retributiebon : parkeertijd verstreken

b.e.n
Topic Starter
Berichten: 2

retributiebon : parkeertijd verstreken

#1 , 31 jul 2014 14:28

Hallo

Ergens begin julli parkeer ik bij ons in de gemeente binnen een blauwe zone waar ik 30 minuten (tussen 9u en 18u) mag parkeren.
Ik kom toe om 9u57 parkeer me netjes in een parkeerplaats en stel mijn parkeerkeerschijf in op 10u. Vervolgens leg ik deze op het dashboard, sluit de wagen en vertrek met mn kids.
Om 10u07 kom ik terug en merk ik tot mijn verbazing een bon op van da vinci park. Deze bon werd uitgeschreven om 10u05.
Blijkt nu dat mijn schijf licht verschoven is bij het plaatsen ervan op het dashboard. Als je snel naar de schijf keek zou je zeggen dat deze eerder ingesteld staat op 9u30 dan op 10u zoals origineel ingesteld maar toch ze staat voorbij het streepje van 9u30.
Ik zag de parkeerwachter nog en ging dus meer uitleg vragen. Deze was ondertussen druk bezig om letterlijk alle wagens die er dat moment geparkeerd stonden op te schrijven. Echt veel interesse had deze niet.(Men moest duidelijk een quota halen, kan niet anders...). Na een tijdje heeft hij mn bonnentje aangenomen en de foto's opgevraagd. Op het kleine scherm was het moeilijk uit te maken hoe de schijf ingesteld was en de parkeerwachter vond dus dat hij gelijk had. Ik ging hiermee niet akkoord. Op zijn vraag of ik het bonnetje terugwilde heb ik dan ook niet gereageerd (ik had het ook druk op dat moment).
Een aantal weken later kreeg ik een vraag tot betaling van 25€.
Ik heb dan onmiddelijkde onbewerkte bewijsstukken opgevraagd.
Een week later kreeg ik dan de BEWERKTE foto's met een resolutie van 640x480. Op deze foto is zoals ik hierboven reeds aanhaalde de schijf te zien met de aanduiding van het uur voorbij 9u30 (ongeveer 9u40). Dit is inderdaad niet correct want deze moet op het streepje staan. Nu ja, als je met 2 kids (alleen) op stap bent heb je wel andere dingen aan je hoofd dan 3x te checken of je parkeerkaart ook na het instellen nog correct ingesteld is.

Wat moet met deze bon aanvangen? Vind dit er een beetje over. Ok, ben niet in mn recht want de schijf ligt verkeerd. Maar kom om 10u05 (=uur op de foto) al 3 foto's getrokken en een bonnenke uitgeschreven/uitgeprint en onder de ruitenwisser gestoken. Ik ben 10 minuten weg geweest...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 31 jul 2014 14:37

U kan blijkbaar veel veronderstellen.
Raar dat men altijd beter weet wat andere in hun job moeten doen.
Als u niet akkoord gaat met de retributie dan zal u de correcte procedure moeten volgen.
U hebt blijkbaar ook veel om het hoofd ... misschien beter dan niet meer met de auto rijden en aandachtig zijn voor wat er rondom u gebeurd.

Nu u verwijt de parkeerwachter dat hij geen aandacht aan u besteed en dan hebt u blijkbaar zelf geen tijd om bonnetje terug aan te nemen of uw parkeerschijf te controleren.
Dat die foto bewerkt is weet u niet dat is uw bewering...in elk geval bestaat de originele zo wie zo nog wel.
U vind het erover maar dan zegt u zelf dat de schijf niet goed lag....maar toch is het de fout van de parkeerwachter........

Procedure is indien niet akkoord schrijven naar parkeerbedrijf en indien deze niet op uw brief reageren dan kan de zaak voor de rechtbank worden uitgeklaard.
Het is trouwens een burgerlijke procedure waar de ontvanger van de gemeente nog een dwangbevel kan uitschrijven ( staat gelijk met een vonnis) wegens niet betalen ... daarna kan u naar de rechtbank.
om uw gelijk te halen.

LeenW
Berichten: 12826

#3 , 31 jul 2014 14:42

Lijkt me simpel: u hebt de fout gemaakt en geeft dit ook toe. Einde discussie.

