maximum toegelaten snelheid die een bromfiets(B) kan behalen

stijn.chat
Topic Starter
Berichten: 4

maximum toegelaten snelheid die een bromfiets(B) kan behalen

#1 , 22 aug 2014 03:37

voorwoord ter opwekking van interesse:

Een bromfiets die de maximum haalbare snelheid van 45 km/u op de openbare weg niet overschrijd kan alsnog de maximum haalbare snelheid op de rollenbank overschrijden zonder dat de eigenaar dit kan vermoeden.
Ik zou graag met jullie uitzoeken of ik fout ben of hoe ik dit hogerop kan krijgen waardoor dit tot een aanpassing in de wegcode kan leiden.
Ik zal trachten dit zo goed mogelijk uit te leggen zonder fysiek voorbeeld.

Iemand die 2dehands een bromfiets koopt van het type B dat maximum 45 km/u mag kunnen behalen is niet verplicht dit voertuig aan een keuring te laten ondergaan.
Ook al moet je voertuig technisch in orde zijn met de Belgische wetgeving, kan klaarblijkelijk niemand anders dan een agent van de politie of de invoerder het voertuig wettelijk technisch in orde verklaren.
Dus kan ik nooit 2de hands een goed voertuig kopen.
Of is er een ongeschreven regel die vraagt je voertuig bij de politie aan te geven der technische keuring voor het in gebruik nemen?
Geen enkele mecanicien of agent zou voor de rechter komen verklaren dat hij het voertuig als conform beschouwd heeft bij zijn laatste nazicht. (het zou de rechter ook niet deren)
Wanneer de snelheids- indicator de 45 km/u niet overschrijd en het klaarblijkelijk 45 km/u gevoelsmatig behaald dan zou ik een dergelijke vrijwillige dure keuring (schandalig duur) ook niet laten uitvoeren.



technische uitleg van het probleem:

De scooter van het type B heeft meestal een overbrenging via riem.
Deze riem loopt over een variabele V-groef achteraan bij het achterwiel.
Bij een hoger toerental gaan er "rollementjes" (aka gewichtjes) binnen deze variator via de middenpunts vliedende kracht de variator open duwen waardoor de omtrek van de riem op het achterwiel verkleind en dus de snelheid van het voertuig verhoogt.
België voert al zijn voertuigen met dit systeem in op voorwaarde dat er een ringetje tussen de vario zit die de minimum omtrek bepaald (groter maakt) en dus de maximum snelheid verlaagt van de fabrieks-instelling (+-75k m/u) naar een lagere snelheid van +-45km/u, het toerental en verbruik van het voertuig is dus aanzienlijk hoger dan nodig.
(stel je voor dat de 5de Vitesse uit je wagen gehaald word om zo je auto maximum 120 te laten rijden, gevolg onnodig hoog toerental, verbruik en slijtage wanneer je braaf 120 rijd waar dit mag)

het probleem dat ik persoonlijk heb voorgehad:
De vorige eigenaar van mijn scooter heeft hem opgevoerd en vlak voor de verkoop de dure uitlaat vervangen door de standaard uitlaat, maar de standaard zwaardere gewichtjes in de variator en de ring niet terug geplaatst. (aanzienlijk meer werk dan het vervangen van de uitlaat)

resultaat:

wanneer ik met de brommer rijd komt door de minder rendabele uitlaat in combinatie met de eerder kleine kracht van het voertuig het toerental net niet hoog genoeg om de nu te lichte gewichtjes in de variator van het eerder getunede voertuig uit elkaar te laten gaan. De ring is dus niet eens ter spraken omdat de variator dicht blijft en
ik de snelheid van +-40 km/u maximum bereik. de scooter blijft als het ware in 1e Vitesse.

Wanneer ik voor een standaard controle uit het verkeer werd geplukt en mijn bromfiets ter verbazing op de rollenbank ruim 70 km/u haalde kunt u wel voorstellen hoe onder de indruk ik als 16 jarige snotter was (zoon van een inspecteur dan nog).
Toen ik voor de rechter moest verschijnen haalde hij zijn neus eens op voor mijn technische uitleg die hem niet half interesseerde. alsof ik het verschil van 45-70 km/u niet zou merken verklaarde hij vluchtig dat ik tijdens de test op de rollen ook op mijn voertuig mocht zitten.
Elk beetje technisch gevormd persoon weet dat het voertuig zwaarder maken door er op te zitten inderdaad de rolweerstand beïnvloed.
Maar anders dan de rolweerstand is er op een rollenbank geen extra externe weerstand.
Een massa rechtlijnig op 45 km/u houden gaat volgens Newton met een hele brok energie lopen tenzij je rond de aarde zweeft.
Met andere woorden; een wiel ronddraaien op rolletjes met de hand kost heel wat minder energie dan het wiel rond te draaien door het voertuig voort te duwen. zeker als er iemand op zit.
Dit basis begrip van newton moest ik op school al kennen toen de fiets nog het enige voertuig was dat ik mocht besturen.
Ik ben geen rechter, geen spelling- leerkracht, maar van krachtenleer begrijp ik genoeg om dat stuk te begrijpen.

