Door rood doordat agenten (op motor) weg blokkeerden.

spinchief
Topic Starter
Berichten: 8

Door rood doordat agenten (op motor) weg blokkeerden.

#1 , 03 aug 2014 02:02

Beste

Heel gekke situatie meegemaakt vannacht.

Situatie (google street view) https://www.google.be/maps/@51.050494,3 ... e0!6m1!1e1" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik wenste rechts af te slaan. Dit dient normaal te gebeuren op het vak waarop ook de bus stopt (zie foto). Zoals je kan zien hoef je dan geen rekening te houden met het verkeerslicht (ik doe dit dagelijks). Op de weg blokkeerden echter twee agenten op motor de toegang tot dit vak. Ik was hiervan geschrokken en reed door deze verwarring het licht voorbij op 3 meter verder WEL rechts in te slaan. Dit is in normale omstandigheden verboden want normaal ben ik verplicht het door de agenten geblokkeerde rijvak te gebruiken.

Het licht was rood maar ik had dit door de enorm vreemde situatie die de agenten creëerden absoluut niet opgemerkt. Het frustreer mij enorm sinds de agenten de openbare weg nodeloos blokkeerden en op deze manier de overtreding bijna uitlokten. De twee agenten stonden onverlicht op de openbare weg dus ik had ze ook héél laat opgemerkt, vandaar mijn foute reactie.

Kan ik deze eerlijke argumentatie in de rechtbank gebruiken om geen straf te krijgen (ik vind de minnelijke schikking onterecht). In welke mate sta ik sterk met deze argumenten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
loeki
Berichten: 267

#2 , 03 aug 2014 07:14

U had nog ruim de kans om te stoppen voor het rode licht
Een geblokkeerde afslag is geen reden om door rood te mogen rijden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2014 07:41

Dit is op de rooigemlaan, eindewere in Gent, zeer druk kruispunt en vlak bij de politie.

Een bestuurder moet ten alle tijde allert zijn in het verkeer, de rechter zal u argument zeker niet kunnen smaken, je had ook iemand kunnen doodgereden hebben door je verwarring..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 03 aug 2014 09:49

Als daar dan een bus staat, kun je toch ook niet rechts afslaan? Ik vind het maar een rare redenering..

Er staat trouwens ook een bord aan de lichten dat u daar niet rechts mag afslaan. Twee keer in overtreding dus.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 aug 2014 09:53


Er staat trouwens ook een bord aan de lichten dat u daar niet rechts mag afslaan. Twee keer in overtreding dus.
Een kleine 500meters kan hij wel rechts afslaan.

Het is niet omdat de baan onderbroken was dat je daar juist voorbij de lichten rechts mocht afslaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

spinchief
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 03 aug 2014 10:51

Was nacht, geen enkele auto op het kruispunt.

Als er een bus staat wacht je ACHTER de bus en vervolg je nadien je normale traject.

Nogmaals, agenten waren volledig onverlicht. En toegelaten snelheid is 50km/u. Ik had ze op ongeveer 50 meter opgemerkt, maar slecht héél laat was duidelijk dat ze pal op het rijvak stonden. Als er mensen zijn die dan nog tijd hebben om hierop te anticiperen, rekening te houden met een nieuwe verkeerssituatie, rekening te houden met verkeerslichten die je verwacht te kunnen negeren, dan zijn ze spiderman.

Het regende bovendien ook. Ik doe trouwens 40 000 km per jaar dus het is niet dat ik onervaren ben of nog nooit gekke toestanden tegengekomen ben.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 03 aug 2014 11:02

Was nacht, geen enkele auto op het kruispunt.

.
Geeft u nog geen vrijgeleide om door rood te rijden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 aug 2014 11:04

Door het licht rijden is een 3de graad overtreding

De wetgeving laat ook niet toe bij regen of als het donker is om door het rood licht te rijden, zelfs als je alleen op de weg bent.

Mocht je een minnelijke schikking krijgen zou ik die toch snel betalen want als dit voorkomt krijg je misschien nog rijverbod.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 03 aug 2014 11:09

Wat die agenten ook aan het doen waren, u moet 1) stoppen voor het rood en 2) op een correcte manier uw weg verder zetten. U hebt beide overtreden, dus ik denk dat je blij mag zijn geen boete te hebben gekregen voor rechtsaf te slaan waar het niet mocht.

En aan 50 per uur niet tijdig kunnen reageren, gaat er bij mij toch niet in.

Wuyts1991
Berichten: 399

#10 , 03 aug 2014 12:59

Laten we beginnen bij het begin, waarom ben je zo zeker dat je een boete gaat krijgen?
Hebben de betreffende agenten je nadien tegen gehouden of heb je hen je kentekenplaat zien opschrijven?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 03 aug 2014 15:08

Hoe lang heb je al je rijbewijs? Aan uw reactie te zien ben je heel onzeker op de weg. :(

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 03 aug 2014 15:41

Gezien donker moeten de motoren toch hun licht hebben aangehad.
Twee moto's met lichten aan niet gezien.
Twee agenten met fluo strepen niet gezien?
Of de voetganger die daar oversteekt om naar het zebrapad te gaan? Ook niet gezien??? Er is een zebrapad en men kan veronderstellen dat gezien uw richting rood had de voetgangers groen.

Trouwens wat de inspecteurs daar deden.... hoe weet u dat ze daar nodeloos stonden? hebt u inzage in hun opdrachten?

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 03 aug 2014 17:35

Er staat trouwens ook een bord aan de lichten dat u daar niet rechts mag afslaan. Twee keer in overtreding dus.
Als TS de busbaan volgt (wat toegestaan is om rechts af te slaan), passeert hij dit bord aan zijn linkerkant, en is het niet geldig voor hem.

TS had gewoon op de busbaan moeten voorsorteren, en wachten tot de zwaantjes weg waren. Reden zij niet onmiddellijk verder, zouden ze zelf een overtreding begaan (Art 7.2).

Franciscus
Berichten: 38592

#14 , 03 aug 2014 18:25

Als ze daar niet voor een bepaalde reden stonden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 04 aug 2014 11:30

Kan ik deze eerlijke argumentatie in de rechtbank gebruiken om geen straf te krijgen (ik vind de minnelijke schikking onterecht). In welke mate sta ik sterk met deze argumenten?
+/- 50m bij 50km/u is onvoldoende voor u om een situatie in te schatten en desnoods te stoppen ?

U wordt zodanig van uw melk gebracht wordt door een paar agenten op een motorfiets die een rijstrook afsluiten, dat u spontaan door rood rijdt en rechtsaf gaat waar het niet mag ipv rechtdoor en wat om te rijden ?

Ik zou als rechter gelijk uw rijbewijs intrekken, en het afhankelijk maken van theoretische, praktische en psychologische proeven om uw rijgeschiktheid te bepalen.


Met dergelijke argumenten geef ik u geen schijn van kans - enkel een kans dat de gevolgen nog zwaarder gaan zijn omdat u de rechter zwaar kan laten twijfelen aan uw rijkunstjes.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”