Dronken rijden door het roord met de fiets, politierechtbank

JDW
Topic Starter
Berichten: 12

Dronken rijden door het roord met de fiets, politierechtbank

#1 , 04 sep 2014 10:47

Hallo allen,

Ik ben in de maand mei na een feestje in antwerpen rond half vijf 's morgens met de fiets door het rood gereden, zonder fietslichten, net op het moment dat 2 zwaantjes hetzelfde kruispunt naderden. Tegengehouden, moeten blazen, meer dan 1.6 promille en bijgevolg rijbewijs 15 dagen kwijtgeraakt en een nachtje in een cel mogen slapen.

Vandaag kreeg ik dan mijn pro justitia in de bus, verschijnen voor de politierechtbank in antwerpen in december.
Vermits dit mij eerste contact is met het gerecht vroeg ik mij af waaraan ik mij kan verwachten. Zou ik er goed aan doen een advocaat te nemen? Dekt mijn autoverzekering uberhaupt rechtsbijstandskosten vermits ik met de fiets reed?

Aslvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 04 sep 2014 10:59

De feiten zijn wat ze zijn, een advocaat kan daar niet veel aan veranderen.

JDW
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 04 sep 2014 11:28

Dat is min of meer wat ik dacht. Gewoon erheen gaan en vonnis aanhoren dan neem ik aan?
Enig idee waaraan ik mij kan verwachten? En komt dat op mijn strafblad?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 04 sep 2014 11:49

Uw autoverzekering zal dat niet dekken of u zou een dekking rechtsbijstand moeten hebben voor ongeacht welk soort van verkeersdeelnemer.
Hou oud bent u?
Hoelang hebt u uw RB?
Hebt u voorgaanden?
PS zwanen hebben volgens mij geen enkele bevoegdheid om enige rechtsgeldige vaststelling te doen.

3de graad overtreding:
Het rood licht negeren. Rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden. 61.1.1° en 62ter, lid 2, 1°
OI €150 minnelijke schikking €160 rechtbank € 180 à 3000 euro
30.3. Andere voertuigen, weggebruikers en dieren hierna vermeld : 1° bereden rijwielen : vooraan, een wit of geel licht; achteraan, een rood licht.
dronken of geïntoxiceerd rijden in uw geval gezien nachtje slapen vermoedelijk DRONKEN rijden
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /460-t4hs5" onclick="window.open(this.href);return false;

Eventueel afhangende van uw leeftijd en beginnend bestuurder nog strafverzwaring
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /463-t4hs6" onclick="window.open(this.href);return false;

En ja dat kom zeker op uw strafblad.

Ook eens lezen:
http://www.wegcode.be/actueel/2066-de-o ... imaliseerd" onclick="window.open(this.href);return false;

JDW
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 04 sep 2014 11:58

Ik ben 28 jaar oud, heb mijn rijbewijs sinds 2008 (6 jaar), geen enkele voorgaande aanraking met gerecht.
De zwaantjes waren van de verkeerspolitie, geen idee of dat iets uitmaakt?

Op mijn strafblad komt dan waarschijnlijk gewoon dronken rijden, zonder specificatie dat het om een fiets ging?
Geld is kut, maar dat strafblad vind ik lastiger.

Bedankt voor de info!

*Edit ivm je link over onmiddelijke inning:
Vanaf een alcoholgehalte van 0,50 mg/l UAL krijgt een Belgische bestuurder geen onmiddellijke inning meer, maar handelt het parket de zaak af met een minnelijke schikking of wordt de overtreder voor de rechtbank gedagvaard.


Ik val onder deze categorie vrees ik.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 04 sep 2014 12:11

Daar mag u zeker van zijn.
Kan er ook nog bijstaan een inbreuk op de besluitwet van 14 december 1939.
Dat is een politiestraf.
Een aantal andere inbreuken worden gezien verkeer gerelateerd via politierechtbank gedagvaard maar zijn qua straffen correctionele straffen dus termijnen van bestraffing - strafvervolging en later eerherstel zijn 'iets' hoger.

erwin.H
Berichten: 48

#7 , 05 sep 2014 09:23

Veel mensen denken nog steeds, onterecht natuurlijk, dat verkeersinbreuken met de fiets minder zwaar doorwegen.

