maximum toegelaten snelheid die een bromfiets(B) kan behalen

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: maximum toegelaten snelheid die een bromfiets(B) kan beh

#16 , 24 aug 2014 13:33

En toch blijft dat de verantwoordelijkheid van de eigenaar en niet van de verkoper.
Ja, en net dat is de klinkklare onzin ...
Een koper had tot voor enkele jaren helemaal niet de mogelijkheid om te controleren of zijn brommerke echt wel maar 25 / 45 gaat.
Dat is met de opkomst van de GPS wel gebeterd, je kàn het testen, maar wie gaat dat uittesten ?
Dan nog test je op de echte weg, in reële omstandigheden, en die hebben niets te maken met de test op de rollen ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#17 , 24 aug 2014 22:56

Je kan ook blauwe lichtjes kopen om op of onder je bromfiets of op of boven je auto te hangen .. de verkoop is niet verboden het gebruik wel.
En dat kan aardig in de papieren lopen.
U kan als eigenaar ook een auto kopen die sneller kan dan 120 km/u en toch bent u aansprakelijk als u sneller rijdt dan de toegestane maximum snelheid.

berenod
Berichten: 942

#18 , 25 aug 2014 05:41

Je kan ook blauwe lichtjes kopen om op of onder je bromfiets of op of boven je auto te hangen .. de verkoop is niet verboden het gebruik wel.
En dat kan aardig in de papieren lopen.
U kan als eigenaar ook een auto kopen die sneller kan dan 120 km/u en toch bent u aansprakelijk als u sneller rijdt dan de toegestane maximum snelheid.
Maar bij bovenstaande kan u slechts bestraft worden wanneer u de blauwe lichtjes effectief gebruikt, en wanneer u met de wagen ook effectief te snel rijd.

Bij de motorfiets kijken ze dus niet naar het feit of je al dan niet te snel hebt gereden, maar naar het feit dat hij eventueel te snel zou kunnen!

Dus dit zou hetzelfde zijn als bestraft worden om een wagen te hebben die sneller dan 120 kan (hoogste toegelaten snelheid met wagen in België), zonder zelfs maar ooit sneller dan 120 gereden te hebben!

Reclame

Purple
Berichten: 246

#19 , 25 aug 2014 09:43

De hele maximum snelheid zaak is een soep.
Waarom niet gewoon een nummerplaat en flitsen? elke wagen kan toch ook harder dan 120, ook al mag dat bijna nergens.
Dat vond/vind ik ook.

Het enige wat je daar meer leert is constant met open gas rijden.
De meeste bromfietsen zijn trouwens gemaakt om perfect veilig 60-80km/u te rijden.
Deze worden dan hier dichtgeknepen, wat alleen maar slijtage en defecten bevorderd. (ooit zelfs toegegeven door een rijkswachten op tv, programma Koppen dacht ik)

Ik had vroeger het geluk om in Ekeren te wonen en in Merksem naar school te gaan.
Dus iedere dag voorbij het politie opleidingscentrum aan de Noorderlaan.
Heb bij wijze van spreken meer km's gedaan op de rollen dan op de baan.

Moet wel zeggen dat er niet zo een groot verschil was op de rollen dan op de baan. (rollen was misschien 2-3km/u meer)
Mijn afstelling stond op 45km/u en toen mocht je tot 50km/u gaan op de rollen, dus nooit problemen mee gehad.

Wel probeerde ze regelmatig de lichtste vrouwelijke stagiaire erop te zetten, maar dan zei ik vriendelijk dat ik erop moest zitten omdat hij anders waarschijnlijk iets te snel ging gaan.

Franciscus
Berichten: 38601

#20 , 25 aug 2014 12:34

Probleem is dat u verzekerd bent voor een BROMFIETS en niet voor een motorfiets.
Tekst is duidelijk " die naar bouw en motorvermogen niet sneller kan dan" -- beslagname is bij mijn weten op basis van de verzekering.

Het gaat tenslotte om de veiligheid en het aantal doden/zwaar gewonden met dat soort tuigen.

Wuyts1991
Berichten: 399

#21 , 25 aug 2014 18:28

- Een nummerplaat en flitsen zijn praktisch niet mogelijk. Hoe ga je een bromfietser op 45+ flitsen en een auto op 50/70/90+ .
- Een bromfiets kan wel gebouwd zijn om 60-80km/u te rijden echter vergeet iedereen hier dat het een gunst is om tussen de leeftijd 16-18 reeds met
een gemotoriseerd voertuig te mogen rijden. Iemand van 16 jaar op een dergelijk voertuig zetten tegen een snelheid van 80km/u is enige discussie waard ivm veiligheid/verantwoordelijkheid.
Die discussie gaan we hier overigens NIET voeren.
- Een bromfiets die te snel rijdt wordt inderdaad in beslag genomen vanwege de verzekering, de bestuurder krijgt eveneens een proces-verbaal voor rijden zonder geldig rijbewijs en rijden met een niet ingeschreven voertuig. Niet zomaar een banale overtreding.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”