aangetekende zending terug naar afzender

amadeus
Topic Starter
Berichten: 56

aangetekende zending terug naar afzender

#1 , 20 sep 2014 15:50

Ik ben verhuisd en heb dit op op 18/08 doorgegeven aan mijn nieuwe stad voor een adreswijziging. Politie is wel nog altijd niet langsgekomen om te kijken als ik daar woon met als gevolg dat mijn identiteitskaart wel nog niet is gewijzigd.

Ik ben gisteren te weten gekomen dat er op mijn oude adres een aangetekende zending was van 28/08. Dit is dus al 22 dagen geleden waardoor het pakket of brief terug naar afzender is gezonden. Ik vrees nu echter dat dit politie of rechtbank zaken zijn. (Ik heb namelijk een klein jaar geleden een ongeval gehad met mijn auto en een fietser, maar tot nu toe niets van vernomen, ik weet ook niet als ik er nog iets van ging horen want het was niet heel ernstig). Echter als het inderdaad zo'n brief van politie of rechtbank blijkt te zijn die ik niet in ontvangst heb kunnen nemen, wat doe ik dan het beste, ik wil dit graag zo snel mogelijk opklaren zodat ik geen problemen krijg.

PS: mag ik er dan vanuit gaan dat een adreswijziging doorgegeven aan de stad niet genoeg is om brieven van politie naar mijn nieuwe adres te laten komen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 sep 2014 16:14

Neen dat is niet genoeg. Je moet zelf zorgen dat al uw correspondenten uw nieuw adres kennen. Je kan ook de post vragen al uw brieven door te sturen naar het nieuwe adres. Kost ongeveer 20€ voor 3 maanden.
Het is niet de taak van de overheid (de stad) al uw mogelijke correspondenten te verwittigen dat je bent verhuist.

amadeus
Topic Starter
Berichten: 56

#3 , 20 sep 2014 16:23

Neen dat is niet genoeg. Je moet zelf zorgen dat al uw correspondenten uw nieuw adres kennen. Je kan ook de post vragen al uw brieven door te sturen naar het nieuwe adres. Kost ongeveer 20€ voor 3 maanden.
Het is niet de taak van de overheid (de stad) al uw mogelijke correspondenten te verwittigen dat je bent verhuist.
Ok, dat is dus mijn fout, maar stel dat het een brief van de rechtbank is, vanwaar halen zij dan mijn adres? Ik dacht dat politie/rechtbank keek naar het huidige adres waar je woont, of linken ze dit adres aan de gegevens van je auto en dus niet domicilie? U zegt namelijk dat de post dit dan voor 3 maanden doorstuurt, maar wat daarna, want zo'n brief is van een ongeval van 1 jaar terug, je kan de post niet blijven betalen om je gegevens door te sturen, dus aan wie geef je dan deze adreswijziging door voor rechtbank en politiezaken?

Echter zou ik wel graag weten wat ik het best onderneem om niet in de problemen te komen. Stel dat het een brief van de rechtbank is die mij vraagt om te komen, gaat dit dan meestal over korte periodes want ik wil zo'n afspraak niet missen en zou dus graag de brief nog ontvangen of weten vanwaar ze komt.

Reclame

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 sep 2014 16:42

Neen dat is niet genoeg. Je moet zelf zorgen dat al uw correspondenten uw nieuw adres kennen. Je kan ook de post vragen al uw brieven door te sturen naar het nieuwe adres. Kost ongeveer 20€ voor 3 maanden.
Het is niet de taak van de overheid (de stad) al uw mogelijke correspondenten te verwittigen dat je bent verhuist.
Indien u uw domicilie verandert zijn overheidsdiensten hiervan automatisch op de hoogte. Zij dienen de correspondentie naar het juiste adres te sturen. Het is een ander verhaal voor privé diensten.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 20 sep 2014 16:48

Het is niet de taak van de overheid (de stad) al uw mogelijke correspondenten te verwittigen dat je bent verhuist.
Het is wel de taak van de overheid om uw adres te kennen. Politie valt daar nog steeds onder, naar ik meen.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 20 sep 2014 17:40

Om te beginnen IS het adres nog steeds het oude gezien er geen controle gedaan is door de kwartierinspecteur.
Uit het verhaal blijkt het al buiten de gemeente te zijn dus is er al een periode van 15 dagen in voege.
Normaal zal in die termijn uw oude gemeente dan uw nieuwe gemeente in kennis stellen. Dan zal uw nieuwe gemeente de kwartierinspecteur in kennis stellen om u op het nieuwe adres te controleren ...daar heeft deze een aantal weken voor.
U staat op dit ogenblik met een voorstel tot inschrijving.
Overheidsdiensten hebben inderdaad inzage in het RijksRegister echter niet alle diensten hebben dezelfde bevoegdheden en kunnen een voor hen aangepast aantal rubrieken raadplegen.
Gerecht kan dus alleen maar zien waar u vroeger woont wat dat is nog steeds uw adres - een GDW ziet volgens mij dezelfde info.
Dus gaat brief terug naar afzender - indien parket een kantschrift stuurt komt dat bij de politie (mogelijk bij uw kwartierinspecteur en deze zal dan 'de visu' vaststellen dat u er niet meer woont - mogelijk ziet die wel dat u een adreswijziging gevraagd hebt.
Griffie parket/rechtbank gaat steeds uit van adres dat in PV staat.

Dus overheidsdiensten zijn dus niet AUTOMATISCH op de hoogte van uw adreswijziging enkel als uw adres effectief in RR gewijzigd is.
Dan nog zal u vb zelf uw adres moeten wijzigen op het inschrijvingsbewijs van de wagen bij de gemeente.

Post is geen overheidsdienst (toch niet qua inzage in uw gegevens).

Best eens contact opnemen met uw (oude kwartierinspecteur) en deze al uw nieuw adres mededelen evenzo contact met de nieuwe kwartierinspecteur.
En daarenboven uw post voor minimaal drie maanden laten doorsturen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 sep 2014 18:17

Art. 38 Ger. W.

Uiterlijk op de eerste werkdag die volgt op de betekening van het exploot, richt de gerechtsdeurwaarder hetzij aan de woonplaats, hetzij, bij gebreke van een woonplaats, aan de verblijfplaats van de geadresseerde, 3[...] een door hem ondertekende brief. Deze brief vermeldt de datum en het uur van de aanbieding, alsmede de mogelijkheid voor de geadresseerde persoonlijk, of voor de houder van een schriftelijke volmacht een afschrift van dit exploot af te halen op het kantoor van de gerechtsdeurwaarder, tijdens een termijn van maximum drie maanden te rekenen vanaf de betekening. Wanneer de geadresseerde van het exploot de overbrenging van woonplaats heeft aangevraagd, wordt de in het derde lid bedoelde brief gericht aan de plaats waar hij in het bevolkingsregister is ingeschreven en aan het adres waarop hij aangekondigd heeft zijn nieuwe woonplaats te willen vestigen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 20 sep 2014 19:57

Ik ben verhuisd en heb dit op op 18/08 doorgegeven aan mijn nieuwe stad voor een adreswijziging.
Hoe heb je dit doorgegeven? Persoonlijk gaan aangeven op het gemeentehuis, per mail, per telefoon, per brief of per postduif? Ik denk dat je dit persoonlijk moet gaan aangeven.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”