kopie kentekenpapieren

deheugden
Topic Starter
Berichten: 75

kopie kentekenpapieren

#1 , 06 aug 2014 22:58

Mogen particuliere bedrijven eisen dat je, bij het aanvragen van een abonnement op een parkeerplaats een copie voor hen overlegd van de kentekenpapieren waar onze adresgegevens en het nummer van de nummerplaat op staan?

iemand die daar weet van heeft? persoonlijk vind ik dit een grote inbreuk op mijn privacy temeer daar ik niet weet wat er met die kopieën gaat gebeuren. Elke kopie biedt ruimte tot fraude.

Dank voor een reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 06 aug 2014 23:03

U mag zoiets weigeren, maar zij mogen weigeren u als klant te nemen.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 06 aug 2014 23:19

Kentekenpapier is gekleurd met veiligheidskenmerken.
Op A4 dus en nieuw staat uw adres er ook nog op
http://www.mobilit.belgium.be/nl/Resour ... eeldnl.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;.
Gezien u een parkeerplaats huur voor een bepaalde wagen .... lijkt het me normaal dat verhuurder weet wie eigenaar van het voertuig/huurder van de plaats is.
Vb om onderhuren te voorkomen.
Waar wij huren heeft de eigenaar voor onze plaatsen (alle nummerplaten gekregen) .. dit gezien we nog eigen garages hebben en dus niet altijd dezelfde wagens op dezelfde plaats zetten.

Reclame

deheugden
Topic Starter
Berichten: 75

#4 , 07 aug 2014 08:13

Goedemorgen,wat mij ongerust maakt is het feit dat vanalles met deze kopieen kan gebeuren. Buiten dat, het nut ontgaat mij van het overleggen vaneen kopie waar zowel kentekennummer als adres op staat. Het nummer van de nummerplaat zou in mijn ogen voldoende moeten zijn, stel je voor je hebt geen eigen auto, zou je dan geen parkeerplaats kunnen huren? Maar het grootste probleem wat ik er mee heb, is de veiligheid. Papieren zijn na te makenen kopien kunnen gebruikt worden door anderen voor welke zaken dan ook. Net zoals een paspoort niet zomaar gekopieerd kan worden,lijkt mij het logisch dat niet officiele instanties naar papieren van een auto mogen vragen om in hun archief te plaatsen.

LeenW
Berichten: 12838

#5 , 07 aug 2014 09:24

Natuurlijk mogen ze dat vragen, en u mag dat uiteraard gewoon weigeren. Het probleem is dan wel dat u op zoek moet naar een andere parkeerplaats.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 07 aug 2014 12:46

Goedemorgen,wat mij ongerust maakt is het feit dat vanalles met deze kopieen kan gebeuren.
Wat dan wel?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

deheugden
Topic Starter
Berichten: 75

#7 , 07 aug 2014 13:05

Het feit dat er een registratie is van mijn adres en kentekennummer in weer een systeem bevalt mij niet. Buiten dat, je geeft een kopie van je papieren af, aangezien alles na te maken valt...

LeenW
Berichten: 12838

#8 , 07 aug 2014 15:35

Ik begrijp u gedachtengang zeker wel, maar ik vrees dat op die manier er nog vele deuren voor u gesloten gaan blijven.

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 07 aug 2014 16:31

Een zwart/wit kopie kan nooit een gekleurd met veiligheidskenmerken worden.
Vergeet dan ook niet ELKE keer dat u ergens parkeert al uw documenten uit de wagen te nemen.
Trouwens in een huurcontract worden inderdaad steeds de gegevens van huurder EN verhuurder opgenomen want dat zijn de partijen.
Dat houdt niet alleen uw naam en voornaam(en) in maar ook uw geboortedatum en plaats adres en uw RR nummer en dikwijls ook de nummer van uw identiteitskaart.
Ook de banken vragen ondertussen een copie / inlezing van uw identiteitskaart ... is wettelijk verplicht.

Waar ik stage deed kwam u niet binnen dan na afgifte van uw Identiteitskaart aan de balie. U kreeg dan wel een bezoekersbadge.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 07 aug 2014 21:37

Wanneer u huurt, heeft de verhuurder eender hoe uw adresgegevens en naam nodig ...

De nummerplaten is niet onlogisch om te verhinderen dat anderen er parkeren.

Vergeet u niet te verzekeren als huurder, tenzij de verhuurder dat nadrukkelijk voor u doet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”