Graag uw mening, dit naar mijn mening "onrecht" ligt me al jaren op de lever en niemand blijkt zoals ik te denken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 22 aug 2014 05:54

Ik denk dat u de zaak technisch toch wel wat vereenvoudigt.

Ten eerste de fabrikanten limiteren de snelheid niet alleen door de "variator" te limiteren (of door tandwiel verhouding bij een geschakelde bromfiets). Zij passen het vermogen van de motor ook aan op verscheidene manieren, meestal in de vorm van carburatie, kleiner inlaatkanaal en kleiner uitlaat traject (door kleiner uitlaatkanaal in de cilinder, door aangepaste uitlaat of door beide).

Een bromfiets die zo van de fabrikant komt zal ook relatief weinig snelheidswinst halen bij "wind in de rug" of bij berg af rijden, aangezien bij snelheden over de 50 km/u de motor als rem zal beginnen optreden.

Dit resulteert ook in een bromfiets die nagenoeg even snel zal rijden zowel met een vrouwelijke chauffeur van 40 kg als met een mannelijke van 90 kg, enkel acceleratie zal hoofdzakelijk beïnvloed worden.
De fabrikanten zouden nooit een bromfiets gehomologeerd krijgen (en verkocht!) die 30 km/u rijd met een persoon van 90 kg erop en 75 km/u met een persoon van 40 kg!

Ten tweede, rolletjes bootsen een rij/rol weerstand na van een bromfiets die op platte weg rijd, zonder wind tegenstand en met een persoon van gemiddeld gewicht. In pakweg de meeste gevallen resulteert dit in een gemeten snelheid die (lichtjes) minder is dan de snelheid effectief gehaald op de weg. Deze rolweerstand is ook niet lineair in verhouding tot de snelheid, hoe hoger de snelheid, hoe hoger de weerstand, dit om het toenemen van aerodynamische weerstand bij hogere snelheid te imiteren.

Een correct gelimiteerde bromfiets zal op de rolletjes dus een snelheid halen die zeer kort bij 45 km/u ligt, onafgezien of u er gewoon of "zwaar" gaat opzitten

In het kort, in uw geval had uw bromfiets waarschijnlijk een veel hogere topsnelheid van het moment dat u een lichte rugwind had en/of lichtjes bergaf reed (in uw geval zou dan de variator wel tot zijn einde kunnen lopen), en had u normaal gezien moeten weten dat het voertuig niet op de normale, door de fabrikant ontwerpen wijze gelimiteerd was!

In het kort samengevat, een correct gelimiteerde bromfiets zal op de rolletjes redelijk stabiel zijn maximum snelheid halen, net zoals deze redelijk stabiel die snelheid zal halen op de weg, in verschillende omstandigheden en met verschillende personen erop.
In uw geval was uw bromfiets niet alleen op de rolletjes maar ook op de weg veel sneller bij lichte voordelige situaties die de rijweerstand verlagen, en had u dus zeer zekers dit kunnen weten!
De rechter was dus wel degelijk correct in zijn uitspraak dat u dit had moeten weten.

stijn.chat
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 22 aug 2014 13:38

ik post dit net omdat ik het niet wist dat hij sneller ging. de zaak is van 10 jaar geleden.. ik zou er niet over beginnen als ik bewust in fout was.

inderdaad had ik bij een rugwind en een airodynamishe houding een lichte snelheids- toename 2-3 km/u.
Ik weet ook dat via wat sleutel werk die bromfiets gemakkelijk 75 kan halen, zonder de carburator anders in te stellen, de helft van de klas gooide zijn pet naar die regels.
Het is de CDI die het maximum toerental bepaald niet zo zeer de carburator, De carburator kan voor meer KW zorgen, maar dat kan ik niet merken als ik nooit anders heb geweten.
Op de rijschool leren ze je niet dat een bromfiets berg afwaarts of met de wind in de rug niet 1 km/u harder mag gaan want in de juiste omstandigheden kan je met elke bromfiets wat harder gaan ( neem nu maar van de viaduct naar beneden..)

je slaat ook het stuk over waarin ik net uitleg dat de ring uit de variator gehaald was en zo de top snelheid vergroot werd wanneer een HOGER toerental dan normaal behaald werd om de nu TE LICHTE gewichtjes de kracht te geven da variator open te duwen. waren deze gewichtjes op het correcte gewicht dan had ik het gemerkt. hij was dus compleet ontregeld wat resulteerde in een LAGER toerental en snelheid dan normaal zou moeten waardoor ik bergafwaarts de 45 km/u met moeite aantikte. iets dat nog steeds binnen de wetgeving is.
De rollen gaven mij dus een meer negatieve situatie waardoor de bromfiets toch de kracht had het toerental op te drijven hoog genoeg om de variator te schakelen.
(Ik herinner mij nog goed dat ik bang had dat mijn motor kapot was door het extreme lawaai van een hoger toerental dat mijn bromfiets behaalde.)

