maximum toegelaten snelheid die een bromfiets(B) kan behalen
Geplaatst: 22 aug 2014 03:37
voorwoord ter opwekking van interesse:
Een bromfiets die de maximum haalbare snelheid van 45 km/u op de openbare weg niet overschrijd kan alsnog de maximum haalbare snelheid op de rollenbank overschrijden zonder dat de eigenaar dit kan vermoeden.
Ik zou graag met jullie uitzoeken of ik fout ben of hoe ik dit hogerop kan krijgen waardoor dit tot een aanpassing in de wegcode kan leiden.
Ik zal trachten dit zo goed mogelijk uit te leggen zonder fysiek voorbeeld.
Iemand die 2dehands een bromfiets koopt van het type B dat maximum 45 km/u mag kunnen behalen is niet verplicht dit voertuig aan een keuring te laten ondergaan.
Ook al moet je voertuig technisch in orde zijn met de Belgische wetgeving, kan klaarblijkelijk niemand anders dan een agent van de politie of de invoerder het voertuig wettelijk technisch in orde verklaren.
Dus kan ik nooit 2de hands een goed voertuig kopen.
Of is er een ongeschreven regel die vraagt je voertuig bij de politie aan te geven der technische keuring voor het in gebruik nemen?
Geen enkele mecanicien of agent zou voor de rechter komen verklaren dat hij het voertuig als conform beschouwd heeft bij zijn laatste nazicht. (het zou de rechter ook niet deren)
Wanneer de snelheids- indicator de 45 km/u niet overschrijd en het klaarblijkelijk 45 km/u gevoelsmatig behaald dan zou ik een dergelijke vrijwillige dure keuring (schandalig duur) ook niet laten uitvoeren.
technische uitleg van het probleem:
De scooter van het type B heeft meestal een overbrenging via riem.
Deze riem loopt over een variabele V-groef achteraan bij het achterwiel.
Bij een hoger toerental gaan er "rollementjes" (aka gewichtjes) binnen deze variator via de middenpunts vliedende kracht de variator open duwen waardoor de omtrek van de riem op het achterwiel verkleind en dus de snelheid van het voertuig verhoogt.
België voert al zijn voertuigen met dit systeem in op voorwaarde dat er een ringetje tussen de vario zit die de minimum omtrek bepaald (groter maakt) en dus de maximum snelheid verlaagt van de fabrieks-instelling (+-75k m/u) naar een lagere snelheid van +-45km/u, het toerental en verbruik van het voertuig is dus aanzienlijk hoger dan nodig.
(stel je voor dat de 5de Vitesse uit je wagen gehaald word om zo je auto maximum 120 te laten rijden, gevolg onnodig hoog toerental, verbruik en slijtage wanneer je braaf 120 rijd waar dit mag)
het probleem dat ik persoonlijk heb voorgehad:
De vorige eigenaar van mijn scooter heeft hem opgevoerd en vlak voor de verkoop de dure uitlaat vervangen door de standaard uitlaat, maar de standaard zwaardere gewichtjes in de variator en de ring niet terug geplaatst. (aanzienlijk meer werk dan het vervangen van de uitlaat)
resultaat:
wanneer ik met de brommer rijd komt door de minder rendabele uitlaat in combinatie met de eerder kleine kracht van het voertuig het toerental net niet hoog genoeg om de nu te lichte gewichtjes in de variator van het eerder getunede voertuig uit elkaar te laten gaan. De ring is dus niet eens ter spraken omdat de variator dicht blijft en
ik de snelheid van +-40 km/u maximum bereik. de scooter blijft als het ware in 1e Vitesse.
Wanneer ik voor een standaard controle uit het verkeer werd geplukt en mijn bromfiets ter verbazing op de rollenbank ruim 70 km/u haalde kunt u wel voorstellen hoe onder de indruk ik als 16 jarige snotter was (zoon van een inspecteur dan nog).
Toen ik voor de rechter moest verschijnen haalde hij zijn neus eens op voor mijn technische uitleg die hem niet half interesseerde. alsof ik het verschil van 45-70 km/u niet zou merken verklaarde hij vluchtig dat ik tijdens de test op de rollen ook op mijn voertuig mocht zitten.
Elk beetje technisch gevormd persoon weet dat het voertuig zwaarder maken door er op te zitten inderdaad de rolweerstand beïnvloed.
Maar anders dan de rolweerstand is er op een rollenbank geen extra externe weerstand.
Een massa rechtlijnig op 45 km/u houden gaat volgens Newton met een hele brok energie lopen tenzij je rond de aarde zweeft.
Met andere woorden; een wiel ronddraaien op rolletjes met de hand kost heel wat minder energie dan het wiel rond te draaien door het voertuig voort te duwen. zeker als er iemand op zit.
Dit basis begrip van newton moest ik op school al kennen toen de fiets nog het enige voertuig was dat ik mocht besturen.
Ik ben geen rechter, geen spelling- leerkracht, maar van krachtenleer begrijp ik genoeg om dat stuk te begrijpen.
