Retributie knokke-heist - wat is een aanmaning?

Wynand
Topic Starter
Berichten: 9

Retributie knokke-heist - wat is een aanmaning?

#1 , 08 sep 2014 23:47

Hi,

Een lang verhaaltje samenvattend, kom ik neer op een paar vragen (€20 van de €25 werd op tijd na ontvangen van de eerste brief betaald overigens):
1) een parkeerretributie wordt onder een ruitenwisser geplaatst. De welke of bij wat voor weer (in dit geval, stormachtig met regen) lijkt weinig uit te maken, doch aannemelijk te maken dat deze wegwaait of onleesbaar wordt (zeker als hij, dankzij hun foto, duidelijk nog geen centimeter onder de 'foute' ruitenwisser steekt).
Wordt deze manier van 'plaatsing/informeren' aanvaard? Maw. waardoor mag er wettelijk vanuit gegaan worden dat iets dat onder mijn voorruit steekt door de bestuurder gevonden wordt (/in welke situaties)? As in, pak dat ik dat min of meer van mijn brievenbus verwacht, niet van m'n voorruit. De postbode steekt daar ook geen facturen. :) -> Zonee, ook niet op een aantoonbaar regen&stormachtige dag met de foto die zij zo lief maakten?
2) Verder bepaald, màg er voor het versturen van eerste brief over de betreffende retributie reeds een 'administratieve herinneringskost' gerekend worden? Opnieuw een beetje berustend op het feit, die brief is het eerste dat ik in dit geval kreeg, wat er met het dunne stukje papier gebeurt is -oprecht geen idee.
't Systeem in dat in kortrijk gehandhaafd wordt vind ik leuker, papiertje onder de ruitenwisser steken dat er een retributie per post aankomt en wat info over de SMS nummers/zones/gratis parkeren vermeld.
3) Na wat heen en weer gemail met de jongens die voor de desbetreffende firma werken en geen vragen kunnen lezen laat staan juist beantwoorden, wezen ze me op
http://www.knokke-heist.be/welzijn-en-g ... en-hervast" onclick="window.open(this.href);return false;
betreffende administratieve herinneringskost (onderaan, Art. 39.) en verder, to quote: "Gelijk willen wij u meegeven dat wij verdere communicatie met u stopzetten, gezien wij menen u reeds voldoende geïnformeerd te hebben over de manier waarop wij uw dossier met gunstig gevolg zouden kunnen klasseren.". Maw, ze vinden dat ze voor hun €5 administratieve kosten al wat veel moeite moeten doen. Doch negeren ze hierbij mijn opmerking:
Aandachtend jullie burger/belastingen/retributieregelement gelezen te hebben stel ik nog de bijkomende vraag waar er vermeld staat dat de kostprijs van de "eerste herrinnering" €5 zou bedragen (de mate waarin het briefje rechtsgeldig zou zijn dan nog even buiten beschouwing gelaten). In jullie voorwaarden (waar verder vermoedelijk geen enkele burger ooit zijn handtekening onder gezet heeft) vind ik immers enkel:

Art. 39.
Ingeval van niet-betaling van de retributie “tarief blauwe zone”, en van de retributie “parkeerbiljet zonder parkeertijdbeperking”, binnen de vooropgestelde tien dagen, wordt een aanmaningsprocedure opgestart.
De kosten voor het verzenden van aanmaningen en aangetekende zendingen vallen ten laste van de schuldenaar van de retributie. De kosten worden als volgt vastgesteld:
verzending van een eerste aanmaning 5,00 EUR


waarbij er dus uitsluitend sprake is van deze kost in het geval van een retributie "tarief blauwe zone" en retributie "parkeerbiljet zonder parkeertijdbeperking". In uw herrinneringsbrief brief spreekt U echter van "parkeren met beperkte duurtijd /betalend parkeren". De herinneringskost lijkt me hoe dan ook niet van toepassing.
is het feit dat ze deze opmerking negeren en aangeven niet meer te willen communiceren (over hun eigen AV dan nog :)) genoeg om verdere kosten die zij willen maken sowieso onmogelijk op mij te verhalen maken?

4) De gemeente knokke-heist zelf lijkt niet de intentie te hebben om te reageren op mijn verzoek de door hen aangewezen prive-firma er op te laten wijzen dat ze hun eigen retributieregelement niet kunnen lezen, is daar verder nog wat mee te doen?

