomt ?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 sep 2014 12:34

Sorry, dit komt uit den Van Dale 14 de editie 2005

parkeerbiljet

par·keer·bil·jet
het
1
·
bewijs dat men zijn auto in een parkeergarage geparkeerd heeft of dat men voor het parkeren van zijn auto op een parkeerplaats betaald heeft
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12841

#5 , 25 sep 2014 12:39

Dit lijkt mij toch ook spijkers op laag water zoeken.

Skoldt
Berichten: 159

#6 , 25 sep 2014 13:12

Sorry, dit komt uit den Van Dale 14 de editie 2005

parkeerbiljet

par·keer·bil·jet
het
1
·
bewijs dat men zijn auto in een parkeergarage geparkeerd heeft of dat men voor het parkeren van zijn auto op een parkeerplaats betaald heeft
 
De verwijzing naar dikke van dale was eerder cynisch bedoeld, of dacht u echt dat ik eerst alle woordenboeken raadpleeg vooraleer een post te beantwoorden ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 sep 2014 13:58

Welke stad / gemeente?
Dan kunnen we dat reglement misschien eens bekijken.

Wat zegt het reglement i.v.m. het betalen van de retributie zoals die door u verschuldigd is?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 26 sep 2014 10:10

bil·jet (het; o; meervoud: biljetten)
1
een (klein) geschreven of gedrukt stuk dat dient als bewijs; kaartje, briefje: bankbiljet, entreebiljet, stembiljet


En dat komt echt uit de Van Dale 8_)
Niet alle samengestelde woorden staan in een woordenboek.

Het is gewoon een retributie.
Waarschijnlijk staat in het retributiereglement (staat evenmin in Van Dale) van de gemeente dat er bij niet-betaling een "parkeerbiljet" uitgeschreven wordt.

Je zal met betere argumenten moeten af komen, vrees ik :|

Claesen
Topic Starter
Berichten: 2

#9 , 26 sep 2014 12:33

Bedankt voor jullie reacties!
In het reglement staat bij het puntje "het forfaitair tarief":
De betaling dient te gebeuren overeenkomstig de richtlijnen vermeld op het parkeerbiljet dat op het voertuig werd achtergelaten door de bevoegde vaststeller of overeenkomstig de richtlijnen vermeld op de betalingsherinneringen die naar de titularis van de nummerplaat verzonden worden.

Op het parkeerbiljet staat toch geen nergens 'retributie' of 'boete' of ... Als ik me nu van de domme hou kan ik toch beweren dat ik niet weet of dit 'biljet' wel echt is of niet. Je kan toch nergens een duidelijke verklaring vinden voor hetgeen er nu juist achter de ruitenwisser zit. In het reglement van de gemeente (of op het biljet zelf) verklaart men toch niet duidelijk dat een 'parkeerbiljet' hetzelfde is als een retributie...

Als de gemeente geld nodig heeft zoeken zij ook "spijkers op laag water", bij jullie misschien niet?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 sep 2014 12:58

Het reglement moet geen definitie bevatten van wat verstaan wordt onder "parkeerbiljet".
Het is duidelijk wat bedoeld wordt: het bericht dat achter de ruitenwisser wordt achtergelaten met de vermelding wat je moet betalen voor het gebruik van de parkeerplaats.
Het is niet vereist dat vermeld wordt dat dit een "retributie" is. Het volstaat dat duidelijk is hoeveel u moet betalen en waarom.

Ik zou die zaak niet voor de rechter durven laten komen. Ik denk dat je niet veel (om niet te zeggen geen) kans hebt.

Bedenk dat nogal wat gemeentes ondertussen gebruik maken van de inning van de retributie via een dwangbevel. Ze moeten zelf niet naar de rechter stappen. Ze laten een dwangbevel betekenen door een gerechtsdeurwaarder en als u het er niet mee eens bent moet u zelf een procedure starten voor de rechter.

LeenW
Berichten: 12841

#11 , 26 sep 2014 13:58

Bedankt voor jullie reacties!
In het reglement staat bij het puntje "het forfaitair tarief":
De betaling dient te gebeuren overeenkomstig de richtlijnen vermeld op het parkeerbiljet dat op het voertuig werd achtergelaten door de bevoegde vaststeller of overeenkomstig de richtlijnen vermeld op de betalingsherinneringen die naar de titularis van de nummerplaat verzonden worden.

Op het parkeerbiljet staat toch geen nergens 'retributie' of 'boete' of ... Als ik me nu van de domme hou kan ik toch beweren dat ik niet weet of dit 'biljet' wel echt is of niet. Je kan toch nergens een duidelijke verklaring vinden voor hetgeen er nu juist achter de ruitenwisser zit. In het reglement van de gemeente (of op het biljet zelf) verklaart men toch niet duidelijk dat een 'parkeerbiljet' hetzelfde is als een retributie...

Als de gemeente geld nodig heeft zoeken zij ook "spijkers op laag water", bij jullie misschien niet?
Nee, sorry. Het is betalend parkeren en u had geen ticket. Laat het voor de rechter komen als u wil, maar ik zie uw kansen lager dan 1%.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 26 sep 2014 14:59

Als ik me nu van de domme hou kan ik toch beweren dat ik niet weet of dit 'biljet' wel echt is of niet.
Klopt in die mate dat u dan inderdaad echt dom bent.
Geen schijn van kans voor een rechtbank....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 26 sep 2014 21:14

De meeste kans om onder een retributie onderuit te komen, heb je door foutieve verkeerssignalisatie.

De rest van de juridische blunders rond de ganse retributie-zwendel zijn intussen weggewerkt.

chantika
Berichten: 961

#14 , 26 sep 2014 21:28

http://www.parkeren.be/diepenbeek/parke ... oad/3396/2


Een beetje vergelijkbaar met het parkeerbeleid van de gemeente Diepenbeek?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”