afmeting/positie verkeersbord

stefan_82
Topic Starter
Berichten: 55

afmeting/positie verkeersbord

#1 , 07 aug 2014 09:33

ik werd beboet in mijn eigen straat wegens parkeren op een plaats waar enkel laden en lossen geldt.
Ik had dit bord nog nooit zien hangen. uiteraard hing het er wel maar hoe.
heeft er iemand kennis over de wettelijke plaatsings voorschriftten?

-Het bord staat volgens mij te hoog,
-te ver van de rijbaan,
-het staat niet loodrecht tov de rijrichting (staat 30-45° gedraaid extra naar buiten gedraaid tov de loodrechte)
-mijn auto stond verder dan 30m vh bord geparkeerd (enkel bord met pijl)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 aug 2014 09:38

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.brrc.be/pdf/codewegbeh.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

stefan_82
Topic Starter
Berichten: 55

#3 , 07 aug 2014 10:45

vind hier niks terug mbt posities en orientatie vh bord...
correct?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 aug 2014 10:52

vind hier niks terug mbt posities en orientatie vh bord...
correct?
Correct :)

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 07 aug 2014 10:57

Uit de Wegcode:

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Rechter zal in elke situatie moeten oordelen of het bord voldoet aan deze eisen.

stefan_82
Topic Starter
Berichten: 55

#6 , 07 aug 2014 11:52

maw er zijn geen specifieke richtlijnen maw als het bord omgekeerd hangt, kan de rechter nog steeds beslissen dat het leesbaar was...

Als ik even google vind ik wel richtlijnen van NL mbt min/max hoogte waar het bord moet opgehangen worden.
Maar BE heeft dit niet? mss europees?

LeenW
Berichten: 12838

#7 , 07 aug 2014 12:08

Feitenkwestie, de rechter kan op basis van verschillende elementen (hoogte, draaihoek, boom die in de weg staat, verf afgesleten, etc) beslissen of het bord al dan niet leesbaar is.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 07 aug 2014 12:39

en dat lijkt me het beste. het is niet omdat een bord nu 2m11 hangt ipv 2m10 dat het nu plots niet leesbaar is. Voor iemand die nooit passeert langs die straat, kan je dan strenger zijn voor het verkeersbord, voor iemand die elke dag daar passeert, zou een bord die 1 centimeter te hoog dan de officieze norm hangt geen verschil mogen maken.

Ik denk dat het feit dat hij beboet is in zijn eigen straat, een sterk negatief punt is voor de zaak van de OP.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 07 aug 2014 13:33

maw er zijn geen specifieke richtlijnen maw als het bord omgekeerd hangt, kan de rechter nog steeds beslissen dat het leesbaar was...
Vlaamse overheid heeft intern wel richtlijnen over opstelhoogte, bordgrootte, reflectiviteit, ..., maar deze zijn enkel voor intern gebruik en kunnen niet gebruikt worden in een eventuele rechtszaak.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#10 , 07 aug 2014 15:25

Er bestaat wel degelijk wetgeving ter zaken met name het Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens. [B.S. 14.10.1976]

Kijk onder meer naar http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 61-hs2art6" onclick="window.open(this.href);return false; voor de afmetingen die in acht moeten worden genomen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Wuyts1991
Berichten: 399

#11 , 07 aug 2014 18:17

Waarom wordt hier altijd maar wat geroepen maar nooit gestaafd.

Zoals AdvoDanck zegt bestaan hier wel degelijk richtlijnen voor !
Deze richtlijnen, in principe regelgevingen, die de eigenaars van deze borden, maw de overheid, dient te volgen worden maar al te vaak met de voeten getreden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 07 aug 2014 21:31

ik werd beboet in mijn eigen straat wegens parkeren op een plaats waar enkel laden en lossen geldt.
Ik had dit bord nog nooit zien hangen. uiteraard hing het er wel maar hoe.
Straf ...

foto of plaats (streetview ;) ) zou al veel verduidelijken ...
-Het bord staat volgens mij te hoog,
Daar bestaat geen regelgeving over.
-te ver van de rijbaan,
Daar bestaat geen regelgeving over
-het staat niet loodrecht tov de rijrichting (staat 30-45° gedraaid extra naar buiten gedraaid tov de loodrechte)
Dat is al wat anders ...

Volgens Art 5, eerder aangehaald, moet het bord zichtbaar zijn.
Dat oordeel is aan de rechter.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 7-hs2art11" onclick="window.open(this.href);return false;
11.4. Gemeenschappelijke bepalingen betreffende de verkeersborden E1 tot E9h

11.4.1.3° Langs de rijbanen met verkeer in beide richtingen mogen deze verkeersborden slechts gericht worden naar de bestuurders die rijden aan de kant waar ze zijn geplaatst.


-mijn auto stond verder dan 30m vh bord geparkeerd (enkel bord met pijl)
Wat voor pijl ?

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /253-art70" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zou al een hoop helpen als u
- een foto post
- een duidelijke beschrijving post

(- en een hoop mensen zich zouden beperken tot dingen die in de wetgeving staan of in de rechtspraak

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 07 aug 2014 21:47

Waarom wordt hier altijd maar wat geroepen maar nooit gestaafd.

Zoals AdvoDanck zegt bestaan hier wel degelijk richtlijnen voor !.
had ik reeds in de eerste reactie gepost... waarom wordt hier altijd maar geroepen maar nooit links bekeken ;)

Wuyts1991
Berichten: 399

#14 , 07 aug 2014 21:51

Ik heb het over de mensen die roepen dat er niets over te vinden is, enkel verwijzen naar Art.5 wegcode, feitenkwesties aanhalen,...
Gewoon regelgeving bekijken, die is zo klaar als een klontje.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 07 aug 2014 22:02

waarom wordt hier altijd maar geroepen maar nooit links bekeken ;)
Ik zou niet te veel of te vaak naar de "codewegbeheerder" van OCW verwijzen.

Staan wel wat missers in, en beweringen die ze niet hard kunnen maken.

Begint al gelijk met de commentaar op art 1.3 en hoogte van verkeerstekens:
Niets bepaalt dat het de onderzijde van het "hoofd"bord is dat bepaalt of een verkeersteken 2m of minder hoog staat om aan Art 24.10° te voldoen. Onderborden zijn immers net zo goed verkeerstekens als het "hoofd"verkeersbord waar ze bijhoren ...

Er is ook geen wettelijke bepaling dat de palen 90cm uit elkaar moeten staan.

Vlaamse vereisten inzake plaatsing van verkeerstekens hebben vooralsnog evenmin enige juridische waarde.
Het zijn vereisten voor intern Vlaams gebruik, i.e. Vlaanderen kan de lokale besturen iets opleggen als subsidievereiste - voor zover dat strookt met de federale wetgeving (Wet, KB, MB)

Dezelfde voorzichtigheid is dus geboden bij Vlaamse Vademecums : stevig wat fouten in de stukken die ik nader bekeken heb, en de voorbeelden - ook de zogezegd "goede" - illustreren vaak inbreuken op de wetgeving ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”