wegversmalling en motorfiets

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

wegversmalling en motorfiets

#1 , 05 aug 2014 11:45

Beste lezers,

Mag ik in onderstaande situatie de wegversmalling langs rechts passeren met een motorfiets?

Waarom wel/niet?

Ik twijfel omdat, het bord die de wegversmalling aankondigd, volgens mij niks zegt langs waar deze versmalling te passeren. En omdat er geen bord D1c staat dat zegt langs waar verplicht te passeren. Maar misschien mag het ook niet omdat er bij de versmalling een bord met daarop een aanduiding van verplicht fiestpad.

Afbeelding

origineel formaat

http://i.imgur.com/wDQgUwB.jpg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 05 aug 2014 13:30

Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten (9.6 Wegcode)
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 05 aug 2014 13:54

Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten (9.6 Wegcode)
Maar het gaat hier (volgens het bord toch) over een wegversmalling, niet over een verkeersgeleider.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 05 aug 2014 14:34

Als daar een fietspad begint is dat geen rijbaan meer.

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#5 , 05 aug 2014 14:46

Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten (9.6 Wegcode)
Dus als dit zo is, MOET ik zelfs langs rechts passeren als ik dat kan?
Als daar een fietspad begint is dat geen rijbaan meer.
klopt. Maar hoe dan als auto of motorbestuurder weten waar het fiestpad begint of eindigt? Want er is geen afbakening van een fietspad met een andere kleur weg, of met wegmarkering. Of is dit niet nodig?

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 05 aug 2014 23:35

Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten (9.6 Wegcode)
Maar het gaat hier (volgens het bord toch) over een wegversmalling, niet over een verkeersgeleider.
Inderdaad, Turaki. méér bepaald: een rijbaanversmalling. Topicstarter dient zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven .... Dus: langs links voorbijrijden.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#7 , 06 aug 2014 13:55

dat lijkt me duidelijk lohabra. Bedankt voor het antwoord

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 07 aug 2014 21:47

Dit is klinklare onzin, en totaal wegwanbeheer.

Ter hoogte van de D7 moet je stoppen en omkeren.
De ganse weg wordt van daar af fietspad ... er is immers geen onderscheid tussen rijbaan of fietspad.


Welk lokaal centrum van genialiteit heeft dit op de weg neergeploft ?

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#9 , 18 aug 2014 10:42

Heeft iemand enig commentaar op het antwoord van Inazuma? Klopt dit inderdaad, dat de hele weg vanaf daar fiestpad wordt en dus geen rijbaan meer is voor auto's/motorfiesten?

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 18 aug 2014 11:41

Bij de tekst betreffende het verkeersbord staat er nergens vermeldt hoe ver dit geldig is, enkel dat dit na elk kruispunt herhaald dient te worden. In de praktijk komt het ook regelmatig voor dat de geldigheid van dit bord niet tot aan het volgende kruispunt doorloopt, doordat het fietspad overgaat in een fietspad gemarkeerd door dubbele evenwijdig onderbroken lijnen, of door het wegvallen van het fietspad.

Nergens staat ook hoe een fietspad er moet uitzien, en volgens mij kan gesteld worden dat het fietspad begint rechts van de wegversmalling, en eindigt waar de versmalling eindigt. We spreken dan wel over een fietspad van nog geen 10 meter, en dit zou beter aangeduid geweest zijn door de gebruikelijke wegmarkeringen, of door een rode strook rechts naast de paaltjes aan te leggen, maar de situatie is op zich niet zo fout als Inazuma hier wel beweert (naar mijn mening).

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 18 aug 2014 18:27

Het fietspad kan niet eindigen na de versmalling ...

Wanneer een fietspad eindigt buiten een kruispunt, MOET dat aangegeven zijn met een A25 Afbeelding

http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb ... 62-hs2art7" onclick="window.open(this.href);return false;
7.8. Verkeersbord A25. Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of plaats waar die bestuurders van een fietspad op de rijbaan komen.

Moeten gesignaleerd worden :

de plaatsen buiten de kruispunten, waar de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om de rijbaan op te rijden;


Geen A25, dus kan je niet stellen dat het fietspad ergens eindigt en de fietsers daar weer op de rijbaan komen.


Dit is wegbeheer door mensen die totaal niet snappen wat ze aan het doen zijn, of wat al die bordjes die ze rondstrooien eigenlijk betekenen.
De politie laat hen maar doen, en schrijft PVtjes uit.
De zotte burger betaalt toch ...

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 18 aug 2014 18:55

De reactie die ik verwacht had.

Nergens in de wegcode staat dat een fietspad pas kan eindigen indien er een bord A25 staat, enkel dat indien het eindigt dit bord moet geplaatst worden. Het ontbreken van het bord wil niet zeggen dat het fietspad niet eindigt, enkel dat het bord ontbreekt.

Fout door de wegbeheerder, maar niet zo groot als u wel wil doen uitschijnen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 19 aug 2014 07:50

De reactie die ik verwacht had.

Nergens in de wegcode staat dat een fietspad pas kan eindigen indien er een bord A25 staat, enkel dat indien het eindigt dit bord moet geplaatst worden. Het ontbreken van het bord wil niet zeggen dat het fietspad niet eindigt, enkel dat het bord ontbreekt.
Goed ... het bord ontbreekt (dat is natuurlijk ook een inbreuk ...)

Maar waar leidt u dan vanuit af dat het fietspad daar ergens eindigt ?
Er is niets om dat te stellen ...
Als plastieken paaltjes een D7 opheffen, gaan we elders nog in andere rare situaties verzeilen ... :mrgreen:

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 19 aug 2014 08:19

Maar waar leidt u dan vanuit af dat het fietspad daar ergens eindigt ?
Er is niets om dat te stellen ...
Als plastieken paaltjes een D7 opheffen, gaan we elders nog in andere rare situaties verzeilen ... :mrgreen:
Maar nergens staat hoe een fietspad er moet uit zien. Alles hangt dus af van de lokale plaatsgesteldheid, en in dit geval betekent het einde van de paaltjes het einde van het fietspad.

Ik praat hiermee echter de keuze van de wegbeheerder niet goed, een beetje verf op de baan had veel duidelijker geweest, en geen enkele ruimte tot discussie gelaten. En dan heb ik het nog niet over het twijfelachtige nut van de versmalling op zich, of de noodzaak om het rechtse gedeelte voor te behouden voor fietsers.

stefto
Berichten: 60

#15 , 03 nov 2014 23:10

Ter hoogte van de D7 moet je stoppen en omkeren.
Ter hoogte van de D7 moet je stoppen en ... borden en paaltjes demonteren en persoonlijk bezorgen bij het plaatselijke gemeentehuis en een klacht indienen wegens "sluikstorten".
De ganse weg wordt van daar af fietspad ... er is immers geen onderscheid tussen rijbaan of fietspad.
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Er is dus m.i. geen fietspad op die foto.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”