GSM in de auto

ice-e
Topic Starter
Berichten: 7

Re: GSM in de auto

#31 , 28 sep 2014 11:32

Mis ik iets?

BOETETARIEVEN tweede graad
Onmiddellijke inning € 110 Minnelijke schikking € 120 Rechtbank € 120 tot € 1500 Verval recht tot sturen: Facultatief

Vergeet de opcentiemen niet : de tarieven "rechtbank" vermenigvuldigen met 6.

hier begrijp ik maar weinig van hoor...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#32 , 28 sep 2014 12:12

Je zal het wel begrijpen eens je voor de rechter staat.
Ik heb ondertussen het antwoordformulier (ik ga niet akkoord met de overtreding) ingevuld en teruggestuurd. Maar na het gesprek met de advocate twijfel ik of ik het ga doorzetten tot in de rechtbank. Daar zal het nu te laat voor zijn. Eens verzonden volgt de uitnodiging voor de rechtbank.

lohabra
Berichten: 1015

#33 , 28 sep 2014 12:31

Voor de rechter moet hij gewoon twee zaken doen:

1) staalhard en zeer consequent blijven ontkennen dat hij de overtreding begaan heeft.
2) zwart op wit aantonen dat de overtreding geenszins blijkt uit de omschreven vaststellingen. Meer zelfs: uit die vaststellingen kan zelfs het tegendeel geconcludeerd worden.

Die vaststellingen hebben namelijk bewijskracht tot bewijs van het tegendeel. Dus als de agenten vastgesteld hebben dat de GSM aan de voorruit bevestigd was, moet de rechter dat als bewezen achten. En aangezien er in het weerhouden artikel slechts sprake is van een overtreding in geval de bestuurder de gsm in de hand houdt ....
Laatst gewijzigd door Vandebos op 29 sep 2014 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige verwijten verwijderd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

ice-e
Topic Starter
Berichten: 7

#34 , 28 sep 2014 14:08

Je zal het wel begrijpen eens je voor de rechter staat.
Ik heb ondertussen het antwoordformulier (ik ga niet akkoord met de overtreding) ingevuld en teruggestuurd. Maar na het gesprek met de advocate twijfel ik of ik het ga doorzetten tot in de rechtbank. Daar zal het nu te laat voor zijn. Eens verzonden volgt de uitnodiging voor de rechtbank.
over het algemeen volgt er een tweede voorstel tot minnelijke schikking waarin wordt gesteld dat mijn opmerking niet zal weerhouden worden voor een rechtbank. en krijg ik de kans om toch nog akkoord te gaan met hun voorstel tot minnelijke schikking.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#35 , 28 sep 2014 23:22

ik heb met een advocate gebeld die beweerde veel ervaring te hebben mbt het verkeersrecht. Volgens haar heb ik maar heel weinig kans om dt te winnen voor de rechtbank.
:?:
Neem in elk geval een àndere advocaat als je naar de rechtbank stapt ...

Er staat in je PV dat je het toestel niet in de hand had ... wat wil je meer :?:

Zolang er maar niet in staat dat je "raar" reed en dat ze je dan bezig zagen met je GSM zit je safe.
Ik heb ondertussen het antwoordformulier (ik ga niet akkoord met de overtreding) ingevuld en teruggestuurd.
Naar de verbalisanten zelf, of hun eenheid ... kan je beter niet doen !
Daarmee geef je hen de kans in een navolgend PV feiten "toe te voegen" .

Als je dat terugstuurt, rechtstreeks naar politieparket, aangetekend, zodat het ongeveer aankomt tegen datum PV + 60 dagen.


Op wegcode.be was er ooit een geval waar de geverbaliseerde ingevuld had dat het verkeersbord (snelheidsbeperking) niet zichtbaar was door begroeiing.
Voor de rechtbank toonde de politie foto's met een duidelijk zichtbaar bord .... en snoeisel op de grond !
Betrokkene was gelukkig zelf de nodige foto's gaan maken . Vrijspraak.

Nog een ander geval:
Wegenwerken van langere duur.
Geen snelheidsbeperking te zien. PV valt binnen: snelheidsovertreding, betrokkene gaat volgende dag kijken, staat helemaal geen bord, dat ligt al de ganse werken op de grond naast de werf.
Inlichtingenformulier ingevuld en teruggestuurd.
2 dagen later staat bord miraculeus weer rechtop ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 28 sep 2014 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#36 , 28 sep 2014 23:30

Mis ik iets?