Reclame

b.e.n
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 31 jul 2014 15:16

U kan blijkbaar veel veronderstellen.
Raar dat men altijd beter weet wat andere in hun job moeten doen.
Als u niet akkoord gaat met de retributie dan zal u de correcte procedure moeten volgen.
U hebt blijkbaar ook veel om het hoofd ... misschien beter dan niet meer met de auto rijden en aandachtig zijn voor wat er rondom u gebeurd.

Nu u verwijt de parkeerwachter dat hij geen aandacht aan u besteed en dan hebt u blijkbaar zelf geen tijd om bonnetje terug aan te nemen of uw parkeerschijf te controleren.
Dat die foto bewerkt is weet u niet dat is uw bewering...in elk geval bestaat de originele zo wie zo nog wel.
U vind het erover maar dan zegt u zelf dat de schijf niet goed lag....maar toch is het de fout van de parkeerwachter........

Procedure is indien niet akkoord schrijven naar parkeerbedrijf en indien deze niet op uw brief reageren dan kan de zaak voor de rechtbank worden uitgeklaard.
Het is trouwens een burgerlijke procedure waar de ontvanger van de gemeente nog een dwangbevel kan uitschrijven ( staat gelijk met een vonnis) wegens niet betalen ... daarna kan u naar de rechtbank.
om uw gelijk te halen.
Enige vorm van tolerantie is hier ook ver te zoeken van de parkeerwachter. Om 10u05 alles al geregistreerd, foto's, bonneke,... Mijn schijf staat btw niet op 9u30 maar er voorbij! (Ja dat is fout want moet op een streepje staan, maar was niet de intentie). Als ik dan een half uur mag parkeren dan zou ik pas om 10u10 mijn parking moeten verlaten.
Moest de parkeerwachter iets minder ijverig / toleranter zijn job doen zou niemand hem (lees da vinci) iets te verwijten hebben.
PS: Parkeerschijven instellen doe ik niet al rijdende en heeft volgens mij ook niet veel te maken met autorijden.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 31 jul 2014 15:19

Maar u bent en blijft wel verantwoordelijk voor de correcte instelling van de schijf en de controle erop.
Mocht het uit de foto blijken dat de parkeerwachter fout was qua tijd dan zal uiteindelijk de rechtbank de retributie ongeldig verklaren.

chantika
Berichten: 961

#6 , 31 jul 2014 15:32

Moesten ze beginnen met eerst een bonnetje schrijven, foto nemen, en dan bonnetje vernietigen. Dan zou ik denken die persoon heeft een fooi gekregen zeker. Nee daar moeten ze niet mee beginnen. Indien je denk onterecht een retributie gekregen te hebben betwist die dan. En volgens de forumregels is het niet nodig om de naam van een bedrijf hier te posten.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 01 aug 2014 14:21

Hallo

Ergens begin julli parkeer ik bij ons in de gemeente binnen een blauwe zone waar ik 30 minuten (tussen 9u en 18u) mag parkeren.
Ik kom toe om 9u57 parkeer me netjes in een parkeerplaats en stel mijn parkeerkeerschijf in op 10u. Vervolgens leg ik deze op het dashboard, sluit de wagen en vertrek met mn kids.
Om 10u07 kom ik terug en merk ik tot mijn verbazing een bon op van da vinci park. Deze bon werd uitgeschreven om 10u05.
Blijkt nu dat mijn schijf licht verschoven is bij het plaatsen ervan op het dashboard. Als je snel naar de schijf keek zou je zeggen dat deze eerder ingesteld staat op 9u30 dan op 10u zoals origineel ingesteld maar toch ze staat voorbij het streepje van 9u30.
Oplossing was dus héél simpel: doe even de moeite om uw schijf duidelijk genoeg correct in te stellen. Duurt nog geen twee seconden.
Ik zag de parkeerwachter nog en ging dus meer uitleg vragen. Deze was ondertussen druk bezig om letterlijk alle wagens die er dat moment geparkeerd stonden op te schrijven.
Logisch. Hij kan het niet maken om selectief te zijn in het uitschrijven van retributies. IEDEREEN die niet in regel is, heeft het dan vlaggen als hij langskomt.
Echt veel interesse had deze niet.(Men moest duidelijk een quota halen, kan niet anders...).
Welneen. Hij maakt het waarschijnlijk zowat élke werkdag mee, dat er minstens 1 misnoegde "klant" verhaal komt halen. Sommigen doen dat ongetwijfeld op een iets of wat beschaafde manier. Maar gelooft u me maar vrij, als ik u zeg dat ze dikwijls genoeg geconfronteerd worden met ronduit onbeschoft tot zelfs agressief gedrag. Zelfs gesprekken die aanvankelijk nog iets of wat beschaafd verlopen, kunnen onverhoopts toch nog ontaarden. Maken ze geregeld genoeg mee. Hij kent u wellicht van haar noch pluim, en weet dus ook niet welk vlees u in de kuip heeft. Dus reageert hij gewoon eerder neutraal, om niet onnodig nog meer olie op het vuur te gooien.
Na een tijdje heeft hij mn bonnentje aangenomen en de foto's opgevraagd. Op het kleine scherm was het moeilijk uit te maken hoe de schijf ingesteld was en de parkeerwachter vond dus dat hij gelijk had.
Dat laatste is nog altijd zijn goede recht. Hij heeft in ieder geval toch al de moeite gedaan om uw versie iets of wat na te gaan op het scherm van zijn fototoestel. Deze reactie siert hem alvast, me dunkt.
Ik ging hiermee niet akkoord.