Maar we missen het punt... neem nu aub aan dat ik het niet wist dat hij sneller kon, ben ik dan niet ten onrechte gestraft?
geloof je mijn zaak niet? stel dan aub de mogelijkheid in dat het kan. is het dan niet schandalig dat dergelijke wetgeving gehanteerd word?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 aug 2014 15:42

ik post dit net omdat ik het niet wist dat hij sneller ging. de zaak is van 10 jaar geleden.. ik zou er niet over beginnen als ik bewust in fout was.
ik geloof er niets van. Als je een brommer koopt, en al zeker tweedehands, doe je toch een proefritje. Je gaat me toch niet zeggen dat je het gas niet verder opendraaide, als de snelheidsmeter op 45 Km/Hr stond.
Als je al wist dat de brommer sneller ging moest je ofwel hem niet kopen, ofwel hem laten nazien en herstellen in de garage.
Je moet het niet proberen op de politie of een ander controleorgaan te steken, omdat ze uw brommer niet hebben gekeurd voor ingebruikname. :evil:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 22 aug 2014 16:08

De Belgische rollentest, zogezegd "geijkt" maar er wordt wel arbitrair 8km/u van het resultaat afgeschaafd, is een aanfluiting van alle fysica en meetinstrumenten.

Het meet de snelheid van het achterwiel.
Het meet NIET de snelheid die een voertuig in de homologatie-omstandigheden kan halen.

Het verwondert me dat sommige rechters die rollentest nog aanvaarden.
Een aantal doet dat niet:

http://www.hbvl.be/zoeken?keyword=rolle ... rollentest" onclick="window.open(this.href);return false;

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 22 aug 2014 16:11

Je kan overigens via de wet Franchimont bijkomende onderzoeksdaden laten uitvoeren: zoals een echte snelheidstest in omstandigheden die nagenoeg overeenkomen met de homologatie-omstandigheden.

Maar dat doe je best enkel als je echt zeker bent van je zaak, wordt kostelijk anders.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 22 aug 2014 18:29

En zolang blijft uw bromfiets wel 'onder beslag'.

stijn.chat
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 22 aug 2014 18:52

ik post dit net omdat ik het niet wist dat hij sneller ging. de zaak is van 10 jaar geleden.. ik zou er niet over beginnen als ik bewust in fout was.
ik geloof er niets van. Als je een brommer koopt, en al zeker tweedehands, doe je toch een proefritje. Je gaat me toch niet zeggen dat je het gas niet verder opendraaide, als de snelheidsmeter op 45 Km/Hr stond.
Als je al wist dat de brommer sneller ging moest je ofwel hem niet kopen, ofwel hem laten nazien en herstellen in de garage.
Je moet het niet proberen op de politie of een ander controleorgaan te steken, omdat ze uw brommer niet hebben gekeurd voor ingebruikname. :evil:
Lees het bericht voor je een gekke mening geeft aub.
de brommer haalde maximaal 40 op een recht stuk en misschien 45 berg af de viaduct.
zoals ik zij, hem laten na zien geeft nooit garrantie. net als een keuring, wanneer je buiten rijd zijn ze niet meer verantwoordelijk.

berenod
Berichten: 942

#9 , 22 aug 2014 19:00

Ben in mijn jonge jaren dikwijls op "de rollekes" gezet. met zowel positieve als negatieve uitkomst, en in alle gevallen was het resultaat zeer gelijkwaardig met wat de bromfiets reëel op de weg deed!
Dit zowel met geschakelde brommers (Honda AC, Suzuki GT50 en Kreidler), en "vario" brommers zoals toen de populaire Honda Camino, Honda PX enzovoorts.

Nu, gezien ik niet meer zo jong ben is dit dus al een tijdje geleden (jaren 80), en het gamma van motorfietsen dat toen op de markt was was veel kleiner dan vandaag, en met veel minder technische verschillen. Vooral dan in wieldiameter, wat mijn gedacht met de huidige trend van brede kleine wielen op de scooters zeer zeker tot foutieve metingen kan leiden.

Deze meting op rollekes kan zeer nauwkeurig gedaan worden, maar dit zal een veel gesofistikeerder apparaat zijn dan de modellen die huidig in gebruik zijn. Denk maar aan een Dyno, zoals in gebruik door motor tuners (zowel in moto als wagen uitvoering).
Deze kosten natuurlijk wel een aardige duit!

