Voorlopig rijbewijs

bvd19
Topic Starter
Berichten: 4

Voorlopig rijbewijs

#1 , 05 aug 2014 22:55

*Snip*

Vraag beantwoord, Bedankt!
Laatst gewijzigd door bvd19 op 06 aug 2014 03:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 05 aug 2014 23:44

Geachte,

Hierbij wou ik graag een vraag aan jullie stellen,

Ik heb nu inmiddels met iemand meegereden waarvan ik dacht hij met een volwaardige rijbewijs beschikte,
Al kwam ik erna achter dat dit enkel een voorlopige was, Hierbij wou ik graag de vraag aan jullie stellen of dit ook nadelig kan zijn voor de persoon die bij hem zit?

Ik weet dat dit problemen met de verzekering kan geven als er een ongeval gebeurt, maar ik heb het over als de politie hem aan de kant zou zetten en het zouden zien,

Wordt ik beboet voor zijn illegale misdrijf omdat ik inzittende ben?
Ik heb inmiddels niet lang geleden zelf mijn volwaardig rijbewijs gekregen en zou niet graag door zoiets als dit hem kwijt spelen,
Daarbij heb ik wel gevonden op het internet dat hij wel vrij zwaar beboet zal worden, maar niks van een bijzittende.

Is nochtans dezelfde strafbepaling:


Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.



==> 1° is voor de chauffeur met voorlopig rijbewijs, en 2 ° voor diegene die hem begeleidt.

* bedragen nog te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen)
* een gedeelte kan voorwaardelijk zijn
* daarbovenop gerechtskosten
* daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 06 aug 2014 09:37

Dus dan wordt je bekeken als onwettig begeleider? Wel hard, maar ik kan de logica zeker volgen, je stapt niet in de wagen zonder dat je zeker bent dat de bestuurder zijn rijbewijs heeft..

Reclame

redak
Berichten: 205

#4 , 06 aug 2014 09:55

Ik heb nochtans niemand die mij reeds gevraagd heeft of ik mijn rijbewijs al heb toen deze bij mij in de wagen stapten. Zelf heb ik het ook nog aan niemand gevraagd van "mag ik eerst eens uw rijbewijs zijn". De mensen gaan er van uit dat iemand die al een wagen heeft en ze een poosje kennen dat deze ook een rijbewijs heeft. In principe zou je dit iedere keer moeten dan want stel dat iemand zijn rijbewijs ondertussen is ingetrokken en hij/zij toch blijft rijden ...

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 06 aug 2014 10:12

Ik heb nochtans niemand die mij reeds gevraagd heeft of ik mijn rijbewijs al heb toen deze bij mij in de wagen stapten. Zelf heb ik het ook nog aan niemand gevraagd van "mag ik eerst eens uw rijbewijs zijn". De mensen gaan er van uit dat iemand die al een wagen heeft en ze een poosje kennen dat deze ook een rijbewijs heeft. In principe zou je dit iedere keer moeten dan want stel dat iemand zijn rijbewijs ondertussen is ingetrokken en hij/zij toch blijft rijden ...
Klopt, in principe wel. Ik zou zelfs zeggen, vraag om het rijbewijs te zien om echt zeker te zijn. Niet dat ik het zelf ooit zo gedaan heb.

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 06 aug 2014 12:18

Dus dan wordt je bekeken als onwettig begeleider? Wel hard, maar ik kan de logica zeker volgen, je stapt niet in de wagen zonder dat je zeker bent dat de bestuurder zijn rijbewijs heeft..
Niet wanneer je je gezond verstand gebruikt, nee.

Maar élk weekeinde stappen er genoeg jongeren in de auto bij iemand die onder invloed is. Bij alcoholcontroles lopen ook geregeld zatte chauffeurs tegen de lamp, terwijl de nuchtere echtgenote (mét rijbewijs) gewoon meereed. Dus ja, het zal wel 's voorvallen dat er mensen iemand begeleiden die de voorwaarden inzake scholing van zijn rijbewijs overtreedt ook.
Ik heb nochtans niemand die mij reeds gevraagd heeft of ik mijn rijbewijs al heb toen deze bij mij in de wagen stapten. Zelf heb ik het ook nog aan niemand gevraagd van "mag ik eerst eens uw rijbewijs zijn". De mensen gaan er van uit dat iemand die al een wagen heeft en ze een poosje kennen dat deze ook een rijbewijs heeft. In principe zou je dit iedere keer moeten dan want stel dat iemand zijn rijbewijs ondertussen is ingetrokken en hij/zij toch blijft rijden ...
Een rijbewijs dat onmiddellijk ingetrokken werd, of waarbij de rechter een vervallenverklaring opgelegd heeft om een motorvoertuig te besturen, is nog iets anders dan het bezitten van een voorlopig rijbewijs en daarbij de voorwaarden inzake scholing overtreden.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 06 aug 2014 12:31

Als ik met iemand meerijd als passagier dan ben ik nog niet zijn scholingsbegeleider.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

redak
Berichten: 205

#8 , 06 aug 2014 20:28

Dus dan wordt je bekeken als onwettig begeleider? Wel hard, maar ik kan de logica zeker volgen, je stapt niet in de wagen zonder dat je zeker bent dat de bestuurder zijn rijbewijs heeft..
Niet wanneer je je gezond verstand gebruikt, nee.

Maar élk weekeinde stappen er genoeg jongeren in de auto bij iemand die onder invloed is. Bij alcoholcontroles lopen ook geregeld zatte chauffeurs tegen de lamp, terwijl de nuchtere echtgenote (mét rijbewijs) gewoon meereed. Dus ja, het zal wel 's voorvallen dat er mensen iemand begeleiden die de voorwaarden inzake scholing van zijn rijbewijs overtreedt ook.
Ik heb nochtans niemand die mij reeds gevraagd heeft of ik mijn rijbewijs al heb toen deze bij mij in de wagen stapten. Zelf heb ik het ook nog aan niemand gevraagd van "mag ik eerst eens uw rijbewijs zijn". De mensen gaan er van uit dat iemand die al een wagen heeft en ze een poosje kennen dat deze ook een rijbewijs heeft. In principe zou je dit iedere keer moeten dan want stel dat iemand zijn rijbewijs ondertussen is ingetrokken en hij/zij toch blijft rijden ...
Een rijbewijs dat onmiddellijk ingetrokken werd, of waarbij de rechter een vervallenverklaring opgelegd heeft om een motorvoertuig te besturen, is nog iets anders dan het bezitten van een voorlopig rijbewijs en daarbij de voorwaarden inzake scholing overtreden.
In dit geval gaat het inderdaad niet meer om de situatie van een voorlopig rijbewijs, maar wel over het in een wagen zitten met iemand zonder geldig rijbewijs achter het stuur. Ik denk dat er hier ook wel straffen kunnen opgelegd worden aan de passagier.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 07 aug 2014 21:43

Als ik met iemand meerijd als passagier dan ben ik nog niet zijn scholingsbegeleider.
Als u wist, of redelijkerwijze had moeten/kunnen weten, dat de persoon in kwestie met een voorlopig rijbewijs reed, dan kan u daar wel voor opdraaien.

Helaas wordt er zeer weinig aandacht aan besteed door politie en parket.

Nochtans is er geen enkele bepaling wat het begeleiden van een kandidaat-bestuurder inhoudt.

Er gewoon naast zitten, "vergezellen" dus , is ook begeleiden volgens van Dale :

be·ge·lei·den (begeleidde, heeft begeleid)
1 vergezellen
2 (muziek) de ondersteunende partij spelen
3 adviserend, steunend medewerken

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”