waar is de stoep, waar parkeren?

delady
Topic Starter
Berichten: 547

waar is de stoep, waar parkeren?

#1 , 03 sep 2014 11:28

ivm een overijverige wijkagent die bij dit hele gedeelte kwaadbloed heeft gezet en reeds aan het schrijven is gegaan, waar kan/mag je hier parkeren?

te vermelden dat rechtergedeelte van de weg opgeschoven is ongeveer 18j geleden en gedeelte van onze stoep rechts, verderop, is "ingenomen"

de linkerkant werd verbreed

al die jaren lieten de agenten, iedereen zo ver mogelijk bij de rand parkeren om geen ongevallen te veroorzaken, lijnbussen rijden nogal eens graag spiegels van auto's af

te vermelden dat de boompjes van 1m tot weiniger dan 1m van de muur afstaan, te vermelden dat tussen een zitbank en een boompje nog geen 30cm plaats is, ligt net naast ons

https://www.google.be/maps/@50.795396,5 ... ZVpRdA!2e0" onclick="window.open(this.href);return false;

waar is hier de stoep?
volgens burgemeester(telefonisch is stoep afgebakend door goten????waar moeten wij dan parkeren, midden in straat?

https://www.google.be/maps/@50.794972,5 ... 9K_MJg!2e0" onclick="window.open(this.href);return false;

rechts waar oude remorque staat, wonen wij, draai je met beeld zie je de boompjes, die zitbank is dus verplaatst en staat nu geen 30 cm van 1e boompje

die stoep rechts is dus versmald

linkerstoep gedeelte verbreed

https://www.google.be/maps/@50.795754,5 ... NKNpjA!2e0" onclick="window.open(this.href);return false;

links is de privé-parking van de school die links hogerop ligt, je ziet ook dat de boompjes hier ookniet 1m staan(laat staan 1.5m)

volgens wijkagent, mag het hele gedeelte straat waar ik woon, niemand meer parkeren, moeten maar een straat verder gaan staan want in de stad moeten de mensen nog verder als een straat lopen(hallooo, wij wonen landelijk, zij is van de stad)

volgens de wijkagent mogen we ook onze auto's niet meer voor de voordeur wassen, we moeten maar naar de carwash gaan...

ze raadde ons aan op die parking te gaan staan tot iemand opmerkte dat dit privé is..., moesten we maar de andere straat verder gaan staan, linksop, alleen...daar staan al veel auto's en als hele straat erbij komt....

alsook heeft vorige politie altijd gedoogd dat we op onze stoep mochten staan...op de rijweg blokkeren we 2 garages, of tekort bij draai(5m) of bij versmalling door boomjes, kan geen vrachtwagen of bus meer door....


laat staan dat ik afgelopen zaterdag eens wat foto's genomen heb van in deelgemeenten, effe 163 voertuigen die "foutief" geparkeerd stonden.....geheugenkaart raakte vol....ben toen maar gestopt..

zij heeft het over schoolzone

in het verlof is pas een tijdelijk bord geplaatst van "30" en nu hebben ze een definitief bord geplaatst, vèrder als ons, richting school....

een gesprek met een aanzienlijk hoog geplaatst persoon ten tijde van de plannen een 20j geleden, bevestigde me dat deze weg totaal verkeerd is gemaakt

een 3 weken geleden is nog een wielertoerist een smak neer gegaan door de goot in midden van weg....



wat vinden jullie, wat kunnen wij....

op te merken dus dat onze stoep "versmald" is...een 18j geleden..ik ga toch geen deel van stoep "afstaan"(wij hebben nooit niks getekend) als ik in toekomst een straat verder moet parkeren

in onze fusie zijn er heel veel straten waar mensen verplicht zijn half op stoep, half op rijweg te parkeren

maar waar wij wonen, ondanks school in de buurt, wordt er al eens graag hard gereden met kapotte spiegels tot gevolg...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 03 sep 2014 13:26

