Fout in PV (door rood gereden)

Semmie
Topic Starter
Berichten: 12

Fout in PV (door rood gereden)

#1 , 08 aug 2014 08:44

Kan er iemand mij helpen?

In mijn PV die ik ontving stond er een fout, er staat dat ik een jonge bestuurder ben en nog geen 2 jaar mijn rijbewijs heb. Dit is dus wel het geval want ik heb mijn rijbewijs al van januari 2010!!

Dit verandert toch mijn hele aanklacht?

Ook dacht ik dat ik al over de stopstreep stond en dus moest doorrijden anders stond ik op het zebrapad. (ik ben tegen gehouden door een combi die achter mij stond) Heb ik kans als ik dit aanvecht?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 aug 2014 11:00

Het is niet wat jij DACHT dat van tel is maar wat de agenten in de combi hebben gezien. Als je al op het zebrapad stond had je moeten blijven staan, en niet verder rijden. Daar hadden ze in de combi meer dan waarschijnlijk niet over gevallen. En dat er verkeerdelijk staat dat je een jonge bestuurder bent maakt het PV daarom niet ongeldig.

LeenW
Berichten: 12837

#3 , 08 aug 2014 11:05

Het verandert de feiten niet, wel de strafmaat.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 08 aug 2014 13:20

het is stoppen voor stopstreep - niet op het zebrapad als u niet verder kan en
niet voorbij rode licht rijden.
U bent voorbij het rode verkeerslicht gereden...door een rood licht rijden is gezien de diameter van het licht nogal moeilijk.
Gelukkig was het geen roos licht. 8_)

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 08 aug 2014 14:29

Kan er iemand mij helpen?

In mijn PV die ik ontving stond er een fout, er staat dat ik een jonge bestuurder ben en nog geen 2 jaar mijn rijbewijs heb. Dit is dus wel het geval want ik heb mijn rijbewijs al van januari 2010!!

Dit verandert toch mijn hele aanklacht?
Neen. Het betekent enkel dat u dan niet onder de strengere bestraffing voor beginnende bestuurders valt. Meer info daarover, vindt u >>> hier. :wink:
Ook dacht ik dat ik al over de stopstreep stond en dus moest doorrijden anders stond ik op het zebrapad. (ik ben tegen gehouden door een combi die achter mij stond)
Hangt er van af, wat er exact in hun vaststellingen omschreven staat ....

Als uit hun vaststellingen beschreven staat, dat de verkeerslichten overgingen van oranje en verder door naar rood, NADAT u de stopstreep voorbijgereden was ... hebt u het rode verkeerslicht NIET genegeerd. De stopstreep is immers de plaats waar gestopt moet worden .....

Artikel 61. Driekleurige verkeerslichten

61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :

1° rood licht betekent dat het verboden is
de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;


Mogelijks was u dan wél in overtreding met:

Artikel 14. Vrijmaken van de kruispunten

14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.


Kortom, als u kon voorzien dat u zichzelf zou vastrijden door de verkeersdrukte en daardoor dwarsverkeer hinderen/belemmeren, had u al moeten wachten voor de stopstreep .... ook al was het nog groen. Een overvol kruispunt nog oprijden en blokkeren, mag immers niet.
Heb ik kans als ik dit aanvecht?
Niet vergeten dat, indien het PV tijdig verzonden werd, de vaststellingen van de verbalisant als bewezen geacht worden tot u uw onschuld kan bewijzen. Een rechter MOET de verbalisanten dus geloven, tot u het tegendeel kan bewijzen.

De kleur van de lichten op het ogenblik dat u de stopstreep voorbijreed, kan u wellicht hooguit beweren, maar niet afdoende bewijzen. (althans, dat vermoed ik). Indien zij bij hun vaststellingen beschreven hebben, dat het rood werd op het ogenblik dat u zich al op het zebrapad (dus voorbij de stopstreep) bevond, kan u idd. wél aanvoeren dat de verkeerde inbreuk weerhouden werd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 09 aug 2014 11:22

Neen. Het betekent enkel dat u dan niet onder de strengere bestraffing voor beginnende bestuurders valt.
Maar het verandert WEL heel het verdere circus voor Semmie !


Wat normaal met een onmiddellijke inning afgehandeld wordt, gaat nu richting parket ...
Dat is minimaal 10 euro er bij, en met wat pech een dagvaarding voor de politierechtbank ipv een minnelijke schikking.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 10 aug 2014 10:28

Maar het verandert WEL heel het verdere circus voor Semmie !


Wat normaal met een onmiddellijke inning afgehandeld wordt, gaat nu richting parket ...
Dat is minimaal 10 euro er bij, en met wat pech een dagvaarding voor de politierechtbank ipv een minnelijke schikking.
Ik dacht dat voor beginnende bestuurders bij een derdegraads-overtreding er géén minnelijke schikking mogelijk was, maar dat het parket dan sowieso moet dagvaarden.

Overigens kan ook een niet-beginnend bestuurder de pech hebben dat hij voor een derdegraads-overtreding gedagvaard wordt. Bij negeren van een rood licht, zou ik in het Antwerpse bvb er niet van achterover vallen, mocht betrokkene prijs hebben.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 10 aug 2014 20:38

Het is in elk geval te hopen dat ze bij het parket de flater van de politie opmerken ...

