Foutief PV ontvangen, wat nu?

christar
Topic Starter
Berichten: 3

Foutief PV ontvangen, wat nu?

#1 , 15 sep 2014 21:48

Beste,

Ik heb een tweetal maanden 2 processen aangekregen wegens geflitst op de E313 in Bilzen, eentje in de voormiddag en eentje in de namiddag, dit voor 2 flitsboetes op 20 april 2014 (paasdag).

Ik heb toen het antwoordformulier ingevuld omdat ik daar niet mee akkoord kan gaan en teruggestuurd, ik ben daar op paasdag nooit geweest (ganse dag bij familie). We zijn daar wel geweest op maandag 21 april (paasmaandag) toen we van en naar de Ardennen reden. Nu heb ik vorige week 2 brieven terug ontvangen waarop staat dat ze voldoende bewijs hebben om de boetes hard te maken... Op 1 brief staat nu nog steeds een boete op 20/04 (wat onmogelijk klopt) en op de andere staat nu zomaar 21/04??? Aanvankelijk was het 2x 50€ en nu is het al 2x 60€.

Wat moet ik hiermee doen? Moet ik dit zomaar aanvaarden? Op het programma "de rechtbank" zie je toch vaak dat wanneer er in een proces een administratieve fout wordt gemaakt dat dat proces niet kan worden hard gemaakt omwille van enige vorm van twijfel of zo...?
Gelden hier dan ook procedurefouten of zo want een crimineel laten ze soms terug vrij omdat er een of andere komma of handtekening niet correct is geplaatst...

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 15 sep 2014 21:51

Kunt u bewijzen dat u daar op die dag niet bent geweest?

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 15 sep 2014 21:52

Maar dan zal u naar de rechtbank moeten.
Geflitst dus zijn het foto's dus op ultieme bewijsmateriaal zal wel de juiste datum staan.
Los van dat slordig werk natuurlijk.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 15 sep 2014 22:10

Een foute datum overtypen is een menselijke fout, en maakt niet noodzakelijk de PV nietig (niet dat enige nauwgezetheid niet mag).

christar
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 15 sep 2014 22:13

Ik kan via verklaringen van mijn familieleden misschien bewijzen dat ik daar nooit ben geweest op Paasdag, ik weet niet of dat voldoende zal zijn?
Inderdaad er zullen wel foto's zijn en op die foto's "zullen dus wel" de juiste datums staan, klinkt wel heel veronderstellend niet...?

christar
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 15 sep 2014 22:18

ja Turaki, dat snap ik wel, maar bij de brieven die ik vorige week heb ontvangen staat er op eentje nog steeds 20/04 ipv 21/04, dat is er nu toch wel wat over niet... Je kan 1 maal een fout maken door de datum fout over te typen maar als je dit dan tweemaal doet...???

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 15 sep 2014 23:34

Met heeft FOTO'S waar de wagen en nummerplaat met datum en tijd opstaat.

En het klopt dat soms bij verwerken van de gegevens bepaalde gegevens blijven 'plakken' in een buffer .. en ja dat mag niet.
Maar er gaan zo bij een flitscamera wel enkele honderden foto's per dag/rol door.
Is ene fout mag niet maar u zal dat dan ter zitting moeten aanvechten
U hebt nu al de minnelijke schikking gehad van € 60.... dacht dat dat nu € 65 was
Voor de rechtbank moet u zelf of via advocaat verschijnen met de kans dat u wordt vrijgesproken maar evenzo dat u wordt veroordeeld tot een substantiële hoger bedrag - mogelijk is het zelfs een 2de graad ipv een eerste en hebt u voorgaanden.
Bij een rechtbank kan het gaan tot € 1500 - + gerechtskosten + slachtofferfonds.
Maar als u gelijk hebt hebt u gelijk... heb zelf al verschillende 'boeten' met succes aangevochten.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#8 , 16 sep 2014 12:05

Strikt genomen hebt u gelijk.

Als u zou worden gedagvaard voor een snelheidsovertreding op 20/04, moet u worden vrijgesproken omdat u op 20/04 geen snelheidsovertreding hebt begaan.

Als het Openbaar Ministerie op basis van het P.V. dagvaardt voor een overtreding van 21/04 (niettegenstaande de fout in het P.V.), zal u moeilijk kunnen ontsnappen aan een veroordeling.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 16 sep 2014 12:47

Als u zou worden gedagvaard voor een snelheidsovertreding op 20/04, moet u worden vrijgesproken omdat u op 20/04 geen snelheidsovertreding hebt begaan.
Niet noodzakelijk. U zal wel nog moeten bewijzen dat uw voertuig op dat moment niet op de locatie van de flitscontrole was. Mogelijks aanvaardt de rechter een verklaring van uw familie, maar mogelijks ook niet.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#10 , 16 sep 2014 13:10

Ik wees enkel op het feit dat het strafdossier zelf dan niet aantoont dat er een overtreding werd begaan op 20/04 (de foto zal immers vermoedelijk 21/04) vermelden.

Dit weerhoudt de rechter er echter niet van te herkwalificeren.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 16 sep 2014 16:19

Je (of anderen in dezelfde situatie) hebt (hebben) de politie al op de hoogte gebracht van hun flater.
De éne is al rechtgezet, de andere zal ongetwijfeld ook rechtgezet zijn - goed mogelijk stond de dag verkeerd op alle PVs na die actie .
Je wordt daar als vermeend overtreder doorgaans NIET van verwittigd.

Als je liever niet wil betalen, is het een flater om de politie te verwittigen van hun geflater ...

Dan wacht je af tot het dossier ter inzage ligt bij het Parket.
Flater er nog in ? Stilletjes zo laten ...

Als het OM een jaar of zo na de feiten in de rechtbank nog afkomt dat de feiten op een andere dag gebeurden, gooit een beetje rechter de zaak uit zijn rechtbank.
Redelijke termijn etc.

delady
Berichten: 547

#12 , 20 sep 2014 16:50

wij waren op diezelfde plaats(mijn man wel te verstaan) geflitst op 21/4/2014 en kregen ook een pv van paasdag 2014, alleen op dat moment was onze hond plots overleden en was da ter plaatse gekomen...we hebben de boete toch maar betaald

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”