Ik ga akkoord dat er daar niet geparkeerd mag worden. Hetgeen in het verleden werd toegestaan, lijkt inderdaad een gedoogbeleid, maar dat zal nu ten einde zijn. Ik vrees dat hier niet veel aan te doen is.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 03 sep 2014 13:45

U mag niet op de stoep of verhoogde berm parkeren als dit in bebouwde kom is.
U dient naast de afgeschuinde boordsteen te parkeren op de rijbaan ...behoudens andere regels inzake breedte rijbaan - woonerf of parkeerverbodsituaties.....
Ik kan echter niet zien of daar ergens een parkeerverbod staat. (Ubuntu 12.04 heeft blijkbaar problemen met nieuwe google).
In principe zou ik zeggen dat op het stuk verder waar geen stoep is men tot vlak tegen de huizen mag parkeren... en staan de bomen op de rijbaan????
Weer een heel rare situatie.
Dus de haaks op het trottoir staande wagen op een van de foto's mag daar ook niet staan.
Dus de wagen en de aanhangwagen staan ook in overtreding.

Een stoep zal niet van u zijn (geweest) maar van de gemeente. Kan anders zijn indien x meter vroeger inderdaad van aanlandige eigenaars was/is maar gemeente kan onteigenen of dat al gedaan hebben of akkoord gesloten - wij leggen riolering aan en weg en jullie staan grond af...

Reclame

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#4 , 03 sep 2014 13:54

franciscus, wij hebben nooit iets getekend, het werd altijd getolereerd, net naast ons, is er nog geen 30 cm tussen zitbank en boom, dus nog smaller als bij ons, volgens buurman stonden die vroeger op het plan meer in de straat maar omdat de lijn geprotesteerd had, werden ze verplaatst...het is hier geen woonerf en ook geen parkeerverbod nergens....volgens de burgemeester is de stoep afgebakend door de "goten", alleen...ligt de goot in het midden van de weg....volgens de politie stelt de buitenste lijn van de klinkers rond de boompjes de stoep voor....wij hebben hier van toen wij het huis kochten, 1991, voor de deur geparkeerd, mijn ouders thuis langs, stonden ook altijd auto's, nooit geen problemen gehad...wij vermoeden dat het komt door een klacht van één bepaald iemand....

maar ik vind het maar raar dat we niet meer op de stoep mogen parkeren, terwijl nè naast ons geen 30 cm doorgang is?

in heel onze fusiegemeente, staan auto's geparkeerd, naar eigen veiligheid, zijn straten bij, waar ze half op stoep, op straat staan, anders geen bus meer door kan...

ik kan me niet voorstellen dat ze "iedereen" gaan beboeten...

wat met als, in onze buurt een fuif wordt gegeven?dan staan ze aan 2 kanten van de weg geparkeerd?

worden die ook beboet?ik betwijfel het....

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 03 sep 2014 14:00

Burgemeester is natuurlijk 'DE' autoriteit wat wegenaanleg en wegcode betreft.

Wegcode is duidelijk op de stoep mag men NOOIT parkeren.. u hebt toch een rijbewijs ?
Vanaf art 24 e.v.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /189-art24" onclick="window.open(this.href);return false;
Vrees dat u naar de politierechtbank zou stappen de rekening 'iets' hoer zal uitvallen.

Misschien goed dat de 'wijkagent' nu eens eindelijk de wettelijke regels toepast.
Met gedoogbeleid daar weten we van - ik althans wel- waartoe dat kan/gaat leiden.

Neem eens contact op met hoofd verkeersdienst van uw lokale politiezone.
http://www.lokalepolitie.be/5381/verkee ... keren.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Redrum
Berichten: 574

#6 , 03 sep 2014 14:39

franciscus, wij hebben nooit iets getekend,
De wegcode is geldig zonder dat u ter kennisgeving moet tekenen hoor.

