Auto weggesleept - geen duidelijke borden

ErlingenL
Topic Starter
Berichten: 1

Auto weggesleept - geen duidelijke borden

#1 , 14 sep 2014 10:39

Mijn auto is vanmorgen weggesleept op de Vismarkt in Leuven.
Elke dag is hier wel iets te doen en vaak is het heel moeilijk om alle borden te blijven opmerken.
Ik heb een link geplakt naar een foto.
Mijn auto stond in de rechtse rij, achter de elektriciteitskast. Er staat een bord met verboden te parkeren links voor, maar niet aan de rechterkant.
Ik heb mijn auto geparkeerd op een volle Vismarkt, en ik heb door de vele auto's de borden niet gezien.
Gelden de borden die er staan voor de rechter- en de linkerkant? Of kan ik hier tegenin gaan?

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=548C9D1B" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 14 sep 2014 13:38

Stond je er al voor de plaatsing van de tijdelijke bordjes ?

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /253-art70" onclick="window.open(this.href);return false;

70.2.2. Geldigheid van de verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g.
1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.


Je kan je hier dan ook afvragen voor welke kant de borden gelden:
Rechts van de midden rijbaan
Links van de rechter rijbaan.
Of voor beide ...


Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


Het bordje op de kop van de parking is IMO zichtbaar.
Het bordje ter hoogte van de E9a [betalend] zal tussen geparkeerde voertuigen niet opvallen.


Op StreetView staat eenzelfde situatie.


Probleem: de àndere borden die het parkeren toelaten , staan er OOK nog herkenbaar en béter zichtbaar ...
En dat is verboden, hoewel het overal en altijd gebeurt :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 7-hs2art11" onclick="window.open(this.href);return false;
11.4. Gemeenschappelijke bepalingen betreffende de verkeersborden E1 tot E9h

11.4.1.
4° Het is verboden op dezelfde plaats van elkaar verschillende verkeersborden van het type E1 tot (E9h) te plaatsen, ondermeer door ze op dezelfde steun naast elkaar of boven elkaar te plaatsen.


"Dezelfde plaats" is de parking.
Deze regel bestaat omdat er anders verwarring kan ontstaan welke borden nageleefd moeten worden.


De witte papieren op het tijdelijk parkeerverbod zijn verboden.

70.1. De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren worden hierna afgebeeld. Zij mogen alleen worden aangevuld met het symbool of een van de opschriften voorzien voor iedere categorie van verkeersborden.

11.4.2. Elk van deze verkeersborden mag slechts worden aangevuld met één enkel blauw onderbord waarop slechts het adequaat symbool of één van de opschriften die uitdrukkelijk voorzien werden voor deze verkeersborden, mag voorkomen.
Die opschriften zijn wit, minimaal 45mm hoog.

Alleen maken die inbreuken er een permanent geldende E1 van ... enkel de geldigheid van de onderborden komt te vervallen.


Het is koffiedik kijken wat de politierechter er mee doet.

Er gelden op dezelfde plaats immers 2 parkeerborden die het tegenovergestelde opleggen.
Je zou kunnen aanvoeren dat je enkel de veel duidelijkere parkeertoelating E9a hebt zien staan, en niet de mini-bordjes die amper boven een fietsstuur uitkomen.


Als de rechter hierin meegaat, bespaar je de onmiddellijke inning voor de vermeende overtreding + takelkosten.

Indien niet, komen daar nog de gerechtskosten bij,.
Eventueel ligt de boete hoger dan 25 euro (uitgesproken) en komt er nog 150 euro bij voor het zgn. "Slachtofferfonds".

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”