Gereden door oranje licht maar agent schrijft rood op

corsabtdpower
Topic Starter
Berichten: 4

Gereden door oranje licht maar agent schrijft rood op

#1 , 24 sep 2014 22:52

Hallo,

Vandaag ben ik door de oranje licht gereden in Bilzen, voor dat ik de licht nog net voor bij reed was het groen en sprong toen op oranje. 5 Seconden later werd ik gestopt door een politie agent en vroeg voor mijn identiteitskaart, rijbewijs en de papieren van de auto.

Politie agent vroeg waarom door de RODE LICHT door reed (waar ik zeker van ben dat het oranje was) en ik antwoorde eerlijk dat het oranje was en ik zelf ook niet kon stoppen want was nog net groen/oranje voor dat ik de lichten voor bij reed.

Uiteraard heeft de politie wat dingen doorgegeven denk ik via zn walkie talkie en heeft gezegd dat ik een papier thuis wel zal ontvangen omdat ik door de rode licht heb gereden zogezegd.

-Mijn vraag is wat staat mij momenteel te wachten qua boete of "rechtbank"?

-Ik heb tot en met nu nooit door rood of oranje gereden en een sanctie gehad, ben 23 jaar oud en heb mn rijbewijs nu ongeveer 4 jaar, als ik eventueel een hoge boete krijg of naar de politierechtbank moet, wat kan u mij adviseren om te doen in mijn geval?


bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 24 sep 2014 23:40

Kan de agent van zijn positie gezien hebben welke kleur het licht was? Als het is zoals u vertelt, zit hij er wel goed naast. Tussen "net oranje als ik voorbij reed" en rood zit wel een groot verschil in tijd.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 sep 2014 00:00

Als je niet kan bewijzen dat je door oranje reed, slikken en dokken .

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 sep 2014 12:01

Tja, wat een agent beweert, wordt als bewezen beschouwd, tenzij u het tegendeel kan bewijzen. Als we u op uw woord geloven, heeft u geen overtreding begaan, maar als we de agent op zijn woord geloven, wel. Een rechter zal deze redenering ook volgen, en zal dan de bewering van de agent te volgen, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 25 sep 2014 15:56

Tenzij er toevallig ook een flitscamera stond, die dan niet is afgegaan.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 sep 2014 16:07

Tenzij er toevallig ook een flitscamera stond, die dan niet is afgegaan.
Is een idee dat de topic starter eens kan bekijken. Als er een flitser op dat kruispunt staat, moet hij enkel nog zien uit te vissen of deze in werking was op het moment van de overtreding. Als dit zo is, en de topic starter werd niet geflitst, is het inderdaad een sterk argument voor de rechtbank...

Als er geen flitser stond, nog even verder in de mogelijke "redenering" van de politierechter gaan: waarom zou de agent liegen over wat hij gezien heeft? Dit levert hem niets op (enkel meer administratief werk). Waarom zou de beklaagde liegen over de feiten? Om geen boete te moeten betalen, natuurlijk!

Om bovenstaande redenering zal de rechter in het overgrote deel van de gevallen de verbaliserende agent volgen. Tenzij u echt vrij sluitend bewijs hebt van het tegendeel (zoals die flitser, bijvoorbeeld).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 25 sep 2014 16:27

Ik vrees dat die flitscamera-piste niet zal werken.

Flitscamera's zijn dusdanig geijkt dat als je geflitst wordt, je effectief door het rode licht reed.
Er is geen enkele garantie dat als je door het rode licht reed, je zeker geflitst zou worden. Enige garantie is dat als je niet door het rode licht rijdt, je niet geflitst wordt

propositielogica :-) als A dan B daaruit volgt als niet B dan niet A, ... :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

corsabtdpower
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 25 sep 2014 19:50

Er was geen flitscamera op dat kruispunt hoor. En de politie agent stond achter een boom en paar autos waaruit hij ineens opdook, ik ben vandaag nog is gereden naar die kruispunt, het is onmogelijk vanaf plaats waar de polie agent met zijn auto stond geparkeerd de lichten te zien of het groen,rood of oranje brand. Alvast bedankt voor jullie advies. hoe kan ik helaas bewijzen dat ik door oranje reed? Er zijn ook gaan cameras ter plekke op de palen of dergelijke. Het lijkt mij inderdaad dat ik ga afdokken precies door rood te rijden als ik jullie reacties lees tenzij ik iets kan bewijzen, maar hoe?

LeenW
Berichten: 12840

#9 , 25 sep 2014 20:26

U kunt aantonen dat de politieagent het licht niet heeft kunnen zien, dat kan voldoende zijn.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 25 sep 2014 21:17

U kunt aantonen dat de politieagent het licht niet heeft kunnen zien, dat kan voldoende zijn.
Hoe?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 26 sep 2014 09:57

Tenzij er toevallig ook een flitscamera stond, die dan niet is afgegaan.
Paar probleempjes :
- er staat er geen
- indien er traag genoeg door rood gereden wordt, < 30 km/u, gaat die niet af.
- als er geen film in zat, gaat die niet af of het moest een digitale zijn
- je zal geen informatie krijgen over de werking van de flitspaal voor de doorverwijzing naar de rechtbank

Ook door oranje rijden is een overtreding, indien er nog veilig gestopt kon worden.