Hoe vaak zie je een fietser die GSM't. Da's een even zware overtreding als met de auto.

Bottom line : Met niets rijden als je gedronken hebt.En een rood licht telt voor iedereen.

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 05 sep 2014 09:36

Veel mensen denken nog steeds, onterecht natuurlijk, dat verkeersinbreuken met de fiets minder zwaar doorwegen.

Hoe vaak zie je een fietser die GSM't. Da's een even zware overtreding als met de auto.

Bottom line : Met niets rijden als je gedronken hebt.En een rood licht telt voor iedereen.
Ik denk niet dat TS de situatie onderschat (in tegenstelling tot vele anderen die al op dit forum gepasseerd zijn). Maar de klok kan nu eenmaal niet teruggedraaid worden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 05 sep 2014 19:09

Verwacht je maar aan 1-2 maanden verval van het recht tot sturen en 1200 euro boete (200 euro uitgesproken x 6, de opdeciemen)
Plus gerechtskosten
Plus bijdrage "slachtofferfonds" 150 euro.

En komt op strafblad, wat ook een probleem kan zijn ...

Rechtsbijstand : hangt af van je polis.
Lezen wat er gedekt is dus.
Kan inbreuken dekken begaan met de auto, of alle verkeersgerelateerde inbreuken, of het kan om rechtsbijstand gaan in gevallen gedekt door je verkeer + brand + familiale + ... verzekeringen


Als je je rijbewijs nodig hebt voor je job, kan je vragen om het verval in het weekend uit te voeren;
Vragen TIJDENS de debatten !

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t4hs6afd1" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 38 § 2bis. De rechter kan lastens iedere bestuurder houder van een rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, bevelen dat het effectief verval enkel wordt uitgevoerd:

van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag.




Als je bvb ook een rijbewijs C of D hebt, en die nodig hebt voor je werk, kan je de rechter vragen het verval te beperken tot A, AM, B ... en de C of D geldig te laten.
Ook hier : het is een gunst die je tijdens de debatten moet vragen aan de rechter - je krijgt dat niet vanzelf

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#10 , 16 sep 2014 13:05

Zonder vooruit te willen lopen op het oordeel van de rechter, lijkt een rijverbod van 2 maanden mij enigszins zwaar in de gegeven omstandigheden.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 16 sep 2014 13:23

Nachtje cel wijst op DRONKEN voeren . opsluiting gebeurd voor openbare dronkenschap niet voor intoxicatie.
Maar daar heeft topicstarter nog niet op geantwoord.

JDW
Topic Starter
Berichten: 12

#12 , 01 okt 2014 22:04

Hoi allen,
Alvast bedankt voor jullie interessante antwoorden, ik leer hier veel bij.
Ondertussen heb ik mijn dagvaarding ontvangen met daarin volgende feiten, waarmee jullie misschien nog specifieker kunnen inschatten:

1)een voertuig te hebben bestuurd in staat van dronkenschap
2)een fiets bestuurd waarvan het rode achterlicht niet zichtbaar was van een afstand van 100m
3)als gebruiker van een voortbeweginsgtoestel dat niet sneller dan stapvoets rijdt nagelaten te hebben zich te gedragen naar verkeerstekens/wegmarkeringen.

De 3) vind ik wat vreemd vermits ik op een gewone fiets reed.

Ik heb ook het verhaal gelezen van een juriste en een boekhoudster die vrijgesproken werden van verkeersovertredingen om hun toekomstige carrierre niet te schaden. Enig idee of een (zelfstandige) architect dit kan inroepen als precedent om te vermijden dat dit op mijn strafblad komt? Of ben ik nu wat té optimistisch?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#13 , 01 okt 2014 23:49

Beste wanneer moet u verschijnen?

Voor tenlastelegging A bedraagt de boete minimum 1200 EUR en is een rijverbod mogelijk, maar alles zal afhangen van wat in het strafdossier staat. Voor B 60 EUR, geen rijverbod. Voor C mogelijks vrijspraak. Reken bovendien nog eens 150 EUR bijdrage Fonds en 100 EUR kosten.

