parkeerschijf

breamr
Topic Starter
Berichten: 5

parkeerschijf

#1 , 13 aug 2014 21:04

Beste forumleden,

Vandaag parkeerde ik mij voor 1 uurtje in de sintdenijslaan in gent (achter het station).
Toen ik terug kwam zat een parkeer boete van €30 tussen mijn ruitenwissers.
Tot mijn verbazing moest hier blijkbaar een parkeerschijf geplaatst worden.
Na eens rondgekeken te hebben bleek er inderdaad een bord te staan maar meer dan 50 meter verder.
Door de vele bestelwagens was dit eerder van zoeen afstand niet zichtbaar.
Hieronder vind je 2 foto's van de situatie. Ik stond geparkeerd op de plek van de blauwe bestelwagen.
Is dit wettelijk om een bord zo ver te plaatsen en niet te herhalen?

https://www.dropbox.com/s/wizu5lezds4dn ... er%201.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/ocv9jdreucpz0 ... er%202.png" onclick="window.open(this.href);return false;

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 13 aug 2014 22:24

Een snelle zoektocht via google streetview leert mij dat er vlak voor de wegverhoging een bord staat "einde verboden te parkeren" (E1 met zwart neerwaartse pijl als OB). Na de wegverhoging staat er geen nieuw verkeersbord, dus zijn er ook geen beperkingen betreffende het stilstaan en parkeren van toepassing.

Voldoende foto's nemen van de situatie (indien mogelijk dateerbaar, bv door krant van de dag zichtbaar in beeld te houden), waarbij vooral duidelijk is dat er na het vorige bord dat het einde van een reglementering aangeeft, er geen nieuwe aangeduid staat.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 14 aug 2014 07:42

In sommige gemeenten staan er geen plaatselijke borden meer in de straat zelf, maar wordt een hele zone aanzien als schijf plichtig (blauwe zone) Ogen dus open houden. Als je zo'n zone binnen rijdt, zal je geen nieuwe borden meer zien, tenzij einde zone als je terug wegrijdt.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 14 aug 2014 10:32

Het bord waar TS in zijn post naar verwijst, is een E3 met zwart neerwaartse pijl, dus een einde van een reglementering. Tussen dat bord en het voorgaande (verwijs ik naar in mijn eerste post), dat ook een einde van een reglementering aangeeft, staat er geen begin. Als er een einde aangegeven staat, verwacht ik ook een begin, en zitten we niet in een zone.

breamr
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 14 aug 2014 14:06

Het tweede bord in de verte bevat wel een dubbele pijl.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 14 aug 2014 16:18

Het tweede bord in de verte bevat wel een dubbele pijl.
Dit wil dan zeggen dat het een herhalingsbord is, maar zonder begin geen herhaling. In het slechtste geval zou een rechter (onterecht) kunnen oordelen dat de beperking geldt vanaf het herhalingsbord, maar nooit ervoor.

breamr
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 14 aug 2014 16:29

Ok alvast heel erg bedankt.
Wanneer ik de boete in de bus krijg zal ik foto's en uitleg terug sturen.

Wuyts1991
Berichten: 399

#8 , 14 aug 2014 22:00

TS kan toch perfect in een blauwe ZONE geparkeerd staan.
Een neerwaartse pijl van het E3 bord duid toch geen einde van de blauwe zone aan?

Op google maps blijkt inderdaad dat de signalisatie wat betreft het E3 bord onjuist is.
Opmerking 1: Dit betreft een tijdelijk bord en aangezien de foto's op google maps van 2011 dateren betwijfel ik dat dit bord er nog zal staan.
Opmerking 2: Dit heeft geen weerslag op het al dan niet correct zijn van de signalisatie betreffende de blauwe zone.

Interessant : http://www.projectgentsintpieters.be/us ... jslaan.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 15 aug 2014 00:00

Interessant : http://www.projectgentsintpieters.be/us ... jslaan.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
En meteen al een fout in het eerste antwoord. Lijkt mij niet echt een juridisch relevant document.

Als TS in een zone stond waar het verboden is te parkeren of stilstaan, dan is het herhalingsbord overbodig en verwarrend, en heeft hij daarnaast het zonebord gemist en is dus wel in fout. Een snelle controle via streetview leert mij dat er op de plaats waar TS stond geen zonale parkeerborden staan (onder voorbehoud, natuurlijk).

Wuyts1991
Berichten: 399

#10 , 15 aug 2014 04:02

Mijn excuses, waar zei ik ook weer dat dit een juridisch relevant document was? Wel interessant aangezien dit document ons leert dat volgens de projectleiding er wél een blauwe zone is.
Een snelle controle via steetview leert mij dat de straten op de foto's van streetview nog volledig in aanleg zijn. Deze foto's dateren van 03/2011.
In het document spreekt de projectleider over 'sinds het invoeren van de blauwe zone'. Het document is aangemaakt op 3/12/'12.

Dit alles leert mij dat op 3/12/'12 recent een blauwe zone in deze straat werd ingevoerd en het dus wel eens heel goed mogelijk is dat deze borden op de foto's van 03/2011 nog niet te zien zijn. Vandaar, wel een interessant document.

Verder spreekt u naast de kwestie.
Wat heeft het E3 bord met de zonale geldigheid van de blauwe zone te maken?
De volledige staat kan binnen de blauwe zone vallen en in die blauwe zone kan toch perfect een stuk parkeerverbod aangeduid worden met E3 borden?
Op foto is inderdaad de signalisatie van het E3 bord onjuist en TS kan dus niet geverbaliseerd worden omwille van dit bord maar dat is ook niet gebeurd dus volledig buiten kwestie.

Nogmaals, de foto's werden genomen in 2011 en het blijkt een tijdelijk verkeersbord E3 te zijn wat dit al helemaal buiten kwestie stelt.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 15 aug 2014 09:13

Ik antwoord op basis van de gegevens die TS meegeeft, en op basis van wat ik nu op streetview kan vinden. Aan TS om aan te geven wat er niet meer klopt op streetview, en ook zeker te zijn van de situatie.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 15 aug 2014 19:31

Terug naar het onderwerp dan ...

In de Sint Denijslaan begint thv de Weimersdreef een blauwe zone.
Voor de bocht aan het spoor wordt die nog eens herhaald.

Van de andere kant heb ik het beginbord van de zone niet direct gevonden.

De streetview beelden zijn van 2011, en daar staan de zoneborden al op.
U stond dus zeer waarschijnlijk in een blauwe zone.

In 2012 zijn er waarschijnlijk andere borden geplaatst, zonder "uitgezonderd bewoners"

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”