naam en nr vragen bij verkeerscontrole

langeheinrich
Topic Starter
Berichten: 2

naam en nr vragen bij verkeerscontrole

#1 , 31 jul 2014 08:42

hallo allen

ik heb twee vraagjes ivm met de naam en nr vragen van een agent bij een verkeerscontrole
ik heb gemerkt dat als je dit vraagt ze hun pasje zo snel mogelijk wegsteken
en daarbij verklaren dat ze dit niet verplicht zijn en niet hoeven te doen indien ik hun gegevens wil noteren
in andere delen van belgie is dit geen probleem oa in antwerpen en regio gent. daar verklaren ze dat dit verplicht
is en er geen probleem mee hebben alvorens ik ,mijn boorddokumenten overhandig.
maar in limburg doen ze daar steeds moelijk over en worden ze kwaad en gaan moeilijk doen.

daarom is dit verplicht of niet?

en dan nog iets mogen de agenten buiten de boorddokumenten en mijn identiteit controleren,
waar ik geen probleem mee heb, als ze geiriteerd zijn door mijn vraag mijn hele wagen binnenste buiten keren
alles overhoop gooien en dan vertrekken?
dit gebeurd regelmatig een keer of drie per jaar
is mijn wagen niet prive buiten het motor gedeelte en de plaats van het chassisnr

groetjes lange heinrich

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 31 jul 2014 09:33

Telefoonnummer niet denk ik, u kunt hem echter wel vragen om zijn legitimatiekaart te tonen. Trouwens aangeraden dit steeds te vragen om te zien dat het om een echte agent gaat.

Een random controle van het voertuig kan niet. Er moet een redelijk vermoeden zijn dat het voertuig gebruikt wordt om een misdrijf te plegen of iets dergelijks.

BloodNight
Berichten: 621

#3 , 31 jul 2014 10:49

De politieambtenaren kunnen overgaan tot het doorzoeken van een voertuig of enig ander vervoermiddel zowel in het verkeer als geparkeerd, op de openbare weg of op voor het publiek toegankelijke plaatsen indien zij, op grond van de gedragingen van de bestuurder of de passagiers, van materiële aanwijzingen of van omstandigheden van tijd of plaats redelijke gronden hebben om te denken dat het voertuig of vervoermiddel werd gebruikt, wordt gebruikt of zou kunnen worden gebruikt :
1° om een misdrijf te plegen;
2° om opgespoorde personen of personen die aan een identiteitscontrole willen ontsnappen een schuilplaats te geven of te vervoeren;
3° om een voor de openbare orde gevaarlijk voorwerp, overtuigingsstukken of bewijsmateriaal in verband met een misdrijf op te slaan of te vervoeren.
Zij kunnen dit eveneens wanneer de bestuurder weigert te laten controleren of zijn voertuig in overeenstemming is met de wet.
Het doorzoeken van een voertuig mag nooit langer duren dan de tijd vereist door de omstandigheden die het rechtvaardigen. Het voertuig mag niet langer dan één uur worden opgehouden voor het doorzoeken uitgevoerd in het raam van het vervullen van de opdrachten van bestuurlijke politie.
Het doorzoeken van een voertuig dat permanent als woning is ingericht en dat op het ogenblik van het doorzoeken daadwerkelijk als woning wordt gebruikt, wordt gelijkgesteld met huiszoeking.


Art. 41. Behalve wanneer de omstandigheden het niet toelaten, doen de politieambtenaren die in burgerkledij tegenover een persoon optreden, of tenminste één van hen, van hun hoedanigheid blijken door middel van het legitimatiebewijs waarvan zij houder zijn.
Hetzelfde geldt wanneer politieambtenaren in uniform zich aanmelden aan de woning van een persoon.

Politie in uniform is niet verplicht hun dienstkaart te tonen aan u indien u dit vraagt. Tenzij ze bij u binnen willen komen. Een voertuig dat is ingericht als woning EN zo gebruikt wordt->woning, anders is het gewoon een voertuig. Politie kan mits reden uw voertuig doorzoeken. (niet langer dan 1 uur).
Als de politie in burger is, dan dienen ze zich wel te identificeren. Tenminste als de omstandigheden het toelaten!

Nu ja, in België staat het u vrij om iets te vragen, of ze het gaan doen is nog iets anders.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 31 jul 2014 11:24

Bij mijn weten draagt de politie tegenwoordig hun naam op hun uniform - u kan het dan lezen.
U mag uiteraard hun naam vragen en in principe (of het zou nu moeten gewijzigd zijn) kan de inspecteur deze geven OF u verwijzen naar zijn overste
Bij mijn weten heeft de politie geen nummer en dient deze dus geen nummer te geven.
Ik dacht dat er nu sprake was dat de naam wel zou vervangen worden door een nummer.
Dit omdat het blijkbaar een probleem is en dat teveel politiemensen worden lastig gevallen thuis.

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 31 jul 2014 11:44

Lijkt mij niet meer dan logisch uiteindelijk, je moet die mensen niet gaan lastigvallen in hun privé.

Naam staat idd op het uniform, als er geen vestje over hangt ofzo. Maar ik dacht toch wel dat de politie zelf aanmoedigt van de dienstkaart te vragen, om valse agenten tegen te gaan. Daarmee dat ik het raar vind dat ze dat dan zouden mogen weigeren.