BOETETARIEVEN tweede graad
Onmiddellijke inning € 110 Minnelijke schikking € 120 Rechtbank € 120 tot € 1500 Verval recht tot sturen: Facultatief

Vergeet de opcentiemen niet : de tarieven "rechtbank" vermenigvuldigen met 6.
hier begrijp ik maar weinig van hoor...
Er antwoorden hier een hoop mensen die het zelf niet begrijpen ice-e ...

Voor een tweedegraads overtreding, zijn de mogelijke boetes 20 tot 250 euro voor de rechtbank.
Dat zijn de bedragen die uitgesproken worden door de rechtbank.

Die moet je vermenigvuldigen met 6 (de opdeciemen) om het eigenlijke boetebedrag te kennen.
Dat wordt due 120 tot 1500 euro.

Opdeciemen dienen om gemakkelijk de effectieve boetebedragen aan te passen, zonder elke wet die een boetetarief voorziet te moeten aanpassen om de boetes op te trekken.


De oude Belg doet precies of de bedragen inclusief opdeciemen, nog eens met 6 vermenigvuldigd worden.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 29 sep 2014 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige verwijten verwijderd.

Vandebos
Berichten: 16087

#37 , 29 sep 2014 18:39

En net zoals in een rechtszaal of publiek is er een publieke beschaafdheidscode die men normaliter niet dient uit leggen. Deze bevat elementen zoals kunnen toegeven wanneer men verkeerd is, gemaakte fouten rechtzetten, niet uit een of andere persoonlijke reden natrappen, etc etc.

Gelet op die formele regelgeving is een beetje kuiswerk inderdaad op zijn plaats. Er is niets dat u en anderen belet op een beschaafde wijze uw niet-akkoord uit te drukken, zoals de overgrote meerderheid van de gebruikers wel zonder probleem kan naleven. Ook het tolereren van van een dergelijk vulgariserend gedrag komt immers een forum als JF noch de reputatie van een jurist ten goede.

Gelet op het chronische gebrek aan inzicht: indien u een post in het rood ziet staan met daaronder de naam van een moderator of een beheerder dat is het een post die uitgaat van zijn functie op forum, indien deze niet gekleurd is het gewoon een post van een deelnemer aan dit forum.

Vandebos

Wuyts1991
Berichten: 399

#38 , 29 sep 2014 18:48


Het gaat om een GSM niet om één van de apparaten die u noemt die INTEGRAAL deel uitmaken van een wagen, wat NIET gezegd kan worden van een telefoontoestel. Appelen met peren vergelijken zal u in de rechtszaal geen meter vooruit helpen. Daar maakt men korte metten met dergelijke sofismen.

Het is perfect mogelijk het toestel aan de ruit bevestigd te hebben en strafbaar tijdens het rijden te bedienen. Handfree wil nog steeds zeggen dat je behalve voor plaatsen en uitnemen van het toestel gedurende de gehele rit je gsm niet dient aan te raken. Bij moderne systemen is dit zelfs niet meer nodig na de initiële bluetooth handshake.
Kan u even toelichten welke wettekst, welk artikel, welke omzendbrief, welk decreet,... een onderscheid beschrijft tussen losse systemen en systemen die deel uitmaken van de wagen?

Dank.

Vandebos
Berichten: 16087

#39 , 29 sep 2014 18:51

Beste,

Ergens halverwege pagina twee, na advodanck's grondige uitleg, geef ik toe verkeerd te zijn.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#40 , 30 sep 2014 13:38

@topic starter, gelieve even te laten weten hoe het afgelopen is in de rechtbank. Hier ben ik wel benieuwd naar...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ice-e
Topic Starter
Berichten: 7

#41 , 30 sep 2014 20:00

Ik zal het topic blijven updaten als er wat meer nieuws is. Het is precies of dit de eerste maal dat dit zich heeft voorgedaan. In mijn omgeving en ook op dit forum heb ik nog niemand gehoord die iets weet van een gelijkaardige gebeurtenis.

afwachten hoe het afloopt....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#42 , 02 okt 2014 09:45

Dat iemand beboet wordt voor bellen achter het stuur, zal idd al meer voorgekomen zijn. Maar wat uw situatie uitzonderlijk maakt is hoe de verbalisanten de feiten geformuleerd hebben op het PV (waardoor er dus een serieuze kans is dat u vrijgesproken wordt). Ik denk niet dat zoiets al vaak voorgekomen is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”