Wijzigingen aan uw stoep en dergelijke staan daar in deze helemaal los van, hoe raar dat soms ook kan zijn. De agent in kwestie kan in principe enkel vaststellen dat er een inbreuk op de wegcode is, met de historiek van de infrastructuur mag hij eigenlijk geen rekening houden. Stel je voor dat hij dat met fietspaden of verkeerslichten zou beginnen doen.

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#7 , 03 sep 2014 14:55

hoe kan ik een foto plaatsen?

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 sep 2014 15:16

volgens wijkagent, mag het hele gedeelte straat waar ik woon, niemand meer parkeren, moeten maar een straat verder gaan staan want in de stad moeten de mensen nog verder als een straat lopen(hallooo, wij wonen landelijk, zij is van de stad)
Vanaf nr 37 tot aan de paaltjes met de hoek van De Meanstraat is er geen afbakening van de rijweg. Men heeft er zelfs boompjes in de weg geplant. Voor zover google up to dat is zie ik ook geen borden. Naar mijn bescheiden mening mag u dit hele stuk dus ook beschouwen als rijweg en kan u hier parkeren zolang er een minimale doorgang is (en u niet voor een inrit/poort/... staat). Als de gemeente het er niet mee eens is moeten ze misschien eens investeren in een pot verf.

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 03 sep 2014 15:20

Dat is ook mijn mening... en staan de bomen dus zelfs op de rijbaan

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#10 , 03 sep 2014 17:05

:)

zoals ik vermoed is het van een klacht van ene buur gekomen die niet in dit gedeelte woont,

op de hoek tegenover de meanstraat, bolderstraat-nieuwe weg, staan dus paaltjes, daar parkeren mensen hun auto's ook tussen..

of de hoek bolderstraat-nieuwe weg, andere kant, dus voor parking school, parkeren mensen hun auto's tussen de boompjes..

wij zouden dus zelfs aan onze voordeur onze auto's zelfs niet meer mogen stofzuigen of wassen...intussen, vandaag, stonden er meerdere op de stoep geparkeerd, geen agent te zien...

als de molenweg kijkt vlijtingen, kort bij Delhaize, zet een heel straatgedeelte zijn auto half stoep, altijd geweest, voor laten passeren van auto's, nooit geen probleem geweest en nog niks van gemerkt dat daar eentje een pv gekregen heeft, tot nu toe, wij alleen(1 auto)

ik kan je zo nog tientallen voorbeelden laten kijken...altijd zo geweest

maar ik "val erover", dat ik niet meer op mijn stoep zou mogen staan, terwijl NAAST me, er geen 30 cm tussen een boompje en zitbank is, dààr val ik over....

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#11 , 03 sep 2014 17:06

ook geen zebrapad in de buurt van de school op de bolderstraat...

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#12 , 03 sep 2014 17:07

we moeten 3m vrij laten voor de brandweer, zei ze....

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#13 , 03 sep 2014 19:07

intussen had onze vriendelijke wijkagent ook op dat stukje rijweg geparkeerd met net achter haar een auto tegen de muur geplaatst..en intussen stond verderop een auto verkeerd geparkeerd voordat ze aankwam en nadat ze weg ging, reed er gewoon voorbij...

Franciscus
Berichten: 38599

#14 , 03 sep 2014 19:19

Dus geparkeerd op de stoep dat is toch wat u wil zeggen met foutief geparkeerd?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 03 sep 2014 20:05

waar kan/mag je hier parkeren?

https://www.google.be/maps/@50.795396,5 ... ZVpRdA!2e0" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is op dit stuk van de weg geen onderscheid tussen rijbaan en enig ander weggedeelte.
Ik zie geen borden die parkeren verbieden.
Tweerichtingsverkeer.

Er moet zo rechts mogelijk in de rijrichting geparkeerd worden.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /188-art23" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 23. Stilstaan en parkeren
23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :
1° zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;
2° evenwijdig met de rand van de rijbaan, behoudens bijzondere plaatsaanleg;
3° in één enkele file.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”