Ik dacht dat voor beginnende bestuurders bij een derdegraads-overtreding er géén minnelijke schikking mogelijk was, maar dat het parket dan sowieso moet dagvaarden.
Parket (of college procureurs generaal) bepaalt dat VZVIW zelf .
Als er een wettelijke bepaling is die stelt dat ze MOETEN vervolgen, heb ik ze toch nog niet gezien.
Staat in elk geval niet in de verkeerswet.
Wel dat de rechter in dat geval herstelonderzoeken moet opleggen en verval uitspreken bij veroordeling ...
Niet dat betrokkene vervolgd MOET worden.

Bizar België ...
Overigens kan ook een niet-beginnend bestuurder de pech hebben dat hij voor een derdegraads-overtreding gedagvaard wordt.
Dat kan zeker.
De kans is net groter bij de kleinere politieparketten en -rechtbanken die minder zaken hebben / minder achterstand.
Bij negeren van een rood licht, zou ik in het Antwerpse bvb er niet van achterover vallen, mocht betrokkene prijs hebben.
In A'pen hebben ze er door de roodlichtcamera's zoveel PVs bij gekregen, dat er enkel vervolgd wordt (of in elk geval werd) bij duidelijk aanwezig gevaar, omdat ze anders de PRB zouden verzuipen in zaken. De rest per M$ .

Semmie
Topic Starter
Berichten: 12

#9 , 18 aug 2014 14:47

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb nu bezwaar ingediend omdat ik nog altijd van mening ben dat ik niet door het rood ben gereden. Het driekleurig stoplicht aan de linkerkant kon ik trouwens ook niet zien want daar stonden verkeersborden voor. Daardoor had ik alleen zicht op de groene pijl voor mij en die heeft geen oranje..

Dikke pech was het dus voor mij en dan ook nog grotere pech omdat ze die fout hebben gemaakt in het PV waardoor ik er dus niet met een minnelijke schikking vanaf kom. En als ik het goed begrijp was ik beter door het rode licht gereden en geflitst dan dat ik zoals nu werd tegen gehouden door een combi?

Conclusie: politie mag zo veel fouten maken in het opstellen van PV's maar als je zelf een fout maakt in het verkeer dan word je hard aangepakt?

Frustraties :-(

LeenW
Berichten: 12837

#10 , 18 aug 2014 16:23

Conclusie: politie mag zo veel fouten maken in het opstellen van PV's maar als je zelf een fout maakt in het verkeer dan word je hard aangepakt?

Frustraties :-(
Niet akkoord, het feit dat de politie een fout maakt in hun PV, verandert niets aan het feit dat u een zware overtreding hebt begaan. De fout van de politie moet intern worden aangepakt.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 18 aug 2014 18:37

Hopelijk heb je ook vermeld dat je GEEN beginnend bestuurder bent ?

En al even hopelijk heb je die verkeersborden die het zicht belemmerden op de verkeerslichten, ook al uitgebreid op foto staan ?

Semmie
Topic Starter
Berichten: 12

#12 , 19 aug 2014 09:38

Hopelijk heb je ook vermeld dat je GEEN beginnend bestuurder bent ?

En al even hopelijk heb je die verkeersborden die het zicht belemmerden op de verkeerslichten, ook al uitgebreid op foto staan ?
Ja dat heb ik allemaal in het bezwaar gezet en inderdaad ook foto's erbij, zou het iets helpen denk je?

Semmie
Topic Starter
Berichten: 12

#13 , 19 aug 2014 09:41

Conclusie: politie mag zo veel fouten maken in het opstellen van PV's maar als je zelf een fout maakt in het verkeer dan word je hard aangepakt?

Frustraties :-(
Niet akkoord, het feit dat de politie een fout maakt in hun PV, verandert niets aan het feit dat u een zware overtreding hebt begaan. De fout van de politie moet intern worden aangepakt.

Oh dus het is eerlijk dat door hun fout ik waarschijnlijk een hogere boete krijg?

"Intern" aangepakt ja.. Eens lachen erover en dan wordt er nooit meer iets over gezegd..

Ik heb altijd veel respect gehad voor de politie, maar toen ik ze nodig had deden ze niks.. Nu maak ik een fout (ik vind nog steeds van niet) en daar kunnnen ze zich wel mee bezig houden, terwijl ik helemaal niemand in gevaar heb gebracht!

Franciscus
Berichten: 38599

#14 , 19 aug 2014 15:29

Groene pijl voor mij?
"""Het driekleurig stoplicht aan de linkerkant kon ik trouwens ook niet zien want daar stonden verkeersborden voor. Daardoor had ik alleen zicht op de groene pijl voor mij en die heeft geen oranje.. """
Rare uitleg... normaal staan er geen verkeersborden VOOR verkeerslichten...
geef via streetview eens de juiste coördinaten op.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 19 aug 2014 16:59

Groene pijl voor mij?
"""Het driekleurig stoplicht aan de linkerkant kon ik trouwens ook niet zien want daar stonden verkeersborden voor. Daardoor had ik alleen zicht op de groene pijl voor mij en die heeft geen oranje.. """
Vermoedelijk ontruimingspijl links aan de overkant vh kruispunt :?:
Rare uitleg... normaal staan er geen verkeersborden VOOR verkeerslichten...
We zijn in België, broeder .
Normaal is niet van toepassing op de weg.
Komen er nooit wegbeheerders met gewetensproblemen te biechten :?:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”