Kan een buschauffeur v/d Lijn verkeer-pv's opstellen ?

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

Kan een buschauffeur v/d Lijn verkeer-pv's opstellen ?

#1 , 24 jul 2014 21:17

Kan een buschauffeur van de Lijn zelf verkeer-pv's opstellen of kan enkel een controleur van de Lijn dat doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 24 jul 2014 21:23

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 35&t=42991" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier staat wat busbestuurder kan en wat een controleur kan.
Iedereen mag een nummerplaat opschrijven alleen zijn de gevolgen anders

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 24 jul 2014 23:22

Elke beëdigde ambtenaar kan een PV opstellen. Enige verschil is dat indien deze niet specifiek bevoegd is voor deze materie, dit slecht een informatieve waarde heeft. En hoe minder het werkterrein van de ambtenaar te maken heeft met de betrokken materie, hoe groter de kans dat het parket zal seponeren (een kans die sowieso al vrij groot is, aangezien de inhoud van het PV op zich onvoldoende bewijs vormt).

Daarnaast zijn de meeste buschauffeurs geen ambtenaren, dus een PV opstellen is waarschijnlijk al niet aan de orde. Enige dat hij kan doen is een melding maken.

Reclame

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

#4 , 27 jul 2014 11:22

Dus als ik het goed begrijp kan de buschauffeur wel een nummerplaat doorgeven aan bevoegde personen (controleur v/d lijn, politie). Maar kunnen die dan een PV opstellen ? Normaal gezien niet, want ze hebben zelf geen vaststelling gedaan (?)

Ter info: het betreft kortstondig parkeren op een bushalte, toen de bus arriveerde ben ik onmiddellijk vertrokken, er was geen controleur op de bus, maar de buschauffeur was niet gelukkig, dus ik weet niet wat de concrete gevolgen kunnen zijn.

LeenW
Berichten: 12838

#5 , 27 jul 2014 11:37

Heb ze inderdaad ook al nummerplaten weten opschrijven. Waarom zouden ze deze opschrijven als ze er toch niets mee kunnen doen?

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 27 jul 2014 12:11

Dus als ik het goed begrijp kan de buschauffeur wel een nummerplaat doorgeven aan bevoegde personen (controleur v/d lijn, politie). Maar kunnen die dan een PV opstellen ? Normaal gezien niet, want ze hebben zelf geen vaststelling gedaan (?)
PV kan opgesteld worden op basis van melding, maar dan heeft het PV wel niet hetzelfde gewicht als een vaststelling door de opsteller.

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

#7 , 27 jul 2014 17:32

Betreft niet hetzelfde gewicht, hoe moet ik dat interpreteren? Kan je het pv dan bvb gewoon tegenspreken (woord tegen woord), of makkelijker negeren ea, ik vermoed dat het verschil dan vooral op die vlakken zit. Is er ook een verschil in boetetarief ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jul 2014 18:35

Ik zou daar toch niet waker van liggen!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12838

#9 , 27 jul 2014 18:38

Betreft niet hetzelfde gewicht, hoe moet ik dat interpreteren? Kan je het pv dan bvb gewoon tegenspreken (woord tegen woord), of makkelijker negeren ea, ik vermoed dat het verschil dan vooral op die vlakken zit. Is er ook een verschil in boetetarief ?
Kun je inderdaad gemakkelijker weerleggen, maar als u inderdaad op een bushalte geparkeerd stond, valt er weinig te zeggen natuurlijk (tenzij u van plan bent te gaan liegen in de rechtbank).

De boete is in feite een minnelijke schikking. Als u naar de rechtbank gaat, vervalt deze en wordt het duurder.

Wuyts1991
Berichten: 399

#10 , 28 jul 2014 15:19

In principe geeft de Lijn zelf geen boetes.
De bevoegde mensen van de Lijn stellen een akte op met hun vaststellingen.
Het parket stuurt al dan niet een minnelijke schikking als de akte gegrond is.

Wat zegt de wegcode over een bushalte:
Artikel 25. Parkeerverbod
2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst;
Stilstaan in bijgevolg toegestaan:
2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

sleper
Berichten: 391

#11 , 01 aug 2014 17:52

mijn nummerplaat werd ook genoteerd door chauffeur
en daar bleef het bij. Niks meer gehoord

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 01 aug 2014 18:53

Dus als ik het goed begrijp kan de buschauffeur wel een nummerplaat doorgeven aan bevoegde personen (controleur v/d lijn, politie). Maar kunnen die dan een PV opstellen ? Normaal gezien niet, want ze hebben zelf geen vaststelling gedaan (?)
Dat mag niet, de bevoegde personen moeten de overtreding zelf vaststellen.

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

#13 , 24 aug 2014 18:50

Ik heb er niets meer van gehoord, niettemin weer veel bijgeleerd met de topic,

Franciscus
Berichten: 38599

#14 , 24 aug 2014 22:04

Wat gebeurd er: chauffeur geeft door dat er een wagen staan met die nummerplaat.
Controledienst komt ter plaatse en stelt niets vast want wagen al weg.
Controledienst stelt vast dat wagen er nog staat en stelt vast dat deze parkeert niet zien laden en lossen enz enz
Indien deze vaststelling op een rechtsgeldige wijze gebeurt dan zal u een boete krijgen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 25 aug 2014 10:51

Zouden die inspecteurs van De Lijn ook lijnbussen opschrijven die parkeren op de bushaltes ?

Lokaal is De Lijn namelijk zélf de grootste overtreder van het parkeerverbod aan een halte.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”