Maar dat een motorfiets die bergaf en met wind in de rug niet sneller dan 45 km/u haalt, plotseling op de rolletjes 70 km/u kan halen is in mijn ogen enkel mogelijk wanneer dat specifiek toestel echt defect is.
Wat in het geval van de TS waarschijnlijk zo was, en ook in de rechtszaken die Inazuma aanhaalt (alhoewel deze blijkbaar allemaal over een en hetzelfde voorval gaan).

Waaruit we inderdaad kunnen besluiten dat die toestellen niet betrouwbaar zijn, en in mijn opinie enkel zouden mogen gebruikt worden als een indicatieve test, en indien te hoge snelheid gehaald, gevolgd door een veel nauwkeurige tweede test.

Wat ze nu doen zou hetzelfde zijn als na een positieve alcoholtest met het kleine handapparaatje onmiddellijk overgaan tot berechting. En dat doen ze dus niet, dus zouden ze na een rolletjes test ook niet mogen onmiddellijk berechten zonder een nauwkeurige, technisch verantwoorde test.

Komt daar nog bij dat door de gemiddelde leeftijd van de bromfietsrijders, de kans wel zeer klein is dat de politiediensten op hun vingers gaan getikt worden na een gerechtelijke procedure.
Toen ik jong was, werd een positieve rollekes test gevolgd door een zeer zware pandoering van mijn ouders, dewelke natuurlijk eerder de politie zal geloven dan hun puberende zoon!
Vragen om een rechtszaak aan te spannen om de controle te betwisten had bij mij thuis alleen maar hoongelach teweeggebracht :)

stijn.chat
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 22 aug 2014 19:50

De echte mafkezen wiens brommer 100 halen hadden destijds de graafste electronica om hun voertuig 2 snelheden te geven. de minder ervaren agent konden zo snel om de tuin geleid worden.
De hele maximum snelheid zaak is een soep.
Waarom niet gewoon een nummerplaat en flitsen? elke wagen kan toch ook harder dan 120, ook al mag dat bijna nergens.

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 22 aug 2014 20:43

Al eens gezien hoe een jongen/meisje dat op zo'n bromfietsje reed eruit zag na een val/aanrijding.
Wat het % aan doden zwaar en licht gewonden is/was in die leefijdscategorieën ?
De nummerplaten komen er eindelijk aan en hopelijk ook de jaarlijkse keuringen voor bromfiets en motorfiets.

Wuyts1991
Berichten: 399

#12 , 22 aug 2014 21:04

Waaruit we inderdaad kunnen besluiten dat die toestellen niet betrouwbaar zijn, en in mijn opinie enkel zouden mogen gebruikt worden als een indicatieve test, en indien te hoge snelheid gehaald, gevolgd door een veel nauwkeurige tweede test.

Wat ze nu doen zou hetzelfde zijn als na een positieve alcoholtest met het kleine handapparaatje onmiddellijk overgaan tot berechting. En dat doen ze dus niet, dus zouden ze na een rolletjes test ook niet mogen onmiddellijk berechten zonder een nauwkeurige, technisch verantwoorde test.
In principe zijn ze ook enkel als indicatie bedoeld. Bij gebrek aan een degelijk toestel worden ze echter als werkelijke waarde beschouwd.

Bij alcohol is de zaak wel anders, het kleine handapparaatje is wettelijk gewoon nog niet voorzien.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 23 aug 2014 08:55

Jij was eigenaar van die brommer. Uw technische uitleg interesseerde die rechter voor geen fluit. Hij zal er zo wel tientallen per dag moeten aanhoren, en kan er waarschijnlijk al een boek over schrijven.
Als eigenaar van de brommer ben JIJ ALLEEN verantwoordelijk, hoe je ook draait en keert.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 23 aug 2014 18:35

Als eigenaar van de brommer ben JIJ ALLEEN verantwoordelijk, hoe je ook draait en keert.
Dat is de redenering van de staat ...

Alleen zijn er ook bromfietsen verkocht die splinternieuw, recht uit de showroom, niet voldeden aan de snelheidsbeperking.

En zo worden er nu volop "fietsen" verkocht die helemaal geen fiets meer zijn, maar een bromfiets of zelfs motorfiets :!:

Wuyts1991
Berichten: 399

#15 , 23 aug 2014 20:53

En toch blijft dat de verantwoordelijkheid van de eigenaar en niet van de verkoper.
Om in het legale te blijven, er worden ook toebehoren verkocht om aan de fiets te bevestigen waar je de leiband van de hond aan kan hangen.
Als je dat gebruikt ben je met verschillende wetgevingen incl. de wegcode in overtreding.

De verkoop daarvan is daarom niet verboden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”