5) Ze spreken in hun briefwisseling over een betalingstermijn van 8 dagen vanaf datum brief. De datum poststempel tov hun datum brief verschilt al 2 dagen. :roll:
niet dat het van toepassing is, maar in een geval als dit waar ze het lappen om datum 30/7/2014 te zetten, met datum postzegel 1/8/2014 (en bezorging pas na het weekend op 4/8/2014), in welke mate hebben ze dan nog het recht die 8 dagen betalingstermijn voor deze 'eerste herinnering' te rekenen -laat staan vanaf de datum die ze zelf uit hun duim zogen?
4. Krachtens art. 53bis Ger.W. worden, ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaalt de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend:

– wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die volgt op die waarop de brief werd aangeboden op de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, op zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats;
– wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, vanaf de derde werkdag die volgt op die waarop de brief aan de postdiensten werd overhandigd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst.
6) Mag ik parkeerretributies cash betalen in muntstukjes van €0,01/0,02? :)
Laatst gewijzigd door Wynand op 09 sep 2014 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 09 sep 2014 00:10

Misschien wat namen uit uw posting verwijderen? Webmaster heeft geen zin in rechtszaken wegens lasterlijke aantijgingen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 09 sep 2014 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 09 sep 2014 00:57

Ofwel kuist u, ofwel kuis ik, maar dan zal het een even grove borstel zijn als waarmee deze litanie geschreven werd...

Vandebos.

Reclame

Wynand
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 09 sep 2014 12:18

Ik zie weinig lasterlijke aantijgingen en het is ook snel genoeg achterhaalt wie de boel in Knokke-Heist uitschrijft, maar de post is bewerkt.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 sep 2014 12:32

Onder uw ruitenwisser steekt enkel het bericht dat je een retributie ZAL GAAN ontvangen. Als die wegwaait is er nog niet verloren, want de betalingsopdracht krijg je toch achteraf via de post. Het is dus niet de betalingsopdracht die ze onder uw wisser steken.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 09 sep 2014 14:19

Onder uw ruitenwisser steekt enkel het bericht dat je een retributie ZAL GAAN ontvangen. Als die wegwaait is er nog niet verloren, want de betalingsopdracht krijg je toch achteraf via de post. Het is dus niet de betalingsopdracht die ze onder uw wisser steken.
In sommige gevallen bevat dit papiertje voldoende gegevens om de betaling te voldoen, nl rekeningnr, bedrag, en gestructureerde mededeling. Als je dan meteen betaalt krijg je geen latere brieven meer.
Natuurlijk is dit geen excuus om als eerste brief meteen een aanmaning te sturen, aangezien ze op geen enkele manier kunnen bewijzen dat u dit briefje ontvangen heeft.

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 09 sep 2014 15:27

Klopt ... een kennis heeft dat (wel ergens anders) ook voorgehad. Zo'n briefje met thermische printertje kan ook niet tegen de regen.
dus een onleesbaar stukje papier achter de ruitenwisser.. gebeld met parkeerdienst met opgave van plaats-datum nplt en merk.
Week of twee later bief gekregen met copie van vaststelling gewoon betaald einde verhaal.

PS betalen in muntstukken mag maar niet meer dan 50 stuks
Maar gezien u dient te betalen op rekeningnummer of zelf terug naar Knokke moet en aanschuiven aan loket.
I Antwerpen moet u zelfs op voorhand een afspraak maken voor de loketdiensten.

Wynand
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 09 sep 2014 19:05

Met andere woorden, zelfs hun retributieregelement (dat ze géén gelijk geeft) buiten beschouwing gelaten, zou een eerste brief nooit een administratieve kost mogen bevatten?

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 09 sep 2014 21:17

Met andere woorden, zelfs hun retributieregelement (dat ze géén gelijk geeft) buiten beschouwing gelaten, zou een eerste brief nooit een administratieve kost mogen bevatten?
Buiten dat de gevraagde retributie hetzelfde is als het tarief langparkeren (zoals een parkeerbiljet zonder parkeertijdbeperking) dat u dient te betalen in een zone "parkeren met beperkte duurtijd /betalend parkeren", en er dus geen tegenspraak in hun briefwisseling en reglement, heeft u gelijk: tenzij ze kunnen bewijzen dat u het briefje ontvangen heeft in leesbare toestand, kan u geen administratieve kost worden aangerekend wegens niet-betalen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 09 sep 2014 21:55

Met andere woorden, zelfs hun retributieregelement (dat ze géén gelijk geeft) buiten beschouwing gelaten, zou een eerste brief nooit een administratieve kost mogen bevatten?
Simpel houden: gemeentelijk retributiereglement volgen.
Op de letter.
Wat mag / moet en wat het kost staat daar in.


Niet "kiezen" voor "parkeren met beperkte duurtijd /betalend parkeren" betekent volgens het retributiereglement waarschijnlijk dat u automatisch "opteert" voor een "parkeerbiljet zonder parkeertijdbeperking", aan een van de pot gerukt tarief ...


U heeft een foto van de parkeerfirma met de bon amper een cm onder de ruitenwisser ?
Goed mogelijk dat die dan wegwaait.



FYI :

Per ongeluk (een tijdelijk "gunstregime" was intussen voorbij) heb ook eens een retributie aangesmeerd gekregen.
Maar een bonnetje onder de ruitenwisser heb ik evenmin gezien.

Dat is dus 1 retributiebon ... op 10 jaar of zo ... en net die bon zit niet onder de wisser.

Je kan in toeval geloven.
Ik geloof eerder in doelbewust handelen van deze ***** bedrijven om hun winstmarge op te trekken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”