Graag uw mening, dit naar mijn mening "onrecht" ligt me al jaren op de lever en niemand blijkt zoals ik te denken.
Een bromfiets die de maximum haalbare snelheid van 45 km/u op de openbare weg niet overschrijd kan alsnog de maximum haalbare snelheid op de rollenbank overschrijden zonder dat de eigenaar dit kan vermoeden.
Ik zou graag met jullie uitzoeken of ik fout ben of hoe ik dit hogerop kan krijgen waardoor dit tot een aanpassing in de wegcode kan leiden.
Ik zal trachten dit zo goed mogelijk uit te leggen zonder fysiek voorbeeld.
Iemand die 2dehands een bromfiets koopt van het type B dat maximum 45 km/u mag kunnen behalen is niet verplicht dit voertuig aan een keuring te laten ondergaan.
Ook al moet je voertuig technisch in orde zijn met de Belgische wetgeving, kan klaarblijkelijk niemand anders dan een agent van de politie of de invoerder het voertuig wettelijk technisch in orde verklaren.
Dus kan ik nooit 2de hands een goed voertuig kopen.
Of is er een ongeschreven regel die vraagt je voertuig bij de politie aan te geven der technische keuring voor het in gebruik nemen?
Geen enkele mecanicien of agent zou voor de rechter komen verklaren dat hij het voertuig als conform beschouwd heeft bij zijn laatste nazicht. (het zou de rechter ook niet deren)
Wanneer de snelheids- indicator de 45 km/u niet overschrijd en het klaarblijkelijk 45 km/u gevoelsmatig behaald dan zou ik een dergelijke vrijwillige dure keuring (schandalig duur) ook niet laten uitvoeren.
technische uitleg van het probleem:
De scooter van het type B heeft meestal een overbrenging via riem.
Deze riem loopt over een variabele V-groef achteraan bij het achterwiel.
Bij een hoger toerental gaan er "rollementjes" (aka gewichtjes) binnen deze variator via de middenpunts vliedende kracht de variator open duwen waardoor de omtrek van de riem op het achterwiel verkleind en dus de snelheid van het voertuig verhoogt.
België voert al zijn voertuigen met dit systeem in op voorwaarde dat er een ringetje tussen de vario zit die de minimum omtrek bepaald (groter maakt) en dus de maximum snelheid verlaagt van de fabrieks-instelling (+-75k m/u) naar een lagere snelheid van +-45km/u, het toerental en verbruik van het voertuig is dus aanzienlijk hoger dan nodig.
(stel je voor dat de 5de Vitesse uit je wagen gehaald word om zo je auto maximum 120 te laten rijden, gevolg onnodig hoog toerental, verbruik en slijtage wanneer je braaf 120 rijd waar dit mag)
het probleem dat ik persoonlijk heb voorgehad:
De vorige eigenaar van mijn scooter heeft hem opgevoerd en vlak voor de verkoop de dure uitlaat vervangen door de standaard uitlaat, maar de standaard zwaardere gewichtjes in de variator en de ring niet terug geplaatst. (aanzienlijk meer werk dan het vervangen van de uitlaat)
resultaat:
wanneer ik met de brommer rijd komt door de minder rendabele uitlaat in combinatie met de eerder kleine kracht van het voertuig het toerental net niet hoog genoeg om de nu te lichte gewichtjes in de variator van het eerder getunede voertuig uit elkaar te laten gaan. De ring is dus niet eens ter spraken omdat de variator dicht blijft en
ik de snelheid van +-40 km/u maximum bereik. de scooter blijft als het ware in 1e Vitesse.
Wanneer ik voor een standaard controle uit het verkeer werd geplukt en mijn bromfiets ter verbazing op de rollenbank ruim 70 km/u haalde kunt u wel voorstellen hoe onder de indruk ik als 16 jarige snotter was (zoon van een inspecteur dan nog).
Toen ik voor de rechter moest verschijnen haalde hij zijn neus eens op voor mijn technische uitleg die hem niet half interesseerde. alsof ik het verschil van 45-70 km/u niet zou merken verklaarde hij vluchtig dat ik tijdens de test op de rollen ook op mijn voertuig mocht zitten.
Elk beetje technisch gevormd persoon weet dat het voertuig zwaarder maken door er op te zitten inderdaad de rolweerstand beïnvloed.
Maar anders dan de rolweerstand is er op een rollenbank geen extra externe weerstand.
Een massa rechtlijnig op 45 km/u houden gaat volgens Newton met een hele brok energie lopen tenzij je rond de aarde zweeft.
Met andere woorden; een wiel ronddraaien op rolletjes met de hand kost heel wat minder energie dan het wiel rond te draaien door het voertuig voort te duwen. zeker als er iemand op zit.
Dit basis begrip van newton moest ik op school al kennen toen de fiets nog het enige voertuig was dat ik mocht besturen.
Ik ben geen rechter, geen spelling- leerkracht, maar van krachtenleer begrijp ik genoeg om dat stuk te begrijpen.
Graag uw mening, dit naar mijn mening "onrecht" ligt me al jaren op de lever en niemand blijkt zoals ik te denken.