Dat is dan weer UW goede recht, uiteraard.
Op zijn vraag of ik het bonnetje terugwilde heb ik dan ook niet gereageerd (ik had het ook druk op dat moment).
Een aantal weken later kreeg ik een vraag tot betaling van 25€.
Ik heb dan onmiddelijkde onbewerkte bewijsstukken opgevraagd.
Een week later kreeg ik dan de BEWERKTE foto's met een resolutie van 640x480. Op deze foto is zoals ik hierboven reeds aanhaalde de schijf te zien met de aanduiding van het uur voorbij 9u30 (ongeveer 9u40). Dit is inderdaad niet correct want deze moet op het streepje staan. Nu ja, als je met 2 kids (alleen) op stap bent heb je wel andere dingen aan je hoofd dan 3x te checken of je parkeerkaart ook na het instellen nog correct ingesteld is.
Hoezo, bewerkte foto ? Hierboven, gaf u ZELF al aan: Als je snel naar de schijf keek zou je zeggen dat deze eerder ingesteld staat op 9u30 dan op 10u zoals origineel ingesteld maar toch ze staat voorbij het streepje van 9u30..
Wat moet met deze bon aanvangen?
Mijn advies: gewoon betalen. Een rechtszaak aanspannen, is uiteraard uw goede recht. Maar met UW verhaal zoals u het hier weergeeft, gaat u zichzelf alleen maar opgezadeld zien met nog .... euh .... iets meer onkosten.
Vind dit er een beetje over. Ok, ben niet in mn recht want de schijf ligt verkeerd. Maar kom om 10u05 (=uur op de foto) al 3 foto's getrokken en een bonnenke uitgeschreven/uitgeprint en onder de ruitenwisser gestoken.
Uw fout toegeven, en TOCH de schuld botweg bij de vaststeller proberen te leggen. Geloof me vrij: als u met DIT verhaal naar de rechter stapt ..... gaat u dubbel en dik botvangen.

En nog een tweede goeie raad. Als u TOCH naar de rechter stapt, best opletten met tegenpartij ervan te beschuldigen dat ze het bewijsmateriaal zou hebben vervalst (bewerkte foto's). Dat zou wel eens als een boomerang in uw gezicht kunnen ontploffen als u deze bewering niet kan bewijzen en tegenpartij op zijn beurt een tegenklacht indient wegens lasterlijke aantijgingen. En zeker als de tegenpartij dan ook nog eens via het origineel zwart op wit kan bewijzen dat er geen enkele bewerking van de foto's plaatsgevonden heeft.
Ik ben 10 minuten weg geweest...
Euh, het maakt ook helemaal niet uit of u nu 10 minuten of zelfs nog minder lang weg geweest bent. Het streepje op uw schijf is slordig aangebracht, en u was derhalve in overtreding.

Ik kan ergens begrijpen dat het nogal zuur is om 25 euro op te hoesten voor deze kortstondige nalatigheid. Maar ik kan u -op basis van wat u hier schrijft- alleen maar de raad geven om uw frustraties even opzij te zetten, uw verlies te nemen, en gewoon te betalen. Lijkt mij het simpelst. En vooral het minst duur. Al de rest gaat u zo goed als zeker alleen maar méér geld kosten.

En verder: leer eruit, en doe voortaan -ook met kids, en hoe gehaast u ook bent- gewoon even de moeite om de schrijf correct te plaatsen. In uw eigen belang.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”