Heeft u rechtsbijstand? Dan maakt u op haar kosten gebruik van een advocaat naar keuze.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

JDW
Topic Starter
Berichten: 12

#14 , 02 okt 2014 09:03

Ik moet voorkomen op 2 december.
Ik heb een rechtsbijstand als deel van mijn familiale verzekering. Is nhet raadzaam een advocaat te contacteren?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 03 okt 2014 14:08

Hoi allen,
Alvast bedankt voor jullie interessante antwoorden, ik leer hier veel bij.
Ondertussen heb ik mijn dagvaarding ontvangen met daarin volgende feiten, waarmee jullie misschien nog specifieker kunnen inschatten:

1)een voertuig te hebben bestuurd in staat van dronkenschap
2)een fiets bestuurd waarvan het rode achterlicht niet zichtbaar was van een afstand van 100m
3)als gebruiker van een voortbeweginsgtoestel dat niet sneller dan stapvoets rijdt nagelaten te hebben zich te gedragen naar verkeerstekens/wegmarkeringen.

De 3) vind ik wat vreemd vermits ik op een gewone fiets reed.
1) is ook een misser van formaat.
Art 82 is een TECHNISCHE vereiste, waar dan door de kwieten in BXL nog een "extra" gedragsregel van gemaakt is die elders in de wegcode al bestond ...

Is uw achterlicht zichtbaar tot op 100m ... als het brandt ?
Is de werking en de zichtbaarheid op 100m er van getest ?

U wordt gedagvaard op basis van foute inbreuken ...

Inbreuk op 82.1.1.1° tweede lid, ipv op het eerste

Artikel 82. Rijwielen en hun aanhangwagens

82.1. Lichten en reflectoren.
82.1.1.
1° Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.

Het rode achterlicht moet ‘s nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van 100 meter minimum.


Maar eigenlijk moet u vervolgd worden op basis van 82.1.1.1° eerste lid, dan wel op basis van


Artikel 30. Gebruik van de lichten : voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen
Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, worden de hierna vermelde lichten gebruikt :

30.3. Andere voertuigen, weggebruikers en dieren hierna vermeld :

1° bereden rijwielen :

vooraan, een wit of geel licht;
achteraan, een rood licht.



Maar voor een voortbewegingstoestel gelden weer andere regels :

30.3.6° De gebruikers van voortbewegingstoestellen die rijden op de andere delen van de openbare weg dan degene die voorbehouden zijn voor het verkeer van voetgangers :

vooraan, een wit of geel licht;
achteraan, een rood licht.
Die lichten mogen in één enkel toestel verenigd zijn, dat links geplaatst of gedragen wordt.

Indien de gebruikers van voortbewegingstoestellen links op de rijbaan rijden moeten de positie en de plaats van de lichten omgekeerd worden.



Wààr reed u precies ?


3) is een stevige flater op de dagvaarding ...
Kan betekenen dat u onder het rode licht uitkomt ...
Voor voortbewegingstoestellen die trager dan stapvoets rijden geldt een verkeerslicht voor fietsers of het gewone driekleurige verkeerslicht immers niet ...
Dat zijn in de wegcode per definitie voetgangers, geen bestuurders

Er mag bij uw veroordeling geen enkele verwijzing naar bestuurder volgens de wegcode zitten , u was volgens de dagvaarding geen bestuurder volgens de wegcode.


Wat zijn de artikelnummers + wetgeving van de inbreuken waarop u vervolgt wordt ?

Ik heb ook het verhaal gelezen van een juriste en een boekhoudster die vrijgesproken werden van verkeersovertredingen om hun toekomstige carrierre niet te schaden. Enig idee of een (zelfstandige) architect dit kan inroepen als precedent om te vermijden dat dit op mijn strafblad komt? Of ben ik nu wat té optimistisch?
In Halle kan je proberen ...
Elders zou het wel eens net verkeerd kunnen uitdraaien.

De rechter mag enkel oordelen over de zaak die voorgelegd is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”