Franciscus
Berichten: 38601

#6 , 31 jul 2014 12:30

De wet is duidelijk en aangegeven hierboven art 41 uit de WPA. Wet politie ambt
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij acties of grote manifestaties(ordediensten) zal er doorverwezen worden naar een leidinggevende.

Wuyts1991
Berichten: 399

#7 , 31 jul 2014 21:40

3x per jaar..
Het verhaal in combinatie met de vragen die je stelt doet me eerder denken dat je je atitude eerder moet aanpassen dan je af te vragen of de anderen wel allemaal correct zijn.

Jef 007
Berichten: 737

#8 , 02 aug 2014 11:19

Art. 41. Behalve wanneer de omstandigheden het niet toelaten, doen de politieambtenaren die in burgerkledij tegenover een persoon optreden, of tenminste één van hen, van hun hoedanigheid blijken door middel van het legitimatiebewijs waarvan zij houder zijn.
Hetzelfde geldt wanneer politieambtenaren in uniform zich aanmelden aan de woning van een persoon.

Politie in uniform is niet verplicht hun dienstkaart te tonen aan u indien u dit vraagt.

beste bloodnight, spreek u hier uzelf niet tegen?

BloodNight
Berichten: 621

#9 , 02 aug 2014 17:15

Ik zie niet direct hoe ik mijzelf tegenspreek?
Het is eenvoudig:
- in burger-> minstens 1 van de 2 laat iets zien
- in uniform->niet verplicht
- bij woning-> minstens 1 van de 2 laat iets zien
en voor alle bovenstaande "Behalve wanneer de omstandigheden het niet toelaten"

langeheinrich
Topic Starter
Berichten: 2

#10 , 07 aug 2014 19:28

dank voor jullie reacties
laat 1 ding duidelijk zijn ik sta 99 procent achter de politie bij het bestrijden van misdaad en krijgen alle hulp die ik kan geven.
maar voor een klacht bij com. p moet ik naam en diest nr voorleggen daarom ook deze vraag
men heeft me al voorgestelt een klacht neer te leggen voor laster maar daar komt geen gevolg op
de meeste doen gewoon hun werk volgens het boekje en dan heb ik daar ook geen probleem mee en genieten ze mijn voledige medewerking
maar er zijn er een paar die stoer willen doen met intimidatie en dat werkt averechts bij mij
met alle gevolgen van dien
soms tot vechtens toe tot ze zien dat ze het niet kunnen winnen en dan is de kous af en is de kontrole voorbij en gaan ze weer verder
ik hoor er verder ook niets van geen klacht of iets anders
maar ben dat gedoe moe want naam en nr krijg je niet meer daarna,
daarom vraag ik dit van te voren en is er naderhand ook geen probleem niet van hun kant en ook niet van mij kant

laat ook duidelijk zijn dat ik geen heethooft of beterweter ben
mijn meedewerking is al door de jaren heen bevestigt dat ik bedankt wordt door de hooftdienst uit brussel voor het verijdelen van diefstallen en inbraken met name in limburg
groetjes L

Wuyts1991
Berichten: 399

#11 , 07 aug 2014 20:48

soms tot vechtens toe tot ze zien dat ze het niet kunnen winnen en dan is de kous af en is de kontrole voorbij en gaan ze weer verder
8_)

Franciscus
Berichten: 38601

#12 , 07 aug 2014 21:26

Hun legitimatie moeten ze zoals gezegd in uniform niet tonen.
De gegevens kan u bekomen via de dienst intern toezicht van de lokale politie van die zone.
De naam staat op het naamplaatje - een dienstnummer (wat vb op de loonfiche staat) wordt NOOIT aan particulieren gegeven.

Dien uw klacht in via intern toezicht of korpchef ...dan hebt u de gegevens en ga dan naar comit2 P - Algemene Inspectie politie,
De eerste twee kunnen makkelijker (laten) controleren welke patrouille wat aan het doen was -zeker als er info over u of de wagen is opgevraagd

LeenW
Berichten: 12839

#13 , 07 aug 2014 22:46

soms tot vechtens toe tot ze zien dat ze het niet kunnen winnen en dan is de kous af en is de kontrole voorbij en gaan ze weer verder
8_)
Oei :)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 07 aug 2014 22:58

Wat ik me afvraag is waarom Belgische agenten daar zo moeilijk over blijven doen.

Wil een burger uw naam of identificatienummer (in sommige zones om de naam en de agent er achter te beschermen tegen persoonlijke repressailes) gééf die dan gewoon ... als je een PV opstelt, heeft die ook je naam. So :?:


Bij mijn enige contact met de Zweedse politie, identificeerde de agent die mij aansprak spontaan zichzelf ... alhoewel hij in uniform was, en in een heel duidelijk als politievoertuig gemarkeerde en uitgeruste auto zat.
Zeer vriendelijke en correcte gasten ...
Maar ik zou ze niet graag tegen hebben :mrgreen:

Wuyts1991
Berichten: 399

#15 , 07 aug 2014 23:11

Ik denk dat veel te maken heeft met de manier waarop.
Als ik TS zijn verhaal en schijfwijze bekijk heb ik er zo mijn gedacht van.

Ik denk dat er weinig agenten echt een probleem van maken, maar als men al een naam en nummer vraagt vooreerst de agent zijn uitleg heeft gedaan, dan wordt het eerder een principe kwestie.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”