Dat de verbalisant niet kon zien hoe het licht stond is een veel beter argument.
Als men kan bewijzen dat de verbalisant stond waar hij geen zicht heeft op de lichten ... maar dat is ook niet echt vanzelfsprekend.
De verbalisant is mogelijk niet eens de agent die "corsabtdpower" heeft gezien ...


Als je niets kan bewijzen, moet je wegblijven uit de rechtbank.
Kost enkel meer, en levert veel meer zever op.

gasttongeren
Berichten: 51

#12 , 26 sep 2014 11:38

Aan de topic-starter: gaat het over het rode licht aan de afrit van de E313?
https://maps.google.be/maps?q=bilzen&ll ... 8,,0,22.73" onclick="window.open(this.href);return false;

Als er aan dit kruispunt gecontroleerd wordt staat er een politievoertuig op een stukje (privaat?)weg parallel met de weg, rechts achter de bomen. Van daaruit kan je hen onmogelijk zien maar zij hebben wel een perfect zicht op het licht waarna ze de gegevens van roodrijders doorgeven aan hun collega's die iets verder opgesteld staan. Mogelijk werd je dus tegengehouden op basis van de verklaringen van een collega-agent die wel perfect zicht had op de situatie.

Nu op zich maakt het niet uit wie de vaststelling deed en vanuit welk standpunt, als jij niet kan aantonen dat je de overtreding niet hebt begaan vrees ik dat je zal moeten betalen.

Aan de juristen hier een bijkomende vraag: stel dat je met een dashcam rondrijdt, wordt hier rekening mee gehouden door de politierechter? Ik dacht dat ze de beelden mogen bekijken maar niet verplicht zijn er rekening mee te houden? Wordt er in de praktijk eerder wel of eerder geen rekening mee gehouden?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 sep 2014 11:59

Hoe betrouwbaar is de datum en tijd weergave van die dashcam? Stel dat ik door het rood rij vandaag en ik krijg een boete in de bus. Kan ik dan nadien de datum en de tijd van zo'n dashcam terugzetten naar het tijdstip van de overtreding en op dat moment door het oranje gaan rijden op diezelfde plaats en dan die beelden gebruiken en vertellen dat dit effectief beelden van op het moment van de overtreding zijn?

Ik heb al vernomen dat bepaalde rechters digitale foto's als bewijs aanvaarden en de EXIF data van de foto als referentie nemen. EXIF data kan echter héél eenvoudig achteraf gewijzigd worden (ik doe dit zelf regelmatig als ik merk dat ik foto's gemaakt heb waarbij de datum / tijd van mijn fototoestel niet correct ingesteld stond. Met een simpele EXIF-editor kan ik die tijdstippen dan corrigeren). Sommige rechters kunnen zich best eerst eens verdiepen in de technologie op zich, voor ze dergelijke zaken als bewijs aanvaarden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

berenod
Berichten: 942

#14 , 26 sep 2014 12:10

Als je een Android smartphone hebt, DailyRoads Voyager installeren.

Ik gebruik het, aangezien mijn voorruitbevestiging van mijn gsm het toestel perfect plaatst om als dashcam te gebruiken.

Dit programmaatje neemt dus alle beelden op, en automatisch zet datum, snelheid, uur en GPS locatie in het beeld in. Dit zou al zeer moeilijk te vervalsen zijn daar deze gegevens van GPS komen (en dus niet van de interne klok van de GSM).

Ik ben er al 1 keer mee van een flitsboete vanaf gekomen, flitsboete was 19 km/h sneller dan wat de GPS aangaf (en wat mijn werkelijke snelheid ook was, zijnde 4 km/u onder toegelaten snelheid), genoeg om de politie rechter te doen twijfelen, in mijn voordeel! Dit was ook in zwaar regenweer, dus bij deze heb ik mijn twijfels of die toestellen dus wel degelijk perfect meten gedurende zwaar regenweer!

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 26 sep 2014 17:15

Hoe betrouwbaar is de datum en tijd weergave van die dashcam? Stel dat ik door het rood rij vandaag en ik krijg een boete in de bus. Kan ik dan nadien de datum en de tijd van zo'n dashcam terugzetten naar het tijdstip van de overtreding en op dat moment door het oranje gaan rijden op diezelfde plaats en dan die beelden gebruiken en vertellen dat dit effectief beelden van op het moment van de overtreding zijn?
In geval van TS werd deze door een agent aan de kant gezet. Als dit ook door de dashcam opgenomen werd, lijkt mij datum en tijd wel voldoende vast te staan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”