wegversmalling en motorfiets

stefto
Berichten: 60

Re: wegversmalling en motorfiets

#16 , 03 nov 2014 23:39

... en dit zou beter aangeduid geweest zijn door de gebruikelijke wegmarkeringen, of door een rode strook rechts naast de paaltjes aan te leggen, maar de situatie is op zich niet zo fout als Inazuma hier wel beweert (naar mijn mening).
Die twee groene paaltjes bakenen toch geen gedeelte van de openbare weg (fietspad) af? Als je goed inzoomt zie je trouwens dat de D7 voorbij die groene paaltjes staat. (hier WAS een fietspad) Een rode strook naast de paaltjes zal dus ook niet helpen.
en dit zou beter aangeduid geweest zijn door de gebruikelijke wegmarkeringen,
Dat zou een goed idee zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#17 , 03 nov 2014 23:49

Die twee groene paaltjes bakenen toch geen gedeelte van de openbare weg (fietspad) af?
Neen? Waarom niet? Op veel plaatsen heb ik deze al zien staan tussen de rijbaan en het (beter aangeduide) fietspad, vooral ter hoogte van kruispunten.
Als je goed inzoomt zie je trouwens dat de D7 voorbij die groene paaltjes staat
Dat valt op deze foto onmogelijk met zekerheid te zeggen. Voor zover ik kan zien staat het bord vlak voor de groene paaltjes.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 04 nov 2014 15:31

Er is dus m.i. geen fietspad op die foto.
Er zijn nog andere delen van deze openbare weg: de bermen.
Het fietspad kan dus een deel van ... vormen

Afbeelding

Je kan het deel van de weg tussen de plastiek paaltjes en de rechter rand van de rijbaan als fietspad aanzien.
Maar niets in de wegcode bepaalt dat dat fietspad stopt achter de paaltjes omdat er geen paaltjes meer staan ...

Stopt een met een haag afgescheiden fietspad omdat de haag stopt, terwijl de rest van de aanleg doorloopt :?:


Er is ook geen "einde fietspad" bord of bepaling - al zie je wegwanbeheerders wel eens een C11 plaatsen dan :roll:
Strikt genomen is er zelfs niets dat een D7/D9 beperkt tot (of tot en met) het volgend kruispunt ...


Met een wegmarkering is het simpel: geen wegmarkering meer is einde fietspad.
Met een D7 ...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 26 dec 2014 18:54

De derde foto , © Joris Willems, verkeerskunde UH , illustreert mijn punt :

De D7 maakt van de GANSE centrale verharding een fietspad ...


http://www.demorgen.be/binnenland/1-622 ... -a2161448/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
©Joris Willems

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”